/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
stearin på maleri
Fra : ba45
Vist : 1484 gange
500 point
Dato : 11-09-05 20:50

En bekendt til mig har spurgt mig til råds. Vedkommende har pustet et lys ud, og uheldigvis er der kommet stearin på lærred og motiv. Motivet er ikke malet til kant, så jeg kan ikke forsøge mig bagpå eller, hvor rammen skal sidde. Jeg kan ikke se, hvilken gesso der er brugt, eller om billedet er malet med acryl eller oliemaling. Da egne evner ikke ikke slår til, er jeg meget lydhør for gode råd.
BA45

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 510 point
Dato : 11-09-05 20:57

Hvis maleriet har nogen værdi, vil jeg ikke anbefale at I selv forsøger jer med en afrensning. I risikerer alt for nemt at beskadige billedet. Find en Museums-konservator og betal jer fra det. Henvend jer til et lokalt Galleri eller Kunstmuseum og bed om råd, De bør kende en person der kan restaurere billedet. Man KAN godt løfte stearinen af selv, men risikerer samtidigt at fjerne malingen eller få den til at flyde sammen med de omgivende farver. Så er billedet mere ødelagt end det er repareret. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 11-09-05 20:59

Jeg har på andet materiale (beklædning - gulvtæpper) været heldig med et kaffefilter og et strygejern!

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-09-05 21:55

Du kunne også prøve at fryse det det, med isterninger, og knække det forsiktigt af.
Ellers kan du købe en dåse med frysevæske, ved en sportshandler.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-05 22:30

Forresten: Er du sikker på at det ER Stearin? Det kunne jo også være Paraffin! Og det er sikkert ikke helt ligegyldigt at vide for konservatoren. Få lysestumpen med når du går til konservatoren, det letter hans/hendes arbejde meget (og gør dermed regningen mindre).

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-09-05 15:24

Nåh, nu er det vel næppe selve stearinen/paraffinen, der er et problem, er det? Jeg forestiller mig, at det har været et farvet lys. Og så er farven nok mere generende end selve stearinen.

Men jeg ville nok bruge smxxx'ses råd: Forsøg at fryse pletterne ned med isterninger, frosne grøntsagsposer, frysevæske eller lignende... Og prøv så forsigtigt at pille de frosne pletter af med en nål eller lignende. Men det kan godt ske, at farven fra stearinen bliver siddende på billedet. Det er afhængigt af, hvor kraftigt lyset var farvet.
Hvis der derefter er farverester fra lyset på billedet, så skal der nok specialisthjælp til.

Kommentar
Fra : ba45

Dato : 12-09-05 18:00

Jeg ved ikke om ikke om det er stearinen/paraffinen. Pletterne er stort set ikke mærkbare og nærmest blanke og farveløse. Strygejern tør jeg ikke bruge, (det er jo ofte et godt råd) frysemetoden er måske heller ikke sagen, da stearinen/paraffinen næsten ikke kan mærkes. Det var jo nemmest, hvis billedet var mit eget, så kunne jeg vudere om hvilke risici jeg ville tage, så det er jo nok en ekspert der skal prøve billedet er vit temmeligt dyrt.
M.v.h.
BA.45

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-09-05 18:36

Næh, det kunne godt lyde som om ejeren allerede har forsøgt at fjerne overskydende stearin ved at kradse det forsigtigt af... Og mere skal man nok heller ikke gøre selv hvis der er tale om et kostbart maleri.

Temperatursvingninger, -og især varme- er ikke lige sagen for et oliemaleri.. Man kan risikere, at malingen krakelerer eller at der kommer misfarvninger. --Det er muligt, at der findes noget, der kan opløse stearinen, men man kan jo samtidig risikere, at det også opløser malingen.
---Jeg har selv engang ødelagt et maleri med en fugtig klud med sæbevand. Jeg havde arvet 6-7 billeder, der var dækket af en gul film fra cigaretrøg. Så jeg vaskede dem forsigtigt med en sæbeopløsning... Og det gik godt, de 5 første malerier blev SÅ flotte og klare i farverne... Men det 6. maleri viste sig at være malet med noget andet og mere vandopløseligt....... Og det opdagede jeg først, da lærredet skinnede igennem..... suk... --Okay, det var ikke en rembrandt, men en onkel, der havde malet det...........

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 12-09-05 19:14

Birgitta:::::
tak for medhold, tror ikke billedet er en Rembrandt, men hvad.
Jeg ville ikke bruge varme, da det så trænger længere inde i farver/lærede.
Men sådan er det, altid her, manglende oplysninger.

Godkendelse af svar
Fra : ba45

Dato : 14-09-05 14:18

Tak for svaret arne.jakobsen.