/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Dåbsattest og børnepenge..
Fra : CanonPowershotG1
Vist : 1784 gange
80 point
Dato : 12-09-05 19:40

Kan man skrive faderens navn på dåbs attesten uden at han bliver opkrævet børne penge?

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 12-09-05 19:45

Hvis man som mor ikke ønsker børnebidrag kan man godt undlade at få det. Men er faderen kendt, er det altid ham der skal betale dem, hvis moderen kræver det og hun er berettiget til at få det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-09-05 19:49

Børnepenge bliver kun opkrævet, hvis man ansøger om at få dem udbetalt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-09-05 20:28

En Dåbsattest er et papir der udfærdiges af en Kordegn ansat i Den Danske Folkekirke (eller anden således berettiget part), når et barn er blevet døbt i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn. Og hvis en mands navn først står på Dåbsattesten, er der ingen vej uden om, SÅ ER HAN FADER MED ALT DERTIL HØRENDE, OGSÅ BØRNEPENGE.

Men det er jo ikke den attest, der gør et barn til borger i Danmark. Det er Fødselsattesten. Og hvis kvinden ikke ønsker at oplyse hvem barnets fader er, så kommer der kun til at stå ét navn på Fødselsattesten, nemlig moderens.

Fødselsattesten udskrives af Jordemoderen/Lægen der har bragt barnet til verden. På denne står der intet navn på barnet, oftest kun "Unavngiven pige" eller "Unavngiven dreng".

Det almindelige i DK er at man så bringer denne fødselsattest op til Kordegnen og bestiller Barnedåb, men hvis man ikke ønsker at få sit barn døbt i kirken, kan man selv navnegive barnet. Dette navn skal så blot oplyses folkeregistret inden et vist tidsrumm. Gør man ikke dette, vil Statsamtet navngive barnet, ud fra den betragning at alle mennesker har KRAV på at have et navn. Tidligere blev disse udøbte/unavngivne børn givet navnene "Margrethe for piger" og "Frederik for drenge". Det er man vistnok gået væk fra idag.

Håber at du kunne bruge min lille epistel til noget. Hilsen Arne

P.S.: Jeg tror at dit spørgsmål er stillet forkert, men det korrekte og korte svar er: NEEEJ

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 12-09-05 20:31

Desværre arne, det korte svar er ja. For det som faderen skal betale skal han kun betale hvis moderen kræver det. OG er de gift og samboende skal han slet ikke betale.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-09-05 20:39

arne.jakobsen

Det er som felix30 skriver.

Og dette

Citat
men hvis man ikke ønsker at få sit barn døbt i kirken, kan man selv navnegive barnet. Dette navn skal så blot oplyses folkeregistret inden et vist tidsrumm.

men det kræver at man har været på kordegnekontoret i det sogn, man tilhører, for at få udstedt en navneattest.

Man kan ikke bare skrive til folkeregistret at nu hedder mit barn xxx

Det var jo lidt uden for spørgsmålet, men du bragte det på bane.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 12-09-05 20:46

I øvrigt arne er det strafbart ikke at oplyse faderens navn hvis man ved det. OG det med bare at sige, at man ikke ved hvem det er, er heller ikke så simpelt. Man bliver hevet igennem et værre maskineri fordi det offentlige vil vide hvem faderen er. Så den med som du siger "hvis kvinden ikke ønsker at oplyse" den er lidt meget farlig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-09-05 20:56

Citat
Håber at du kunne bruge min lille epistel til noget. Hilsen Arne

P.S.: Jeg tror at dit spørgsmål er stillet forkert, men det korrekte og korte svar er: NEEEJ

Din "epistel" kan ikke bruges til noget i nutidens Danmark. Børn, der bliver født i dag, er fra før den tid, hvor de lå i banankasser.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-09-05 20:56

OK så, mine oplysniger er nok lidt out of date. Sorry.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-09-05 20:57

Rettelse

Børn, der bliver født i dag, er fra før den tid, hvor de lå i banankasser."

før = efter

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 80 point
Dato : 12-09-05 22:30

Nu er det sådan, at barnets far først kan blive skrevet på dåbsattesten, når faderskabet er fastslået.

Og hvorfor skulle faderen ikke betale ?
Det er da det mest naturlige.

Hvis ikke man ønsker at faderen skal betale, formoder jeg, at det er fordi der ikke skal være nogen kontakt barn/far, og så bør man undlade at oplyse faderens navn, enten ved at sige han er ukendt, eller nægte at oplyse det, men at nægte får man en bøde for.

Hvis derimod forældrene er gift/samboende, er det så nemt, for så kommer børnepenge ikke på tale, det er først i det øjeblik forældrene ikke bor sammen.

Men som svar på dit spørgsmål:
Det er moderen der skal anmode om at få faderen pålagt at betale børnepenge.....uanset om han står på dåbsattesten eller ej.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-05 22:36
Godkendelse af svar
Fra : CanonPowershotG1

Dato : 13-09-05 01:55

Tak for svaret dova.