/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Vandmandens funktion?
Fra : Toupie
Vist : 3577 gange
100 point
Dato : 18-08-05 22:21

Som overskriften lyder: hvad er vandmandens funktion i vandet???

// Toupie

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-08-05 22:23

Tror den er med til at rense vandet...måske!

Så er den til fornøjelse for små børn

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-08-05 22:24

kan specielt li den med børnene

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 18-08-05 22:31

Citat
I verden findes der et utal af forskellige gopler med forskellig formeringsadfærd, men jeg formoder du tænker på vores hjemhørende almindelige vandmand?
Vandmanden eller øregoplen, som er dens rigtige navn, gennemgår 3 stadier før den bliver til en vandmand.
Første stadie er polyp-stadiet, hvor den sidder fast på sten, bolværk eller lignende, og er en 2-3 mm. lille bægerformet hvid polyp med fangarme, som sidder og filtrerer vandet for små organismer, der driver forbi.
Når det bliver forår eller efterår, dvs. når vandtemperaturen begynder at ændres, begynder polyppen at dele sig i 20-30 små skiver kaldet "ephyrier". Disse små vandmænd på ca. 2 mm i diameter, driver så rundt og æder dyreplankton, fiskeyngel o.lign., og bliver til store vandmænd i løbet af 2-3 måneder.
Nogle af vandmændene er hunner, andre er hanner.
Sidst på sommeren gyder han-vandmændene sin sæd ud i vandet, som så befrugter de æg, hun-vandmændene driver rundt med inde i sig. Der foregår altså det der hedder en kønnet formering. Ud af disse æg kommer der så en lille larve, kaldet planula-larven, som svømmer rundt i 3-5 dage, før den sætter sig fast og bliver til en ny polyp.
Cirklen er sluttet!

fra: http://www.kattegatcentret.dk/DK/Spoergehjoernet/DanskeFarvande/DanskeFarvande.asp

mvh berpox - der næsten lige har været en tur forbi og se på goplerne, nå ja, også lidt på hajerne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-08-05 22:32

Den har ikke nogen speciel funktion.
Det er bare et dyr der lever i vandet og spiser plankton, de små mikroskopiske planter der svæver rundt i vandet.
Den er ikke engang interessant som fødeemne for andre havdyr, idet den mest består af vand.

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-08-05 22:36

Klumpfisk æder vandmænd!!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-08-05 22:36

Interessant læsning Berpox, men hvad er deres funktion??

Er de et led i fødekæden, hvem spiser dem? - og spiser de voksne også plankton?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-08-05 22:38

Arh Dova - lidt fødeemne er de da, om ikke for så mange, så for mennesker

http://www.arkaisk.dk/kogebog5.htm

Og hvis man klikker sig ind på http://www.macgnilla.dk/Recipes/Danske%20fisk.htm
- så vil man finde ud af at f.eks. stenbideren godt ka' li' de bløde væsener

mvh berpox

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 22:39

http://www.tornbjerg-gym.dk/biologi/tegnefilm/gobler.htm ehm..... giver dette link nogen mening, ellers så holder vi os til den med børnene

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-08-05 22:40

De bruger vel osse deres brænde /giftceller til både forsvar og angreb?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-08-05 22:41

Dova, er du sikker på det???

Dokumentation Tedd??

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-08-05 22:41

toupie - deres funktion er at bidrage til økobalancen ved at...ja det står jo i ovennævnte indlæg.: "driver så rundt og æder dyreplankton, fiskeyngel o.lign.,"

Og så agerer de altså føde for visse fisk.

Ligesom fluer - hvad er deres funktion, udover at være møgirriterende....

mvh berpox

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-08-05 22:43

Citat
Udblød goplerne i koldt vand natten over. Skær goplerne i skiver og overhæld dem med kogende vand.

gad vide hvordan det bliver??

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-08-05 22:46

Ja - jeg gætter på en let udvandet affære

Mon de skal saltes?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-08-05 22:46
Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 18-08-05 22:46

En brandmand kan ihverfald sagtens finde på at æde en vandmand.
Kan også huske der engang stod nogle vildsvin ud til vandet, de var helt vilde med vandmænd. (men nok mest pga den salta smag)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-08-05 22:47

Mola mola

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-08-05 22:47

Nordsteds link er ret godt

Fluerne er faktisk ret intelligente de ved altid hvornår de generer én mest...

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-08-05 22:48

Vandmænd (gopler) kan være føde for andre dyr.
http://www.fugleinfo.dk/lex/

Lidt om goplernes liv.
http://www.kattegatcentret.com/DK/Spoergehjoernet/DanskeFarvande/DanskeFarvande.asp

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-08-05 22:52

jakjoe - kattegatcentret HAR der været link'et til allerede 22:31

- men "hvaffeno'en" fugle æder vandmændene??

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-08-05 22:54

Mallukkerne.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-08-05 22:54

Søg på gople ehh mener Google

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-08-05 22:55

Mallemukkerne....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-08-05 22:56

Mallemukkerne - okay, så lærte jeg også det

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-08-05 22:56
Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-08-05 22:56

Trine så er det godt man ikke er et vildsvin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 22:58

mallemukkerne,..... ehm dem kender jeg ikke, måske de er ædt i mit "område"

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-08-05 22:58

Do they fly??

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-08-05 23:07

Jeg prøver lige at lave en opsumering, altså

Vandmanden spiser dyreplankton
og er selv føde for mennesker, vildsvin, Mallukkerne og Klumpfisk

Alt i alt et nyttigt dyr

Har jeg glemt noget?? (min hjerne er overloaded)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-08-05 23:08

Direkte link til mallemuk:
http://www.fugleinfo.dk/lex/content.asp?ID=11

- de kommer skam forbi disse himmelstrøg - men det er jo bare "måger" når man skuer ud over vandene...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-08-05 23:09

Du glemte helt stenbideren - den lever i de danske farvande...MEGET vigtigt at huske

mvh berpox

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 23:10

Toupie måske du skulle overveje om du har ram nok

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 23:11

forkert smily, ikke mere rødvin til mig

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-08-05 23:13

Altså:

Vandmanden spiser dyreplankton
og er selv føde for mennesker, vildsvin, Mallukkerne, stenbidere og Klumpfisk....

Nordsted, jeg er bange for jeg både mangler ram, processer og en blæser (en stor én)

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-08-05 23:15

Nordsted, du kan bare give mig resten måske det kunne hjælpe

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-08-05 23:15

Vandmanden spiser dyreplankton, fiskeyngel o. lign., og er selv føde for mennesker, vildsvin, mallemukker, stenbidere og klumpfisk....

Sådan må det være!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-08-05 23:57

Vandmanden hedder også Øre-gople og er op til 40 centimeter i diameter, men tit er den kun halvt så stor. Den findes langs Danmarks kyster, hvor den i mere beskyttede farvande kan optræde i stort antal.

Vandmanden lever på steder med dybt vand og blød brænding, føden består af plankton, som fæstner til slim på goplens overflade. Herfra transporteres vha. cilier (små "hår") føden ud til en fødefure i vandmandens kant.

Vandmand er en gople, der ikke rigtigt har nogen fjender, for den består af mindst 95% vand. Dog kan fiskene godt finde på at spise de fire halvrunde kønsorganer, da de kan have et større indhold af næring.

Fundet på Wikipedia

mvh dova

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-08-05 00:01

Vandmanden spiser dyreplankton, mindre fisk, fiskeyngel og mindre vandmænd (de er altså goblibaler)
og er selv føde for mennesker, vildsvin, Mallukkerne, stenbidere og Klumpfisk....deres kønsorganer er nam nam for fisk...

Sjovt dyr, de vandmænd

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 19-08-05 00:07

Og årsag til en livlig debat på kandu.dk og sød.
Det må hermed være deres vigtigste funktion i livet
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-08-05 00:10

Vandmanden spiser dyreplankton, mindre fisk, fiskeyngel og mindre vandmænd (de er altså goblibaler)
og er selv føde for mennesker, vildsvin, Mallukkerne, stenbidere og Klumpfisk....deres kønsorganer er nam nam for fisk...

Dens funktion i vandet udover at være et led i fødekæden er, at underholde børn, skabe debat på kandu og være sød (er en vandmand sød!!?? )

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-08-05 00:12

Hmm........mon en mexikansk kongesnog kan spise en vandmand???

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-08-05 00:13

nej - den er blød....

Nå, godnat til alle, uanset stjernetegn

mvh berpox

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-08-05 00:16

Godnat Berpox sov godt og drøm søde drømme

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 19-08-05 00:27

Den med snogen bliver en splattet affære. Den kan jo ikke kvæle den og bagefter sluge den hel. Min snog holder sig til mus,men jeg sku' måske forsøge med en vandmand til ham

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-08-05 07:58

De Vietnameserer må ha en syg form for humor, ris med vandmand mums, er det mon derfor de kan holde den slanke linie

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-08-05 08:05

Fandt lige dette her! ...hmm så den med børnene Toupie, den går nok ikke :

Øregoplen har nematocyster som andre vandmænd, hvilket betyder at man ikke skal kaste vandmænd i hovedet på hinanden.

Men hvad er det for noget? : nematocyster ...........nogen der ved det?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-08-05 08:08

giftceller! ligesom brændmænd

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-08-05 08:41

Gopler (vandmænd, brandmænd, osv..) er hovedfødeemne for havskilpadder. I øjeblikket er der ''brandmand' plage hele vejen langs middelhavskysten i Spanien, dels pga. tørke, dels fordi man har drevet rovdrift på skilpadderne. I Danmark skyldes opblomstringen af 'brandmænd', at deres naturlige fjende her; krebsene ..er væk.

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=388893

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-08-05 09:06

tedd..tark. Ja så er det nok en dårlig ide at tvære dem ud i hovedet på sin lillesøster

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-08-05 09:42

Herligt at I holder liv i tråden Jeg havde håber jeg kunne deltag her i formiddags inden jeg skulle på arbejde i eftermiddag, men pga. nogle omstændigheder kommer min chef og min kollega her og snakker ..........og det har intet med mig personligt at gøre, altså ingen fyreseddel eller sådan noget

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-08-05 10:09

hmm nååeh Toupie (nysgerrig) hvad er det så? Hva hva?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-08-05 10:44

Mango jeg kan godt forstå du er nysgerrig men jeg har tavshedspligt, så ikke et ord herfra om dét men man kan kalde det et ekstraordinært personalemøde om vores beboergruppe...

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-08-05 10:49

ha ha..det var kun for sjov...det ved du også godt
Men ha et godt møde..måske i skulle sætte jer udenfor med en kold limonade?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-08-05 12:30

øv og jeg kan ikke være med til afslutningen udi vandmænd, men det var/er en sjov tråd, god week-end til alle

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-08-05 12:42

Mango, mødet er nu vel overstået med fuld enighed over hele linien

Nordsted, æv da men god weekend til dig også

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-08-05 12:53

Vandmanden spiser dyreplankton, mindre fisk, fiskeyngel og mindre vandmænd (de er altså goblibaler)
og er selv føde for mennesker, vildsvin, Mallukkerne, stenbidere og Klumpfisk....deres kønsorganer er nam nam for fisk...

Dens funktion i vandet udover at være et led i fødekæden er, at skabe debat på kandu, være sød og underholde børn - dog skal det ikke anbefales, at kaste den i hoved på andre, da den har giftceller.
Den er fin til en slankekur, specielt sammen med ris.

Fjender: Bla. krebsen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-08-05 13:01

~ en fantastisk skabning egentlig

Nu mangler vi bare at finde ud af om gopler kan få tvangsfjernet polypper ???

mvh berpox

PS- Toupie, jeg sov fantastisk godt...lod en virtuel gople agere drømmefanger inden ..

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-08-05 13:13

Ja du har ret Berpox, det er egentlig en fantastisk skabning der kan bruges til ret mange ting - dog er den lidt underlig syns jeg

PS: tror bestemt det var mine magiske evner der var skyld i din søvn

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-08-05 13:14

Hvem har mod på at foretage operationen??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-08-05 13:34

Krebsene .... dette for lige at fjerne fluebenet, ellers bliver min mail myrdet imens jeg er på week-end

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-08-05 14:28

...hørt et sted i kattegat...:

"Ja goddag hr. gople - jeg er betjent krebs fra søværnet. Vi har fået oplysninger om goplobalistiske hændelser i Deres omgangskreds. Vi kan ikke se til at deres afkom både får lov til at sejle i deres egen sø, går for lud og koldt vand, og de selv mæsker dem med friske nymfer o.lign"

"Vi kommer derfor i embeds medfør for at fjerne deres polypper. Og De er iørigt tidligere Anholt og undveget kystbevogningen ser jeg......."

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-08-05 15:06

Kommer der en fortsættelse på historien?? he he

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-08-05 15:54

Hr. Gople:
"Arh - nu skal vi jo ikke træde vande, og gøre det til mere end en storm i et glas vand..."
"Godtnok har jeg tit fangarmene ude, og kan virke en anelse giftig, meeen mon ikke der kan opblødes lidt?"

Betjent Krebs: "Nej, De sidder i saksen. Og hvis de ikke bølger med frivilligt, så skal jeg personligt kaste Dem for mallemukkerne - vi har jo dødsstraf her til vands ved de nok"

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-08-05 15:58

Betjent Krebs:
"og polypperne, de bliver tvangsfjernet uanset hvad de i deres vådeste drømme kunne forestille dem"

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-08-05 16:00

Hr. Gople: "Det var dråben - her har jeg som almindelig vandmand, endelig fået arbejde som brandmand, og så kommer De her, og udvander mine fremtidsdrømme, og muligheden for at få de kære polypper på ret køl."

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-08-05 16:13

Var der nogen der sagde vand-dråbe?

http://www.virtual-worlds.net/lifedrop/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-08-05 20:16

hvor får du det fra Berpox???

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-08-05 20:36

Jeg bruger såmænd blot øre-til-øregople-metoden - der kommer så mange vandvittigt spændende nyheder fra den strandkant.

Indimellem går bølgerne højt når jeg får åbnet vadsækken og den fugtige (nogle ville sige vandartede) tankegang får lov at sejle derudaf....

Jeg er nok grænsende til det vandvittige Indimellem

mvh berpox

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-08-05 21:34

.........sidder lige her og prøver at finde på noget sjovt at skrive retur, men det lykkedes bare ikke (og jeg plejer ellers ikke at være tastaturlam) men du er simplethen bare for god

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-08-05 22:19

Tror Berpox er et bløddyr!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-08-05 00:16

Jep - jeg har totalt meget vand i hovedet (mangler lige en gople-smiley ) - og jeg er opmærksom ved selv de mindste krusninger - man ved jo aldrig om de skulle kunne tårne sig op til en tsunami i et glas vand.

....fortsættelse...

Betjent Krebs: "Det er muligt, men jeg er lige så hård og upoleret som den strideste isskruning. Der er ingen vej tilbage. Polypperne bliver fjernet fra bolværket uanset deres søforklaringer. Man skuer jo tydeligt de smås vandmærker, hvilket bestyrker mistanken om vandrøgt."

Hr. Gople: "Hr betjent: Nu er De virkelig ude hvor de ikke kan bunde. Hvis de fratager mig polypperne og overhælder dem til søværnet, så skal jeg personligt sørge for at deres liv bliver en uendelig stomflod, og at dønningerne vil trække dem mange sømil på land...."

Betjent Krebs: "Hør - flyder de rundt der og truer en embedskrebs i funktion ? - hvis de vil klage, så kan de sende en flaskepost til søfar-styrelsen der så vil foretage en dybdegående undersøgeæser der holder v..."

Nej nej nej ----- NU må jeg stoppe(s) !!!! Okaj - harakiri med en sløv 3-pigget torskekrog....AAARGHH

mvh berpox

isde vil agere brandmand, men deres tid på bolværket som ung fornægter sig ikke. Det er jo klart at sådan som De fimrer rundt, og udsætter dem og dres polypper for alverden farer

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-08-05 00:17

hæ - snigpremiere på andet akt af SØngespillet....

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 20-08-05 01:11

Har du ikke engang selv fundet på det, din orm!!!!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-08-05 07:59

Jow da!!! Men - der er da altid en kladdeudgave af manus, og den sprang læk her

Og kom ikke her og kald mig en orm, når jeg er en kril ..... !!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-08-05 08:44

Jeg synes I er ved at bevæge jer ud på dybt vand: Lad goplerne sejle deres egen sø. Berpox er vist taget med tang og har vist fået mere end 8 glas, men jeg bøjer mig for hans supertanker.

..og så er det tid til endnu en dag på stranden blandt go'e sild og torske dumme badejern.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-08-05 08:59

NETop. Det er bare med at se at få nogle gode sild i garnet - og nu kunne jeg så sige noget om kriller...men det vil jeg ikke

Bare de ikke har ål i strømperne.....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-08-05 09:10

Så til søs....

Næeh.. de må hellere ha' bølgegang i barmen end vand i knæene og de bør tages med storm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-08-05 09:14

Spiser gopler badenymfer?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-08-05 09:38

Ved ikke? Jeg klarer dem som er ude at svømme og ligger med røven i vandskorpen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-08-05 10:00
Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 20-08-05 17:52

Tusind tak berpox, det var en fantastisk histoie. Jeg synes du skulle udgive den som børnebog, sikke nogle fantastiske tegninger der kunne blive lavet til !

knus mango

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 20-08-05 20:49

Og med Mangos sidste bemærkning lukker jeg tråden

Det har været lidt svært, at finde ud af hvem der skulle have point da alle har hjulpet godt til med opklaringen af vandmandens funktion i vandet - derfor får Berpox pointne for sin herlige historie

Tak for er herlig tråd til jer alle

// Toupie

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 20-08-05 20:52

Ja det fortjente han også i den grad...

Må Neptun være med jer!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-08-05 22:18

..egentlig var det slety ikke berpox der skulle løbe med påængårnø...? ... men MIG

</MIG>

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 20-08-05 22:54

Molo du har da rigeligt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-08-05 23:02

Nope !

</MOLO>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-08-05 23:08

Ups... NOP = No Operation. ... min yndlings mnemonic

>/MOLOKYLE<

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 20-08-05 23:18

Hmm.....så må jeg jo forbarme mig over dig og give dig rigtigt mange point næste gang jeg har et problem

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-08-05 23:31

Hvem Toupie? ...hvem, hvem ...HVEM? ...vil du give :

Citat
...rigtigt mange point næste gang...

</???>

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 21-08-05 00:09

Dig Molo

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-08-05 00:22

Taaaarrkk.... Toupie, så ka' det vær' du også får no'en af mig engang

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-08-05 00:29

Så så - små sø-slag molo! Du er da en strid søhest hva' ? Prøver at vride hver en pointdråbe ud af Toupie blot for at få bægeret til at flyde over....

Anyway - tak for overfloden af point Toupie Jeg regner med at du blev en del klogere på vandmænd, selvom der gik fisk i det efterhånden

Mango, jeg vil overveje børnebogsmuligheden - ser pludselig også tegningerne lysende klart for mit indre koøje

Blob - over and out

Efterskrift:
Krebs satte kloen i Hr. Gople, alt imens polypperne blev fjernet. Hr. Gople så til med vandet langt oppe i øjnene, alt
imens nematocysterne i bølgende bevægelser forsøgte at ramme Betjent Krebs.

Polypperne blev fjernet, og at nu vandbragt på et center ved Grenaa.

Gople forsøgte ved hjælp af sine rokke-venner at befri de små - men under aktionen kom Gople i klammeri med vagten stenbideren, som selvom hun var med rogn, var en rigtig "man-eater"...

Polypperne har nu vokset sig store, og er ikke vandskeligere end andre bløddyr i den alder.

** Denne historie bygger på en sandfærdig beretning fra dybet. Enhver sammenligning med virkelige hændelser, må anses for korrekt **

mvh berpox

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 21-08-05 11:20

Du er bare for sjov Berpox

.....jeg er blevet meget klogere på vandmænd og det er min omgangskreds også - hvadenten de ville dét eller ej

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-09-05 00:34

Toupie -> I din opsummering af hvem der spiser gobler, har du helt glemt at Havskildpadders hovedføde ER gobler. Molo har skrevet det tidligere, men det bør ikke glemmes. Tak for en såvel sjov som lærerig tråd.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-09-05 14:04

Hejsa Arne og velbekommen Ja det blev en god og sjov tråd...

Det med havskildpadderne var lidt med vilje, da det ikke er dem der præger det danske farvand mest - det må jo nok siges at være børnene

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-09-05 22:47

Men der er faktisk noget jeg totalt har overset i denne tråd som også burde være undersøgt, nemlig
Citat
De bruger vel osse deres brænde /giftceller til både forsvar og angreb?

Så jeg opretter en ny tråd til dette spørgsmål og håber den tråd bliver ligeså indholdsrig som denne