/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Rengøring
Fra : HelleS
Vist : 688 gange
200 point
Dato : 16-09-05 01:05

Jeg står i den situation at jeg skal sælge mit akvarie - det skal sælges uden fisk. Jeg har tømt det for vand, men glasset er noget beskidt af alger etc. Jeg vil gerne gøre det rent så det ser flot ud nu hvor det skal sælges. Spørgsmålet er hvad og hvordan jeg får det rent uden at bruge noget som kan skade de næste fisk der kommer til at bo i akvariet?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 16-09-05 01:25

Hvis du har en højtryksrenser,,,,,,,,,,,,
Ellers en skurebørste, du kan godt bruge kemi, bare du er sikker på det er skyllet godt rent.
Og giver det videre, til køber, så han ved hvad der har været, i akvariumet,,,,,,,
Men pas på, hvis det er et gammelt, da kittet, ikke kan holde til ret meget

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 16-09-05 01:55

Du kan bruge sådan en nylonskuresvamp, du ved sådan en af de små der er grove på den ene side. Den ridser ikke glasset.
og så noget varmt vand med opvaskemiddel i, bare du kan skylle det helt af bagefter.

Du må ikke bruge for meget kemikalier, men hvis der stadig er kalkskygger tilbage på glasset når algerne er fjernet, kan du gnide det af med en ganske almindelig citron du skærer over midt på.
Og så skylle og tørre af bagefter.

mvh dova

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 16-09-05 08:19

smxxx.... har du tabt hjernen ???? en højttryksrenser, det vil smadre alt silicone, i siderne af akvariet.

Som Dova siger en "grøn" svamp og en smule alm. opvaskemiddel.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 16-09-05 09:55

EN GRØN SVAMP KAN SAGTENS RIDSE GLASSET, HVIS IKKE DET ER HÆRDET, JEG HAVDE SNAVSEDE VINDUER OG BRUGTE SÅDAN EN SVAMP, MED "GRØN" GROV SIDE, MIT VINDUE BLEV MEGET RIDSET, SÅ PRØV ET LILLE STED FØRST.

WIENERKALK RØRT UD I SPRIT ER ET GAMMEL MIDDEL TIL GLAS, DET RIDSER IKKE GLASSET. DU SKAL NOK OGSÅ BRUGE NOGET KALKFJERNER, PRØV DET DU BRUGER TIL DIN KAFFEMASKINE, DER VIL ALTID VÆRE KALKRENDE DER HVOR NOGET AF VANDET ER FORDAMPET I TIDENS LØB.

GOD FORNØJELSE MED RENGØRINGEN.
MVH AG112

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 16-09-05 10:34

Hej Helle

Grundlæggende vil jeg give Dova ret i sit råd til dig.
Når jeg har behov for at rense mit akvarie, så plejer jeg i 1. omgang at bruge en af de der skrabere man bruger til glaskeramiske komfurer eller til at fjerne malerrester fra vinduer osv.
Den plejer at tage det værste grønne lag. Dernæst plejer jeg rent faktisk - som Dova at bruge en grydesvamp - ikke en helt ny, for de kan som AG112 siger godt ridse glasset, men en svamp som lige har fået slidt de værste spidser af først. Jeg bruger aldrig rengøringsmidler - kun vand til at skylle efter med, da der egentligt ikke skal ret meget til for at fourene det nye vand der kommer i. - Måske kan det med citronen bruges såfremt der er kalkaflejringer, hvilket der normalt ikke bliver i større grad når man tømmer vand ud og tørre af, men udover det, så må en evt. køber også være klar over at så snart der atter kommer vand i forsvinder de grålige aflejringer der evt. måtte være - og hvis de ikke tror på det, jamen så fugt glasset så de kan få syn for sagen. Held og lykke med salget ...

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 16-09-05 10:51

Alt andet lige kan du rent faktisk løbe en "algeskrubber", der er beregning til det (altså heller ikke ridsende) - til den formidable sum af 10,50 !!

http://www.akvarieudstyr.dk/database/produkter.asp?produkttype=Renseudstyr&gruppe=fersk

Godkendelse af svar
Fra : HelleS

Dato : 16-09-05 11:50

Tak for svaret dova.
Jeg har brugt formiddagen på at gøre rent i akvariet. Svampen og varmt vand tog alle algerne og citronen var faktisk
ret effektiv mod de kalk rander der var på ydersiden. Det var faktisk ret nemt, selvom det tog et par timer!