/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Lysken Nældefeber
Fra : svendgiversen
Vist : 5610 gange
50 point
Dato : 24-09-05 19:32

Hvis det nu svier i din venstre lysken,
og du finder små røde brænde nælde mærker,
hvad gør du så?
Svend

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 24-09-05 19:38

Ja jeg ville gå til lægen og få ham til at se på det....

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 24-09-05 20:48

Du har nok spist et eller andent du ikke kan tåle. Eller måske har du blot fået for meget af noget...
Eks var jeg engang forkølet, og jeg åd en masse citrus frugter, det fik jeg nældefeber af. Jeg var i tvivl om hvorvidt det var frugterne der var skyld i det,,så jeg åd nogle flere...og vupti, pludselig havde jeg det på helekroppen.
Det er måske bare noget du en overgang ikke lige kan tåle, og derfor slår ud.
Prøv at gå på apoteket, der kan de give dig nogle hurtigt virkende kapsler, de er ikke så dyre, og virker enormt godt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-05 21:15

Citat
Lysken Nældefeber

Har du selv stillet diagnosen eller er det din læge?

Hvis du selv har, så burde du kontakte egen læge eller ringe til lægevagten.

Gog bedring, men det skal behandles, hvis du igen vil ha' det godt.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-05 21:16

Gog = god

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-05 09:40

I første omgang ville jeg bare nøjes med at købe noget kløestilende creme,(håndkøb) det virker ret hurtigt. Hvis

nældefeberen, såkommer igen, ville jeg snakke med lægen. Det kan meget nemt være en "engangs fornøjelse". Inden du

smører cremenpå, så snup dig et bad, i tilfælde af at det er noget der sidder på huden.

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 50 point
Dato : 25-09-05 09:44

Hej Svend

Det kunne godt lyde henad svamp..

hvis du gerne vil "prøve selv" før du går til lægen kan du vaske det uden sæbe og tørre det grundigt hvorefter du kommer Zinksalve, parfumefritpudder eller kartoffelmel på. (sådan kunne man behandle et bleudslet)

Er det svamp er det bedste råd den traditionelle medicin som er super effektiv (tænk også på smittefaren), men ellers er der fx Molkosan der både kan bruges til at smøre på og drikkes.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-09-05 11:33

LOOOL Svend jeg hoppede lige i fælden - den typiske på Kandu

Alle de bedrevidendes holdeplads...

Svaret må være: jeg ville vaske det uden sæbe og smøre med zinksalve. Hvis det ikke virkede ville jeg ringe til min læge....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-09-05 15:20

Som flertallet også foreslår, jeg må jo nok til lægen...

I modsætning til mine forældre, der blindt troede på hvad doktoren sagde,
har jek ikke megen tiltro til dem; de slår sikkert op i den samme netdoktor som os andre.

Jeg havde håbet én havde en mirakkel-natur-medicin, specielt velegnet mod nældefeber.
(jeg kan jo først prøve et par af de gode forslag, men har forsøgt med en del hjemme præparater).

Tak til jer alle,
(jeg lader spørgsmålet stå indtil jeg har min/doktorens diagnose)
hilsen Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-05 22:10

svendgiversen... Jeg kom til at tænke på du skrev, at dine mærker svier, det gør nældefeber ikke, det klør. En ikke voldsom nældefeber kan kurerers med håndkøbs-allergimedicin. Men hvis du stadig er generet af udslættet om et par dage, ville jeg kontakte lægen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-09-05 20:26

Det svier mere end det kløer, næsten som når man er stødt på rigtige nælder.

Jeg udskød mit lægebesøg, men gik på apoteket, og fik noget allergi medicin: Benadryl,
(som jeg også har fået om foråret mod Birke Pollen Allergi)

samt noget salve: Xylocain med lidocain mod kløe.
(nu må vi jo håbe det er nældefeber/kløe?).

Iøvrigt har de små røde prikker, ikke blærer, bredt sig længere op ad låret,
men er samtidigt aftaget længere nede i lysken/lårkrogen/skridtet,
hvor generene var større på grund af større følsomhed/mere bevægelse/og sved.

Og ja, hjælper det ikke går jeg til lægen, Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-09-05 20:41

God bedring.

Jeg tror, at du håber på at blive rask, uden at skulle kontakte lægen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-09-05 21:24

Tak ans, men at dette skulle komme fra dig...
Jeg har købt kyllinger i Ans; min kusine bor i Ans... Måske er du slet ikke fra Ans?

Sådan som situationen er i dag her i provinsen:
De dygtigste læger ud af en årgang får job på Rigshospitalet,
de næste på Glostrup og/eller et bedre privat hospital.

Herefter følger Odense eller en tilsvarende større Provins "hovedstad"...

Sidst i bunken kommer byer som Sønderborg, med de aller dummeste,
suppleret med nogle, der hverken kan læse eller tale dansk:
(jeg kender tilfældigvis et par læge sekretærer her... Med ekstra udfordringer).

Derfor:
>Jeg tror, at du håber på at blive rask, uden at skulle kontakte lægen.

Jeg håber på at blive rask, selv om jeg måske bliver nødt til at skulle kontakte min læge,
der sikkert ikke ved mere end du og jeg selv kan finde frem til...

Jeg kunne supplere med eksempler på alvorlige lokale forsinkelser/fejl diagnoser...
men lad det være, Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 21:59

Svendgiversen..... jeg tror desværre ikke det er nældefeber du har, så havde du fået udslættet flere steder, og hvis det kun er lidt udslæt, havde allergimedicinen hjulpet. Det er svært at sige, hvad det så kan være, når man ikke lige har set udslættet. Det kunne også lyde som helvedesild, men jeg ved ikke om det kan sidde i lysken, så igen.... bliver det ved med at generer, bliver du nok nød til at tage til lægen (medbring tolk) god bedring

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-05 22:18

svendgiversen

Citat
Jeg har købt kyllinger i Ans;

Ikke i mig

Jeg har ikke noget med byen Ans at gøre. "ans" er en forkortelse af bogstaver fra mit for-og efternavn.

Jeg ønsker dig god bedring.

At jeg skriver

Citat
Jeg tror, at du håber på at blive rask, uden at skulle kontakte lægen.

Det er fordi store drenge/mænd er nogle tøsedrenge. De tror altid at det går over af sig selv, for at undgå lægen.

Hvis dit problem i dag ikke er blevet bedre, så tror jeg, at du er nødt til at kontakte lægen.
Hvis du ikke får den rette medicin/salve kan det udvikle sig.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-09-05 11:10

Følger stadig med i udviklingen...

Er social- og sundhedsassistent og mener at de fleste udslet er rimelig nemme for selv en provinslæge at diagnostisere
Det er formodentlig meget nemt behandlet, så se at komme afsted (venligst) - ærgligt hvis det breder sig, fx til resten af familien...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-05 19:00

Ja "mor".

Jeg var til lægen i dag, ikke Nældefeber, men nok betændelse i hår-rødderne?
Fik noget Fucidine salve med Fusidin syre.

Om det hjælper (og lægen har ret) fortæller jeg om nogle dage,
Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-10-05 19:26

Jeg håber da, at det vil hjælpe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-10-05 19:52

fucidine salve er pencillin salve, så det hjælper helt sikkert, fortsat god bedring

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-05 16:44

Jeg lovede at komme tilbage om nogle dage; for 3 uger siden...

Den ordinerede Fucidine salve hjalp tilsyneladene;
de små røde prikker forsvandt (næsten) i løbet af 3-4 dage,
men jeg har stadig (lettere) svien i venstre lysken, især når jeg sveder under sport.

Min læge antydede, at hvis ikke denne salve hjalp,
skulle jeg have special (pincet) behandling af hårsækkene?
Men det ser ikke ud til at de små røde prikker entydigt er knyttet til hårrødder,
og jeg er ikke overbevist om min læge har ret i sin diagnose: "betændelse i hår-rødderne"?

Noger der også bekymrer mig, når der er tale om Pencilin salve,
(Fucidine salve bruges især mod stafulikokker, som jeg ikke kan stave til)
risikerer jeg ikke at opbygge resistens ved så langvarig anvendelse?

Svend, der nu prøver kun at anvende Fucidine salven lejlighedsvis, ved golf turneringer etc.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-05 16:58

Ved enhver behandling med antibiotika kan bakterierne blive resistente overfor det anvendte middel, og eventuelt andre antibiotika. Ved brug af dette middel udvikles resistens især ved langtidsbehandling af sår. Derfor må lægemidlet ikke anvendes til længerevarende behandling af betændelser (infektioner), som for eksempel kronisk skinnebenssår.

Mulige bivirkninger

Ved lang tids brug kan det behandlede område blive angrebet af bakterier, som ikke er følsomme for midlet

fra dette link Ved enhver behandling med antibiotika kan bakterierne blive resistente overfor det anvendte middel, og eventuelt andre antibiotika. Ved brug af dette middel udvikles resistens især ved langtidsbehandling af sår. Derfor må lægemidlet ikke anvendes til længerevarende behandling af betændelser (infektioner), som for eksempel kronisk skinnebenssår.

det er hvad der bl.a står om Fucidine Orifarm i dette link http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/fucidineorifarm.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-05 17:03

ja ja, det blev noget rodet, du får lige "mulige bivirkninger" igen

Mulige bivirkninger

Ved lang tids brug kan det behandlede område blive angrebet af bakterier, som ikke er følsomme for midlet.

Meget sjældent kan der forekomme overfølsomhed (allergi) overfor midlet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-06 21:02

Efter lang tids behandling skylder jeg et svar...

>fucidine salve er pencillin salve

ja og som jeg brugte længe,
den hjalp men holdt kun infektionen de små røde prikker nede,
de forsvandt ikke helt og så risikoen for resistens...

Ved et nyt lægebesøg ordinere min læge et svampemiddel Brentan,
det har hjulpet, uden anti biotika risikoen...

Så kloge jomfruane havde ret i sit første indlæg...
Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu,
men hun har svaret og fortjent de udsatte points, Svend

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 08-02-06 09:11

Godt du fandt en løsning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-06 09:58

Godt du blev kureret

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-06 16:58

Tak for svaret jomfruane.