/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Sod grundet for lav temperatur?
Fra : .smash.
Vist : 1481 gange
100 point
Dato : 17-09-05 15:00

Ville lige høre om man godt kunne beskrive dannelsen af sod på denne måde: "Sod er carbon der ikke har opnået en høj nok temperatur til at gå fra fast form til gas form (grundet manglende O2 tilførsel)"

Er det en rigtig forklaring?

Venlig hilsen smash

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 17-09-05 15:27

Cabon på gasform ???

Det er da fordi temperaturen ikke har været tilstrækkelig høj til at; 1 Carbon (C2) kan reagere med 2 Oxygennuium (2 O2) og dermed danne 2 CO2 (2 kuldioxid molekyler) ???

Sod er da stadig 'fast' C2 ...ik' ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : .smash.

Dato : 17-09-05 16:06

Hmm det tror jeg faktisk du har ret i.. har lige kigget på Carbons fordampningstemp. den ligger på ca. 3600 grader, så mon ikke du har ret ;)

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 19-09-05 10:34

Sod dannes når carbon holdige forbindelser forbrænder under underskud af oxygen. - med andre ord en ufuldstændig forbrænding. Sod består af mange ting, og ikke kun af elementært carbon. Der findes mange polyaromatiske forbindelser heri.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-05 10:07

Sandt nok, snotbolle: Skorstenssod indeholder mange spøjse kulbrinter, men flammer med underskud af luft kan også afsætte sod som rent kulstof - bruges i trykfarver mm.

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 20-09-05 14:55

Og så eksisterer C2 foriøvrigt ikke. Der findes ikke sådan et molekyle. Grafit og diamant 2 allotrope former hvor C i diamant sidder i et perfekt tetraeder arrangement, og i grafit i store aromatiske plader som ligger oven på hinanden med en indbyrdes afstand på 3,6 Å. Derfor er grafit blødt, da disse plader kan forskubbes. Mens diamant som bekendt er det hårdeste (grund)stof man kender, pga det meget stive arrangement. Så er der jo andre allotrope former som f.eks. C60, C70, carbon nanotubes osv.

Men C2 eksisterer ikke hvilket også nemt kan forklares ud fra en kvantekemisk betragtning.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-09-05 17:11

Akademiske betragtningen, som jeg ikke tror .smash. er ude efter!

..men jeg ka' jo ta' fejl?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : .smash.

Dato : 20-09-05 18:38

Heh molokye, du har jo ret ;) Har fået hvad jeg er kommet efter.. tak tak :)