/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Bager på Kegnæs
Fra : charlott
Vist : 1588 gange
200 point
Dato : 04-09-05 16:39

Min tipoldefar Peter Jessen, fik en datter min oldemor Cathrine Eline Jessen i oktober 1895, og der står ahn ved anmeldelse af hendes fødsel opført som far og bagermester. Er der nogen der ved om der er et eller andet regsiter for bagermestre? Hvor der var bagere på Kegnæs? Jeg er også interesseret i lokalhistorie for Kegnæs, så hvis der er nogen der ved noget om lokalhistorien, vil jeg blive glad for at høre eller læse denne.
Men det der er vigtigst for mig er at finde ud af hvor min tipoldefar kommer fra og om han evt. har været bager på Kegnæs. Jeg ved at dette er svært at fidne uda af og derfor prøver jeg at finde hjælpen her. Jeg har prøvet på landsarkivet i Åbenrå, men de kan ikke hjælpe med noget

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-09-05 17:04

Henviser lige til dine tidligere spørgsmål om samme personer.

http://www.kandu.dk/dk/spg/23168
http://www.kandu.dk/dk/spg/38891

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-09-05 19:08

Stednavnene på tysk http://www.rostra.dk/slesvig/nordslesvig.html
Kegnæs=Kekenis...det kan måske gøre søgningen lettere ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-09-05 19:31

Har du prøvet kontakt til http://www.isl.dk/ISL/arkiver/Sydals.html ??

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : bertillarsen

Dato : 04-09-05 20:13

Kære Charlott

- umiddelbart findes ingen dansk samlet registrering af bagermestre i Nordslesvig (Sønderjylland, da omraadet (Kegnæs) var administrativt henhørende under Hertugdømmet Slesvig med helt sin egen lovgivning omkring laugsforhold. Desuden optræder din ane under den tyske protektion af landsdelen.
Jeg har været i arkivet her og set paa Kegnæs-møllerne (3), og om, der i den forbindelse muligvis var tilknyttet et (land)bageri paa en af disse, - men uden held. Du kan maaske finde nogle oplysninger i Frederik Hansen's: "Kegnæs sogns historie" 1931 - afsnit i bogen der hedder: "Fra Als og Sundeved", eller hos Jens Bladt: " Fra det gamle Kegnæs", 1964, - men saa vidt jeg husker og sidstnævnte omtale fra en langt tidligere periode af egnens historie, end dine søgninger drejer sig om.
Men god jagt!........

Mvh.
Bertil Larsen
Den Møllehistoriske Samling, Viby J.

e-mail: moellehistorisksamling@stofanet.dk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-05 22:03

Her er en henrivende historie fra Als, både med Jessen og bager tilknytning:
http://hjem.get2net.dk/bentjessen/DK/Story/JJ/RPJ/S_WFJ9_10.htm

Ikke de helt rigtige oplysninger om Kegnæs,
men det kan være den rigtige Peter Jessen?
og måske ved forfatteren mere...

hilsen Svend, der bor på Als

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-09-05 22:38

Lidt tidligere fandtes disse to Nissen husstande på Kegnæs:
"
soenderborg, Als Sønder, Kegnæs, Hirschholms Parzelisten, , , 15, FT-1803
Jürgen Christesen, 63 , Verheir., Hausvater, Parzelist und Fischer,
Anna Maria Christiansen, 46 , Verheir., dessen Frau, ,
Christian Iwersen, 11 , Unverheir., ihre Kinder, ,
Jürgen Jessen, 9 , Unverheir., ihre Kinder, ,
Jes Jessen, 7 , Unverheir., ihre Kinder, ,
Hans Jessen, 4 , Unverheir., ihre Kinder, ,
Peter Jessen, 1 , Unverheir., ihre Kinder, ,

soenderborg, Als Sønder, Kegnæs, Hirschholms Parzelisten, , , 16, FT-1803
Peter Jessen, 56 , Verheir., Hausvater, Parzelist,
Elenora Maria Jørgens, 58 , Verheir., dessen Frau, ,
Peter Petersen, 16 , Unverheir., ihr Sohn, ,
Peter Jessen, 59 , Verheir., des Hausvaters Vater, Fischer und geniesst Abname,
Elisabeth Christens, 61 , Verheir., dessen Frau, ,
"
Fiskere ingen bagere dengang, men måske skulle vi spørge efter Bäcker?
Svend

Accepteret svar
Fra : ablo

Modtaget 200 point
Dato : 09-10-05 14:07

Nyt til deg Peter Jessen er mugligvis født i Alnor Rinkenæs Sogn.
Jeg har også et billede af ham.

Hilsen Arne
Sønderborg.

Godkendelse af svar
Fra : charlott

Dato : 20-10-05 12:20

Hej Arne.

Tak for dit svar omkring min længe eftersøgte bager Peter Jessen. Jeg vil blive glad hvis du skulle lige inde med flere oplysninger om ham, hvis det nu viser sig at være sammen person. Hvilke olysninger har du ellers om ham? Kan du evt. scanne billedet af ham til mig, så vil jeg være dig taknemlig.
Er du evt. i familie med Peter Jessen på en eller anden måde?

Ser frem til at høre fra dig igen.

Hilsen Charlotte
Kettingskov