/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
hva´for en snegl ????
Fra : miritdk
Vist : 580 gange
1 point
Dato : 14-08-05 19:07

vi er en del her der har observeret store fede skovsneglelignende snegle om aftenen på vores gåture - nogen ca 8 - 9 cm og andre ca 15 cm - de er røde !!!! Hvad er det for nogen ???????????

Ingen af os har mødt dem i vores haver.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 19:08

ooooooooops - fejl med det ene point - der falder lige lidt mere af når jeg har set et billede og noget tekst der dokumenterer hvad det er for nogen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-05 19:09

Det er sikkert dræbersnegle.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-08-05 19:10

Eller Søren snegl

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-05 19:10
Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 11 point
Dato : 14-08-05 19:11

Tror du ikke det er Rød Skovsnegl?

http://www.naturhistoriskmuseum.dk/natur/aarstiden/snegleside/snegle5.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 19:16

hmpf - nu skal jeg lige have sendt et billede afsted - selv det her kan vi være uenige om

naboen oplyste at flere af dem er mere end 15 cm og mere slanke - jeg mener den røde skovsnegl er hvad vi møder.

to gode link - gad vide

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 19:16

hmpf - nu skal jeg lige have sendt et billede afsted - selv det her kan vi være uenige om

naboen oplyste at flere af dem er mere end 15 cm og mere slanke - jeg mener den røde skovsnegl er hvad vi møder.

to gode link - gad vide

Kommentar
Fra : tusneldada

Dato : 14-08-05 19:18

Det må være den iberiske snegl, alias dræbersneglen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-08-05 19:18

Den røde er en fake. Det er en chilli

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 19:19

dør man af at sluge den....
creamy ??????

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-08-05 19:22

Spørg naturbrevkassen. Jeg kan sq da ikke vide alt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 19:24

troede jeg da creamy

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-08-05 19:26

Take a look.
http://www.vestrehus.dk/Dyresider/Snegle.htm
Og velbekomme.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 19:30

gfha - bvadr for søren - det er rigeligt nok i forvejen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-08-05 19:35

Det er bare en farvevariant af vores alm. sorte skovsnegl. Skal lige prøve at finde noget mere præcist om det. Så vidt jeg husker er den indslæbt af danskere der har været udenlands engang da Charter-ferier blev populære.

Mener den hedder Rød skovsnegl.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-08-05 19:40

Den ibiriske skovsnegl er brun.... eller...lidt rødligbrun... Mest brun

Og de kommer i hundredevis ad gangen - man er ikke i tvivl, når man har invasion af dem!!!
I vores gamle have havde vi skidtet - en aften gik jeg en tur rundt i haven. På ti minutter talte jeg 200 klamme skovsnegle, der åd sig gennem alt hvad vi havde af stauder, nedfalden frugt og hundelorte... De er så KLAMME!!!!

Så flyttede vi, og her er de ikke nået til endnu

Så tillykke med de pæne røde snegle Mirit . De er gode nok, hvis man altså ikke liiige får trådt dem flade med bare tæer

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-08-05 19:46

Rød skovsnegl - Arion rufus. 90-150 mm. Rød eller rødgul, sjældent brun, sort eller hvid. De hvide former har altid en gul eller orangefarvet kant langs foden. Indslæbt fra Tyskland og forekommer spredt, især i Midtjylland og Nordsjælland.

Kilde: Små dyr i Skoven - Gads Forlag.

Det er altså IKKE en farvevariant, idet Sort skovsnegl er en anden art ved navn Arion ater.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-08-05 19:48

P.S.: M.h.t. billede så lav en Billedsøgning på det latinske navn Arion rufus. Du får masser af billeder. Hilsen Arne

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 19:52

Tak for svaret molokyle. du havde ret og det havde jeg også
tak til jer andre for hjælpen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 19:57

vaxen - ingen af os her har mødt dem i haverne - det er det sjove - men vi bor i nærheden af hvor de ville være - de forvilder sig gennem stierne

de er godt nok nogen knap så lækre nogen - gyyyyyys

arne - også tak til dig - jeg har sendt navnet videre til naboen jeg væddede med - hun elsker at fordybe sig i kryb og sådan noget

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-08-05 19:57

Sorry molokyle. Havde ikke set din kommentar, så kunne jeg jo have sparet mig. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 19:59

teils link vil jeg slet ikke sige hvad ligner

gfha - dit link er også sendt videre til den savlende nabo

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 20:00

ka´du så lade være med at brokke dig arne - der er en nabo der går meget op i alt det her - så alle links og beskrivelser er velkomne der !

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-08-05 20:13

OK, så er jeg glad igen når bare det ikke var spild.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-05 20:18

var det skam ikke -