/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Plaget af gedehamse!
Fra : qfha
Vist : 1297 gange
200 point
Dato : 08-09-05 08:30

Vi er på det seneste blevet mere og mere plaget af 3-4 cm store gedehamse. Vi har svært ved at lokalise deres tilholdsted, men får dem jævnligt indendøre og møder dem især om aftenen når hundene natte-luftes. Jeg går udfra de tiltrækkes af lyset.

Er der nogle gode bud på, hvorledes vi kan finde deres tilholdssted og komme af med de ellers fasinerende og noget frygtindgydende bæster.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-05 08:40

Det er Stor Gedehams I er plaget af. Du kan læse om den inkl. bekæmpelse her: http://www.dpil.dk/dpil2005/pdf/storgedehamsjan02.pdf Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-05 08:44

Her er et firma der bekæmper Gedehams på Fyn & Jylland: http://www.chrisal.dk/
Og her et på Sjælland: http://www.sos-skadedyr.dk/

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 08-09-05 09:14

Hørte engang om nogle der drak bier fulde! (Canada, vidstnok)
Så blev bien så tilpas langsom at den kunne følges til boet.
Metoden var vidstnok en sukkerknald med whisky. Hmm dur nok ikke med stor gedehams, den er ikke så vild med sukker som den almindelige.
- ellers er der kun den besværlige, holde øje med hvor de flyver hen, meter for meter.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-09-05 09:18

Hvis I bor i nærheden af skov, er deres bo efter al sandsynlighed der. Er skoven offentlig ejendom skal I ikke regne med at få lov at 'bekæmpe' Stor Gedehams der.

Det er vilde dyr som hører til i den danske natur. Det svarer lidt til man ville udrydde en fugle koloni, fordi man følte sig generet af fuglenes skræppen og pippen.

Hvis de har bosat sig på jeres grund er det selvfølgelig jeres valg og I bør tilkalde proffessionel assistance.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-05 09:35

De kan ikke lide vand, tag en vandforstøver og sprøjt lidt ved siden af dem (ikke på dem), så flyver de hjem, )

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-05 09:36

..... og i følger efter, for at finde boet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-05 11:26

Nu er der så ikke mange gedehamse der er 3-4 cm

Og de plejer da slet ikke være nataktive.

Jeg synes ikke der plejer være problemer med at lokalisere et hvepsebo......medmindre det er nogen af dem der bor i jorden, nogen gedehamse kan lave temmelig store underjordiske boer.

Men det du skriver med, at de tiltrækkes af lyset, får mig lidt til at tænke på et andet insekt, der i farten minder meget om en gedehams.....Nemlig en art i familien af sommerfugle: Stor Glassværmer, Sesia apiformis

http://www.nakskovfjord.dk/index.php?mod=news&area=1&id=13

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-05 11:41

dova - Du taler imod bedre vidende Det ER Stor Gedehams. I modsætning til Alm. Gedehams er den også Nataktiv. Prøv selv at slå arten op på Google. Når du siger at det kunne være Stor Glassværmer er det en direkte fornærmelse af spørgeren.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-09-05 11:47

dova -> Læs arne.jakobsens 1. link (..her i HTML ) : http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/stgedehams.htm

[citat]
Mens de små arter er rene dagdyr, kan de store gedehamse også være aktive om natten. De kan blive tiltrukket af udvendig belysning og være til stor gene, hvis de er på steder, hvor folk færdes.
[citat]

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-05 11:50

Det kan du jo ikke vide AJ, når du ikke har set dyret.

Jeg ville jo nærmere mene, at en stor gedehams skulle være lettere at skelne fra alm. Gedehams, da farvetegningen på den er så meget anderledes end på de øvrige gedehamsearter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-05 11:55

Citat
Når du siger at det kunne være Stor Glassværmer er det en direkte fornærmelse af spørgeren.

Nu har hverken DU aj, eller nogen andre jo nogen forudsætninger for at vide, hvor meget spørgeren ved om insekter.

Og hvis vedkommende vidste hvilket dyr der er tale om, var der jo ingen grund til at spørge.
Og adskillige har taget fejl af Glassværmer og gedehams.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-05 11:56

dova -> m.h.t. størrelsen så er de af spørgeren nævnte 3-4 cm blot et mål taget med let skræmte øjne og på afstand, i den tilstand kan en stor summende Gedehams på 2,5 cm let blive meget større. Og som sagt, at antyde at spørgeren ikke kan se forskel på en Gedehams og en Glassværmer ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-05 12:06

dova -> Undskyld. Jeg har nu fundet noget om Stor Glassværmer og læst om den. Det kan faktisk godt være den der er tale om. Endnu engang UNDSKYLD.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 08-09-05 15:13

Du vil nok ikke kunne finde deres bo på denne årstid. Grunden til de flyver hvileløst rundt er nemlig at dronningen har forladt boet, for at finde et vinterhi'
Alle arbejderne er nu arbejsløse, og flyver blot rundt og "hygger" sig. De kommer ikke tilbage til boet, da de ikke kan enes om at være der når dronningen er væk.
Til næste år til forår, vil chance for at finde deres bo være noget større.
Midt på sommeren ser du nok ikke meget til dem, da de mest befinder sig i skoven, og ikke er særligt nærgående.
Grunden til de kommer ind i dit hus, er nok fordi de så småt begynder at fryse lidt.
Alt i alt, ingen grund til og lede efter bo på denne årstid, da boet aligevel er forladt, og ikke vil blive brugt næste år.

Typisk bo sted er i jord, eller udhøng eller gammelt skur, eller gammelt træ som er nemt for dem at udhule.
Held og lykke, og lad lige være med at blive stukket

Evt lokkemiddel ville være kød (gør ikke noget det er halvfordarvet) de er ikke meget til søde sager som de alm hvepse vi kender.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 08-09-05 16:06

Hmm.. har lige læst indlægende igennem.
Hvis den direkte er tiltrukket af lys, altså flyver rundt ved evt lygtepæl og er dum, så ville jeg også tro det er tale om Glassværmeren.
En stor gedehams er klog, den flyver ikke efter lyset på samme måde som en sværmer og gonger hoved gentagende gang ind i glasset.

Accepteret svar
Fra : Trine08

Modtaget 200 point
Dato : 08-09-05 16:14

PS. nu har jeg aldri hørt hvordan det lyder når en glassværmer flyver.
Men er det en gedehams, så er man ikke i tvivl. Den larmer... SUUUUUUMMMM BRRRUUUUUMMMM man kan høre den på lang afstand, og bliver altid lige lidt forskrækket og tænker Hva' satan ?
Og så har den chek på hvad den vil, og den har en plan.
jeg tror den kan se temligt langt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 08-09-05 16:19

Jeg kan garantere for det er stor gedehams, jeg foreløbig selv slået 4 ihjel indendørs og har haft mulighed for at se nærmere på udyret. Det kan godt være, at de er omkring 3 cm, de har ligeledes en meget markant dyb brummende lyd når de flyver.

Vi har meget svært ved at lokaliseret deres tilholdssted, men står vi udenfor kan vi se enkelte flyve rundt.

Da jeg luftede hunde igår aftes kunne jeg høre en enkelt lande på jorden i nærheden og en af hundene var der straks for at undersøge det nærmere. Hundene har helt sikkert ikke godt af at blive stukket af dem, så vi er ret opsatte på at finde stedet de holder til.

At ringe til en skadyrs-udrydder er lidt svært, når man ikke engang ved om de er indenfor ens eget område.

Så gode ideer til hvordan vi finder dem hører vi gerne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-05 16:28

Kan ikke umiddelbart komme i tanke om andet end det med vandet ;-(

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-05 17:03

qfha -> Måske kan Skadedyrsbekæmperen give dig et råd om hvordan du lokaliserer boet. Det koster jo ikke noget at ringe og spørge og da slet ikke hvis du har tænkt dig at overlade udryddelsen til ham.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-05 17:03

Hvis det er stor Gedehams er de jo rødbrune i hovedet og på kroppen, kraftige rødbrune antenner og med brunlig "pels". ligesom de heller ikke har de karakteristiske ensartede sort/gule striber på bagkroppen. men er mere rød/gule med lidt sort på.

Det mest nærliggende er at de har deres rede i en tom fuglekasse, et hult træ eller spættehuler.

De kan også lave boet i huller i murværk.

Det nemmeste er at holde øje med dem i skumringen, for da flyver de som regel hjem til boet, og Gedehamse flyver normalvis ikke nær så langt væk fra boet som f.eks. bier gør.

mvh dova

(Men vil stadigvæk lige gøre opmærksom på Glassværmeren, der også brummer mindst lige så meget som en Hveps

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-09-05 18:34

De er sgu nu nogen snu mother-fuckere ...

Jeg er stødt på dem dybt inde i et krat i Kongelunden på Amager, hvor de havde bygget bo inder jorden, skjult under et væltet træ.

Jeg var ude at samle kantareller ...og det ku' nok være jeg fik benene på nakken !

..men som den go'e Radikaler og naturelsker jeg er; sagde jeg det ik' til no'en

</BEVAR NATUREN>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-05 19:48

molo -> De plejer nu ikke bare at angribe. Er du sikker på at du ikke af vanvare var kommet til at genere dem og true deres bo? Jeg har på Houens Odde ved Kolding ligget ½m fra et jordbo og studeret dem. De gjorde mig intet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-09-05 20:00

arne.jakobsen -> Jeg generer ingen i skoven

..af vanvare strøg jeg i min søgen blot hånden over nogle ørnebregner for sat se, om der skulle stå noget 'spændende' der bag.... men derunder boede Vespa Crabo altså

..ad sti ad sted ..på raske fjed

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-05 20:39

Citat
stor gedehams er trods den drabelige størrelse og brummen ret fredelig, og stik er sjældne.
Den almindelige gedehams er langt mere agressiv.

Fra bogen Danmarks insekter

Og

Citat
Normalt er Stor gedehams ret fredelig, og målt i antal forårsagede dødsfald er det Alm. gedehams som er det farligste dyr i den danske natur.

fra http://www.trae.dk/index.asp?page=/Dokumenter/Dokument.asp%3FDokumentID%3D412

Men selvfølgelig molo...hvis du stopper hele klør fem ned i villa Vespa, er der nok ikke noget at sige til, hvis de protesterer.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : qfha

Dato : 09-09-05 07:03

Tak for svaret Trine08.