/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Syning /reparation af åleruser
Fra : sverola
Vist : 13631 gange
70 point
Dato : 21-09-05 22:02

Er der nogen som kan hjælpe mig med oplysninger om personer -foreninger etc etc hvor jeg kan komme på et "kursus" for at lære at sy /reparere åleruser ???

Kommentar
Fra : janing

Dato : 22-09-05 06:55

Hej. Jeg er fhv. erhvervsfisker og har aldrig hørt om "kursus i lære at bøde garn", nu bor jeg i kbh. så det er nok ikke mig du skal have fat i, men prøv at tale med en gammel fisker i dit område. Der er også en anden mulighed, selv om den lyder lidt tosset. Spørg en dame der kan strikke om hun vil hjælpe dig, der er ikke rigtig nogen forskel på at sy/rep. garn/ruser og strikke, kun at maskerne er forskellige i størelsen og du skal bruge en bøde-nål istedet for strikkepinde. Så kan du selv finde ud af dette. Før i tiden sagde man at kunne du bøde, så kunne du også strikke/hækle. Hilsen Jan

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 70 point
Dato : 22-09-05 07:03

Du kan måske bruge denne side, når du har snakket med fiskeren, eller damen med strikketøjet ?
http://www.bertaut.com/netmaking.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-09-05 07:10

Hej sverola
At reparere kan du lære hos enhver vodbinder eller fisker, det er kun et spørgsmål om at kunne slå et par enkle knuder med en bødenål.
At sy nye ruser er straks vanskeligere, du skal have opskriften (antal masker på længde og bredde for hver enkelt kalv), kunne skære net op, bøde o.s.v.
Jeg selv bruger 3 kalvsruser med 3 forskellige maskestørrelser, men der er mange måder at gøre det på.
Her hvor jeg bor, kan man lære det i fritidsfiskerforeningen.
Om der er en sådan i dit område ved jeg ikke, men det er da værd at prøve.
Her er et link hvor du muligvis kan finde noget i dit område.
http://www.google.dk/search?hl=da&q=fritidsfiskerforening&btnG=S%C3%B8g&meta=

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-09-05 22:16

jeg vil gerne sige tak for de svar jeg har fået............Jeg måtte nu grine lidt da jeg læste Janings svar ,den med at "kan du strikke -kan du bøde " ja ja jeg husker nemlig fra min skoletid i 4 da alle vi knægte SKULLE lære at strikke--dengang sagde min lærerinde følgende" ja ja min dreng du må nok hellere finde en god kone til at strikke for dig -ellers vil du altid gå med kolde fødder" så jeg må vel se at få det lært nu Jakjoe :det var en fin link du henviste mig til ..jeg skal studere den nærmere og trække den lærdom jeg kan derfra. Til Dabj må jeg sige undskyld at jeg ikke nævnte at jeg bor i Norge ..Selvfølgelig kunne jeg tage til DK og besøge en af disse foreninger ,,,men det jeg havde i tankerne da jeg skrev spørgsmålet var om der var en form for intensivkursus eller week-endkursus etc..... Jeg har jo set at der rundt omkring på steder i DK sidder folk med godt gammelt håndværk på diverse museer (eks Hjerl Hede -Gammel Estrup osv) og at der måske fantes en form for "strikke klub" hvor man kunne slænge sig på ....Men nok engang tak til jer alle for svarene ..

Godkendelse af svar
Fra : sverola

Dato : 24-09-05 22:18

Tak for svaret jakjoe.
Jeg kom til den konklusion at den link du sendte mig er lige noget for mig -så jeg har tænkt at sætte mig stille og roligt hen og tage det skridt for skridt...Måske jeg en dag får det lært

Mvh sverola

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-09-05 20:10

Jeg siger tak.

God fornøjelse med "strikkeriet".

mhv
jakjoe

Kommentar
Fra : Tuehuset

Dato : 01-08-09 07:54

Her er en god link hvis du har brug for knob, knuder osv til at bøde garn (og andre ting).
http://www.ballestrandnordhavn.dk/tips/splejsningognet.pdf

mvh

Tuehuset