/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kramper i fod/læg
Fra : ronja99
Vist : 20066 gange
100 point
Dato : 12-08-05 08:34

Jeg får tit kramper i foden om aftenen når jeg ligger på sofaen eller i sengen, og nogle sjældne gange i læggen... (hver eller hver anden dag i længere perioder). Er 25 år.

Det sker ikke i forbindelse med overanstrengelse/motion. Og går over når jeg træder ned på gulvet med foden...

Jeg spiser kun lidt frugt og ingen kogte grønsager (kan det være årsagen) ??
Har hørt at det kunne hjælpe med magnesium eller B vitiminer - kan en alm. vitiminpille hjælpe ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-08-05 08:44

Uro om natten
Uro eller kramper i benene om natten er der ingen enkel forklaring eller behandling på. Det er oftest kvinder, der oplever de ubehagelige rykninger i muskulaturen, smerter og ind imellem også føleforstyrrelser, når benene har været i ro i længere tid. Årsagen er ukendt, og behandlingen diskuteres. Der er flere former for husråd til lindring. Blandt andet at drikke et glas mælk, lave gymnastik for benene og/eller udspænde lægmusklerne inden sengetid. Natlige lægkramper kan være et symptom på åreknuder i de dybe vener, og oplever man også hævede ben op ad dagen, eller forandrer huden sig på ankler eller skinneben, skal lægen spørges til råds. Alt dette står i dette link http://www.krop-fysik.dk/temablade_artikel.asp?id=165

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-05 08:46

Det kan forebygges med kinin (håndkøb).

Kommentar
Fra : ronja99

Dato : 12-08-05 09:11

kinin ??? Kan man få det på apoteket eller Matas ???

Tak for de hurtige svar...

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 12-08-05 09:19

Ork Gud; sådan har jeg haft hele livet og jeg er mand og 45 år. I min familie havde; oldemor, morfar og min mor det også, så det er nok arveligt. Ubahageligt ja, men ufarligt.

Kinin bruges så vidt jeg ved som Malariamedicin og er vist receptpligtigt, men findes i små mængder i Tonic vand. Jeg tvivler nu på virkningen

Årsagen er som regel dårligt blodomløb i ben og fødder. Det har jeg også i hænderne og derfor også omend sjældent få kramper dér. Jeg har bemærket det er værst, hvis jeg ikke har fået tilstrækkelig væske og det passer meget godt med at så bliver blodet en smule tykkere og virkningen af det dårlige blodomløb forstærkes.

Mit råd : Drik rigeligt med vand inden du skal sove. ( Bivirkning: Du resikerer at skulle op at tisse )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 12-08-05 09:19

bananer er også godt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-05 09:23

Nej molo, kinin kan fåes i håndkøb på apoteket. Bruger det af og til, da jeg selv plages af lægkramper. Det er effektivt skal jeg sige.
Og ja, det er malariamedicin.

Kommentar
Fra : ronja99

Dato : 12-08-05 09:35

Molokyle: Jeg kan godt nikke genkendelse til det du skriver - jeg får tit koldefødder og "døde" fingre så blodomløbet er nok ikke så hurtigt....

Den med vandet vil jeg prøver - er nemlig ikke så sød til at drikke

Jeg spiser bananer næsten dagligt og det hjælper intet...

Jeg er egentlig ikke meget for at fylde mig med kinin, når det er malariamedicin ?!?!?!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-05 09:35

Også lægkramper her som jeg har haft i perioder siden jeg var ung - så jeg vil prøve nogle af de gode råd. (alder 62 år)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-08-05 09:37

3773 -> Jamen dét skal da prøves !

Gin og Tonic

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ronja99

Dato : 12-08-05 09:37

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-05 09:39

Kinin er vel ikke specielt slemt, taget i betragtning det sælges i håndkøb?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-08-05 09:45

ronja99 -> Velbekomme

..og du har hel ret mht. 'hvide' fingre og tæer. Allerede når temperaturen er under 14 grader må jeg bruge hansker og tykke sokker, for ikke at mine fingre og tæer skal 'dø'.

Jeg er nu heller ikke meget for den der Kinin, men en drink gør sikkert ingen skade

Ps. Helt slemt er det ,hvis jeg har fået en tår for meget over tørsten. så dehydreres man nemlig, med blodfortykning og dårligt blodomløb til følge og så er det næsten med 100% sikkerhed, jeg i løbet af kort tid vågner spjættende i sengen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-08-05 10:14

kinin - for mit vedkommende nejtak !!!!! Giver kvalme og diverse andre bivirkninger.

tal med din læge - grunden kan være af flere årsager - for eks magnesium mangel osv - som nemt afhjælpes.

Tænk !!!!! vi er ikke læger her og kan kun dele ud af egne erfaringer der kan have forskellige årsager

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-05 15:48

Jeg ved ikke om i har en metode til at stoppe krampen.
Men jeg stiller mig på "krampelægsfoden" strækker ud og presser hele kroppen fremover på samme måde som når man strækker ud efter løb - og så holder det langsomt op.