/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Gamle nedlagte/nedrevne kirker
Fra : karenD
Vist : 1376 gange
100 point
Dato : 14-09-05 11:42

Findes der en database eller et opslagsværk over gamle nedlagte kirker? Jeg spørger fordi jeg har hørt, at der skulle have ligget en gammel middelalderkirke her i Handest, og er blevet lidt nysgerrig mht hvorfor den er revet ned.
mvh Karen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-05 11:58

Der er en før og nu side på dette link, jeg ved ikke om det kan bruges??

http://www.kms.dk/C1256AED004EA666/(AllDocsByDocId)/D542B78301FDFBB1C1256DCD00526CB4

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-09-05 12:03

http://www.visitmariager.dk/media(2097,20601)/Mariager_Turistinformation_2005.pdf side 24

Der nævnes en kirke oppe ved jer, som ganske enkelt blev nedrevet, fordi der ikke var penge nok til at klare vedligeholdelsen - mon det kan være den - og årsagen?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-09-05 22:02

Her er et par link:
"
På det sidste stykke mod Handest station følger banen en lille bæk, der løber mod vest ud i Skals Å. På et nu ukendt sted øst for byen lå indtil 1500-tallet Handest kirke, formentlig ikke langt fra, hvor banen løber nu.
"
Fundet her: http://www.sommerhuse-i.dk/OEstjylland.669.0.html

Og
"
1529-304; Gråholm holm i Handest, Glenstrup s, Nørhald h ; *Handest kirke Glenstrup s, Nørhald h
"
Fundet her: http://www.hum.ku.dk/navneforskning/adkomst/c/c000/c157.htm#m11

Ikke særligt præcist, men nok til at bekræfte at Handest kirke har eksisteret...
hilsen Svend

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 14-09-05 22:16

Men nu nærmer vi os vist:
"
SB 134 Glenstrup sogn, Nørhald herred, Randers amt
Status Lokaliteten er færdigregistreret
Kulturhistorisk stedfæstet punkt
Henvisning Lokaliteten er en formodet del af 140604-136
Fredningsnr.:1812:94. Fredningsstatus: B (1966)
Kort 4cm kort: 1215 I NØ UTM: 550062 / 6272869 Zone: 32
Afsat af museumsmedarbejder
Ejerlav 0890458 Karlby By, Glenstrup, matr.nr.: 1e (2002)
Stednavne Karleby kirketomt (2002)

Anlæg
1 KIRKELIGE ANLÆG, KIRKETOMT. Antal: 1
Middelalder
Svært beskadiget (2002)
Sten eller rester af fundament under jordoverfladen
2 KIRKELIGE ANLÆG, KIRKEGÅRD. Antal: 1
Middelalder
Beskadiget i uvist omfang (2002)
Begivenheder
1 OPRETTELSE AF LOKALITET
26. maj 2003
Det Kulturhistoriske Centralregister
2 USPECIFICERET STENTAGNING FRA FORTIDSMINDER
Udefineret institution (Registreret via litteratur)
3 TINGLYSNING AF AREAL ELLER PUNKT
12. oktober 1966
Nationalmuseet, Danske Afd., Danmarks Middelalder og Renæssance
Tinglyst tekst.:
Tomten af en romansk kirke bestående af et ca. 12,50 x 8,50 m stort skib, hvortil i øst slutter sig et kor ca. 6 x 6 m stort samt den til tomten hørende kirkegård. Fredningen omfatter kirketomten, der er skjult under jorden, men afsat med skelpæle, samt en bræmme på 10 m nord og syd for denne.
4 REGISTRERING AF ØDEKIRKER
januar 2002
Ansvarlig: Engberg,N.
Nationalmuseet, Danske Afd., Danmarks Middelalder og Renæssance (Registreret via litteratur)
Forkortet originaltekst og resumé:
I sognet har ligget to forsvundne kirker: Handest, nævnt 1524, der har ligget øst for byen og er helt forsvunden samt Karlby, hvis ruiner 1838 blev opbrudt for anvendelse i en bro ved søens vestende.
Litteratur
1963 Trap Danmark VII, 2, Randers Amt. Side 747.
"
Fundet her:
http://www.dkconline.dk/wincgi/dkc.exe?Function=GetLokalitet&Systemnr=164458

hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 20-09-05 08:45

Hej alle

Jeg beklager, at jeg først svarer nu, men jeg har først i dag fået mail om, at der var kommet indlæg (jeg ved ikke lige hvad der er sket).

Tusind tak for svarene, jeg er blevet en hel del klogere, og det kunne se ud til, at jeg skal ud og gå en tur i dag.

Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu...

Venlig hilsen Karen

Godkendelse af svar
Fra : karenD

Dato : 06-10-05 12:44

Tak for svaret svendgiversen. Og ikke kun tak for svaret, men også tak for de generelt interessante links.
Venlig hilsen Karen.