/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Norman antivirus
Fra : CCjunior
Vist : 2218 gange
50 point
Dato : 16-08-05 15:34

Min mor har Norman på sin pc.
computeren er købt med xp og Norman installeret fra fabrik, nu er der bøvl med programmet og hun har af Norman.dk fået at vide hun skal slette det og geninstallerer det.
hvis hun sletter det fra tilføj/fjern hvordan skal hun så geninstallere det.
hvad skal hun søge under for at finde installationen.. den må jo ligge på hendes pc...

Junior

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-08-05 15:37

Det skulle ligge på en cd, der fulgte med systemet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-08-05 18:17

På mange PC med præinstallerede programmer er der enten en cd-rom med eller også ligger der installationsprogrammer på et ekstra drev/partition.
Nu er spørgsmålet jo så om hun har licens til Norman da de præinstallerede programmer ofte er prøveversioner.
Man kan se om der er en nøgle indtastet ved at åbne konfigurationseditor (højreklik på N ikonet eller åbn via programmenuen).
Man kan downloade installationsprogram fra www.norman.com

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 16-08-05 18:35

Hun kan også prøve at gå i Start/Søg (Alle filer og mapper), og søge på filen DELNVC5.EXE Den dobbeltklikker hun, og vælger "reparer" -> "næste". Så reparerer den Norman. Så skal hun lige genstarte, og så burde det virke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-08-05 18:46

Man kan også reparere via tilføj/fjern programmer, men det ved Norman support jo godt så der er nok en god grund til, at de har anbefalet en reinstallation.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-05 19:34

hvis den fulgte med pc´en har den helt sikkert X antal måneders brugsrettigheder - og så skal der købes - i så fald ville jeg vælge at hente en af de gode og gratis der er tilgængelige på nettet.
for eks avast- eller avg

Ellers ........ gode råd herover

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-08-05 20:09

Hun har kode...
de har fra Norman sendt et link til en download af programet..det er deres forslag at hun sletter og genistalerer..
nu har hun slettet og har prøvet at installere det igen.. men det vil stadig ikke virke.. der er sq noget helt galt..
jeg har downloadet samme prg og installeret det på min pc. ( med en crack ) men det opfører sig slet ikke som på hendes pc..
det her er den mail som Norman har sendt hende..

Du skal sørge for at afinstallere Norman fuldstændigt før installation af ny version.

Du kan afinstallere Norman Virus Control på 2 måder:

Enten ved at finde filen: DELNVC5.exe (\NORMAN\NVC\BIN)
Dobbeltklik og følg instruktionerne

Eller gennem Kontrolpanel - Tilføj/Fjern programmer. Led efter Norman (eller NVC/NIC) og vælg Fjern.

Efter afinstallation genstartes computeren. Slet derefter Norman-mappen (ex. C:\NORMAN).

---
Hvis DELNVC5.EXE ikke eksisterer, kan du hente afinstallationsprogrammet fra denne placering...(placér filen \NORMAN\NVC\BIN)

http://www.norman.com/Support/Knowledge_bases/Norman_Virus_Control/Windows/installation/11640

Download en ny installationsfil til Sikkerhedspakken her:

http://www.norman.com/Download/Full_versions/nic (Bemærk: Der er ikke mellemrum i hyperlinks - det er underscores _ )

Vælg nu den ønskede sprogversion i bunden af siden ved at klikke på for eksempel "Danish"...

VIGTIGT: Vælg 'Gem' - Installationen vil fejle, hvis der vælges 'Åbn fra nuværende placering'
Gem filen et sted på disken, hvor den er let at finde igen. Når filen er downloadet skal den køres for at starte installationen.

Du skal have din 25-cifrede godkendelsesnøgle/licensnummer klar, da installationsprogrammet vil bede om denne.

Under installationen vil du blive spurgt om du vil tjekke for opdateringer, svar 'Nej' til dette.
Ligeledes vil du blive spurgt om hvorvidt programmet selv skal tjekke for opdateringer dagligt.
Det anbefales at svare 'Ja' til dette.

Hvis du bliver spurgt om at importere firewall-regler, vælg da Nej.

Der startes en lille guide, der hjælper dig med at lave generelle firewallregler.

Computeren skal ikke genstartes med mindre installationsprogrammet beder om det.

Vi anbefaler at sætte Norman Virus Control til at sikre bedst muligt mod virus:

- Højreklik på det lille Norman ikon 'N' der er kommet frem nede ved uret (systray)
- Vælg Konfigurationseditor
- Vælg ikonen 'On-demand scanner'
- Sæt markering i feltet 'Nye, ukendte virus, ved hjælp af Norman Sandbox'
- Fjern markeringen i feltet 'Filer af ubestemt format'
- Tryk 'Gem'
- Vælg ikonen On- access scanner (lokale brugere)
- Sæt markering i 'Scan nye eller ændrede filer'
- Tryk 'Gem' og 'Luk'

Du kan hente brugerhåndbøger til Norman Virus Control og Norman Personal Firewall her:

http://www.norman.com/Download/User_Manuals/dk

Bemærk desuden vores NIC v5.8 OSS - Ofte stillede spørgsmål - på vores hjemmeside...

http://www.norman.com/Support/FAQs/nic58/dk

Med venlig hilsen / Best regards

Norman Support, Danmark

_______________________________
Norman Data Defense Systems A/S
Blangstedgårdsvej 1
DK-5220 Odense SØ
Tel: (+45) 63 11 05 08
Fax: (+45) 63 13 39 01
Support: (+45) 63 11 88 90
E-mail: support@normandk.com
Web: http://www.norman.no/dk/

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 16-08-05 20:44

Slet mappen C:\Norman efter afinstallation og inden du installerer igen. Som skrevet i anvisningen. Genstart og prøv igen, slet også gerne indholdet af: C:\Documents And Settings\<dit brugernavn>\Lokale Indstillinger\Temp

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-08-05 20:48

hun har slette mappen, hun har dog ikke været inde og slette temp filer. Hun har dog sagt nu at hun gir op og kontakter en prof.. træls at man bor så langt væk..
det er sq svært at løse for hende når man ikke selv sidder foran computeren..

Junior

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-05 21:00

Hvis du vil helt af med norman så prøv dette - start - kør - kopier denne linje ind i kør :

C:\NORMAN\NVC\BIN\DELNVC5.EXE > klik OK

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-08-05 21:08

Filer i Temp mappen og registreringer i registreringsdatabasen som ikke kan slettes på grund af fejl i programmet kan begge dele forårsage problemet.

Hvis du selv havde siddet med den ville jeg have anbefalet at hente JV16 povertools
http://www.321download.com/LastFreeware/index.html#jv16

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-08-05 21:18

Miritdk
jeg er ikke så stiv i de komandorer.. jeg kan godt regne ud at den fjerner programet, men hvordan fungere det.. tænker på hvad de forskellige ting betyder.. altså Bin + Delnvc5.exe...

af ren nysgerrighed..hvad er det for et prg og hvordan virker det BjarneD

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-05 21:24

cc - der står jeg af - jeg videregiver bare og har med held fjernet norman hos flere

teknik og teknologi er en by i rusland

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-08-05 21:33

Det er et meget alsidigt program til at rydde op i registreringsdatabasen og hvis man lader være med at lave noget man ikke ved hvad er, så er det utroligt nyttigt.
Hvis man åbner programmet og vælger menupunktet Registry tool vil man kunne rulle ned og finde Norman Defense system og markere punkterne og vælge remove - så vil registreringerne til programmet være fjernet efter genstart.
Nok ikke noget at fjernsupporte mor med når man ikke selv er inde i det.

Mirit den kommando du foreslår er jo det samme som alm afinstallation ganske som det er beskrevet i vejledningen lidt længere oppe, men en hurtig måde at aktivere - bestemt!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-08-05 21:33

hehe..det er sq helt ok.. bare det virker..
men hun er sq en hård dame... hun gør ikke altid hvad jeg siger, nogen gange vil hun sq vide hvorfor jeg ber hende om det..hehe..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-05 21:43

jeps Bjarne - men langt nemmere hvis man er begyndt at køre i ring - og den virker jo

CC - det er ski da fint din mor vil vide det hele - men det er filan til studie - jeg vil klart vælge at hoppe over hvor jeg med det samme kunne redde min pc og bare være glad for at det virker

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-08-05 21:49

Jeg afinstallerer i øvrigt via jv16 powertools der kan rydde pænt op og så er der indbygget regcleaner værktøj. Det er i øvrigt lavet af den samme som har lavet den gode Regcleaner som kan hentes via samme link.
http://www.321download.com/LastFreeware/index.html#jv16

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-05 21:52

Bjarne det er helt ok - meget endda - men nogen er filans uforsigtige med regcleaner

Men må give dig ret - der bliver ryddet pænt op

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 16-08-05 22:06

Norman er et program, som efter min mening, er meget mere kompliceret end det behøver at være, og derfor er der også større chance for at der opstår problemer. Jeg vil foreslå, at du anbefaler din mor at hente det gratis AVG http://free.grisoft.com/doc/1 Det er et lille nemt program, og det skal bare installeres, så kører det med automatiske opdateringer. Det er helt perfekt til dem der ikke er de store nørder, og det er mindst lige så godt som Norman.

Din mor kan bare slette tempfilerne med dette program, som jeg også lagde til dig i en anden tråd http://www.igorshpak.net/ det er også nemt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-08-05 22:35

Man kasserer ikke noget virkeligt godt og erstatter med middelmådigt som ikke har firewall.
Jeg har anvendt Norman i flere år uden problemer af nævneværdig karakter og skal vi så ikke lige slå fast at AVG med vilje har store problemer med at hente opdateringer, problemer som er fjernet på købeversionen.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 17-08-05 11:52

Hvad med at prøve Avast antivirus, det er et godt program der kører uden problemer, og man kan jo installere en firewall oven i uden problemer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-08-05 11:58

(( ))

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 17-08-05 15:05

BjarneD-> Helt ærligt, drop lige det der sure fjæs. Alle prøver jo bare på at give deres bedste råd i situationen.

Btw, så gider jeg ikke deltage i nogen "hvilket antivirus er bedst" diskussion. Der er så mange ting som spiller ind. Nogle programmer virker for nogle, på nogle maskiner, og ikke for andre, på andre maskiner. Nogle brugere vil have enkle og nemme programmer, som de kan finde ud af at bruge, andre vil have noget mere avanceret. Vi skal være her allesammen, ikk´? ;)

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 17-08-05 15:40

Tak for svaret BjarneD.

Det har vist sig at hun ikke fik slettet hele mappen... lidt svært for mig at se gennem telefonen..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-08-05 17:16

Det er jo den slags ting, som man også oplever når man hjælper her på Kandu, men godt at du fik styret hende på plads.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-08-05 17:20

stl_s...helt ærligt så er det da vist dig der har en kæde der er hoppet af. Der spørges om en løsning på et Norman problem og straks skal du og en anden anbefale noget andet. Det er da surt og da der ikke findes en ryste på hovedet smiley improviserede jeg bare og så tag lige og stop det chat sprog langt væk for jeg aner ikke hvad det betyder.