/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PCen er ufattelig langsom
Fra : metalfaust
Vist : 295 gange
100 point
Dato : 29-07-05 13:35

Jeg har installeret XP på min PC (Asus bærbar, 2,4 ghz, 512 mbram) og når jeg spiller et spil som ganske vist kræver stor database (Football Manager 2005; spiller på 10. sæson med stor database og 6 nationale ligaer), så bliver min PC så laaaaangsom. I går tog det 15 min. at få slukket PC efter at jeg havde gemt spillet og trykket exit. Da jeg formatterede min HD for et år siden, så installerede jeg XP overni den gamle XP-version. Hvordan løser jeg alle disse problemer og får min PC til at 'spille' 100 pct. igen? Formatterer hele lortet? Andre muligheder?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 29-07-05 13:40

Har selv haft succes med at lukke maskinen som normalt.... Når den er slukket simpelthen trage strømstillet helt ud af maskine et minut og så starte op på nomal vi igen.

en simpel ting af prøve.....

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 29-07-05 13:42

Ser lige nu: Har du 2 styresystemer på din harddisk...det duer ikke.....et alene og kun eet *S* men har dy formatteret og begyndt forfra, eller kørt en reparation er det OK...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-05 13:42

det kan også være du har for lidt ram (pc'en altså) og for lille et skærmkort

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 29-07-05 13:47

512 for lidt? For lille skærmkort? Det er en toårig bærbar PC, og det sære er at den spillede et 100 med flere vinduer åbne herunder IE, Football Manager, Photo Shop osv. Det er lige pludselig at den er blevet langsom. Jeg har to XPer installert oveni hiandne så at sige...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-05 13:49

De helt store PC-spil egner sig slet ikke til bærbare - og er heller ikke beregnet til det.....

Bedre bliver det ikke af at du til stadighed udbygger det.....

Lidt hurtige kan du måske godt lave den, men optimalt bliver det aldrig...

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 29-07-05 13:50

Som sagt - spillet og PCen virkede kanon før. Det er først lige pludselig at den er begyndt at 'hænge'; den hang aldrig før.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 29-07-05 13:53

ikke al den teknik *GG*

Tag nu den strøm fra maskinem mens den er slukket.

Det kan let løse dit problem...gør det osse selv om du ikke tror det *GG*

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 29-07-05 13:56

Min hjerne vil gerne forstå hvorfor det skulle virke, men ved lejlighed må jeg lige prøve det... Bemærk lige, at jeg har ikke to versioner XP kørende, men derimod installeret XP oveni den gamle XP efter formattering af HD... Selv tror jeg at databasen i det pågældende spil simpelthen bare er vokset og vokset.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-07-05 14:07

Min bærbare blev også bare såååå langsom, og det viste sig, at den var fyldt op med en masse virus og skidt, uden at jeg mærkede andet til det, end at den bare kørte i tomgang.

mvh dova

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 29-07-05 15:09

Bruger antivirus, scanner løbende, dl'er sjældent, har firewall, Ip-blocker. Tror ikke at det er problemet... Nå, men jeg vil prøve at formattere > installere påny > afvente.

Kommentar
Fra : storebror30

Dato : 29-07-05 16:57

du skal højre klikke på denne computer eller gå ind i kontrolpanelet og derefter system.
så skal du klikke på fanbladet der hedder "Avanceret" og ydeevne så kan du sætte prikken i beste ydeevne.
så skulle det blive meget bedre

MVH henrik

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 29-07-05 18:24

hvis du har formateret ligger der ikke en ny xp oven på den gamle det er kun hvis du laver en rep af xp med din cd i
hvis du har formateret er alt væk så det du siger med at din reg base er vokset er noget vrøvl så

er det kun det spil der køre dårligt ??? eller er det alt andet også??
hvis det kun er spillet så afins. det og kør et program der rydder op i din reg. base.....genstart og gen. ins. det spil og se om det er bedre
du kan download et program som en trial her der kan rydde op og optimere din pc der findes et hav af de programmer jeg har selv brugt denne her og den virker godt
http://www.pctools.com/registry-mechanic/download/

ville gerne vide noget mere om hvordan du har formateret ???
har du ins org driver til dit chipset eller køre du bare med dem der er i xp ?? osv osv

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 29-07-05 18:51

Hej, du skal udvide din virtuelle hukommelse, det gør du under start/kontrolpanel/system/avanceret/ydeevne/avanceret/virtuel hukommelse/sæt den til 2000x2000 tryk på definer, ellers virker det ikke, og du har 2gb til rådighed til store spil og andre ting, der kræver stor hukommelse.
Plejer at virke, selvom du ikke har ram nok

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 29-07-05 18:54

Har spillet mere med mindre Ram, men virker din virtuelle hukommelse ikke, optimalt, kan systemet ikke følge med.
Prøv, og du vil se det går hurtigere

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-07-05 21:59

et af to:
sørg for at køre vedligeholdelse temmelig ofte så der ikke ligger noget og flyder der kan drille.

to af to:

du skal ikke være helt sikker på at være uden virus eller spyes der kan snige sig ind - prøv at hente hijackthis enten hos www.arlet.dk - eller på www.spywarefri.dk - send loggen ind - så får de det afklaret og kan enten sige dig fri - eller redde dig ud af en dum situation

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 29-07-05 23:21

miritdk.
En grundig oprydning, og vedligeholdelse, er et MUST.......som du selv skriver flere gange...
Du har ret, men når der er 2 installationer på samme drev, må der komme prob, ellers er det hukommelsen der er gal med, ikke RAM, har selv spillet flere spil med 68/124 mb hukommelse, da jeg var begynder, havde jeg også 2/3/4 installationer på en gang, derfor kunne den ikke finde ud af hven/hvad der skulle have flest kræfter.
Men der er ikke mange der kender til denne. Den udvider din hukommelse, fra ca: 450- til 2000mb
Derfor udvid din virtuelle hukommelse, hvad jeg anbefaler til alle, ligemeget hvor meget Ram,du end har, bare et par, noter/words igang, da det ellers tager evigheder, bare at lukke ned, da den står og venter, på at al kraften/tømme
cashen, så der ingen kræfter er tilbage til SIMPLE opgaver, men som sagt går der et par eller 2 gb til, men så starter den spil/programmer og lukker med det samme, istedet for man skal sidde og vente.
Har selv 364mb ram nu, starter inden for 1 minut, MED ALT, og lukker ned på 5 sec, efter tryk på sluk.
Ikke noget med at sidde at vente på programmer der ikke er færdige med at lukke ned, HØJEST kandu,,,,,,,,VITTIGHED
alle mine programmer stopper øjeblikkelig, med de ovennævnte SETTINGS.
Men sådant er det når man tømmer cachen, for gamle ting/websider og andet.
Mvh