/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Ny vurdering af førtidspension
Fra : ehtrod_n
Vist : 842 gange
350 point
Dato : 30-08-05 22:29

God aften

Jeg ved godt at det ikke er en social brevkasse her på kandu, men det kan være der er nogen der har erfaringer eller viden om mit spørgsmål ??

Jeg fik tilkendt førtidspension juli måned 2004. For at få førtidspension skal alle muligheder for at forbedre ens arbejdsevne være afprøvet, f.eks. gennem aktivering, revalidering eller behandling eller erhvervsevne af forskellige grunde varigt er nedsat, og som derfor ikke er i stand til at forsørge sig selv.

Nu er det så jeg vil spørge jer her på kandu tror I at min førtidspensionen om nogle år skal tages op til ny vurdering af kommunen.

Skal jeg igennem hele møllen igen, det ville jeg blive meget ked af for min situation arbejdsmæssig er helt den samme nu som sidste år. Min arbejdsevne er nedsat så meget, at jeg ikke kan klare erhvervsarbejde.

Kommunen vurderer sagen efter alle bestemmelser i den sociale lovgivning. Det betyder, at selv om man ønsker en førtidspension, skal kommunen vurdere, om der er andre muligheder, f.eks. om man gennem revalidering kan blive i stand til at klare et arbejde. Derfor er jeg bange for at kommunen siger at jeg skal igennem arbejdsprøvning igen.

Med venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-05 22:33

I afgørelsen fra kommunen, hvor der står du er blevet tildelt pension, står der hvis din sag skal tages op igen, om f.eks tre år, står det ikke deri, skal din sag ikke tages op igen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-08-05 22:37
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 360 point
Dato : 30-08-05 22:39

Står der i dine papier, at sagen skal genoptages, så betyder det ikke at du automatisk skal igennem hele møllen igen,

du kan "nøjes" med en konsultation hos den læge der har fulgt dig, og været med til at tildele dig pensionen. At sagen

bliver genoptaget, er mere en formssag, du fik jo heller ikke "bare" tildelt pensionen, du har været det hele igennem.

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 30-08-05 22:46

Tak for svaret Nordsted1 der står ikke noget i mine papire om at sagen skal genoptages.
Så nu kan jeg godt være rolig igen.
Hilsen Dorthe

Godkendelse af svar
Fra : ehtrod_n

Dato : 31-08-05 10:31

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-05 10:37

selv tak

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 31-08-05 18:04

Det har været praksis i mange år, at tildelt førtidspension tildeltes som en begrænset pension. For så ved yngre mennesker, at blive genoptaget efter ca. 3 år, men kun som en vurdering af om der i perioder var sket forandringer i den fysiske tilstand. Husk på, at der indtil 2003 var 4 satser på førtidspensionen. Mod i dag kun 1. Det er i dag sværere at tilkende pension, da restarbejdsevnen, hvor lille den må være, altid skal udnyttes. Hvis det er muligt. Da du har været hele møllen igennem, og skønnet uden denne rest mulighed. Har du fået tilkendt førtidspension.
En genoptagelse i dit tilfælde, vil kun være en opfølgning på dit helbred. (Du kunne jo være så heldig, at man fandt en metode, som kunne helbrede dig.)
Eller du kunne finde dig et job, som du kunne bestride, på trods af din fysiske tilstand. I så tilfælde, kan du selv genoptage sagen. Men gennem hele turen, kommer du ikke igen. Her er det kun medicinmændene der høres.
Jeg håber, at dette beroliger dig lidt.
Hilsen nallatruk, til daglig Revalideringskonsulent ved Fyns-amt