/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Tænders gnidsel
Fra : upyoursmate
Vist : 3095 gange
100 point
Dato : 26-07-05 20:49

Der står et sted i Det Nye Testamente "der skal der være Gråd og Tænders Gnidsel", hvad betyder tænders gnidsel??

Mvh. U.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 26-07-05 20:58

Gråd og Tænders Gnidsel

Udtryk for at man er ked af det fordi man er tvunget til at gøre noget, som man ikke har lyst til.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 21:16

Det du spørger om er jo udtrykket "Tænders gnidsel". Når man bliver vred eller skuffet kan man skære ansigter. Men man KAN også "Skære tænder". Tænders gnidsel betyder "at skære tænder". Hvorfor gør man nu det? (Hvis man gør det).
Jo, der var engang hvor der ikke var tale eller trykkefrihed. Kom man til at sige noget eller blot ved sin mimik antyde at man havde en anden mening, kunne man blive hårdt straffet. Når man således IKKE kunne give udtryk for sine meninger, kunne man blot prøve på bedste vis at skjule sine meninger. Dette gjorde at man sad der og "Skar ansigter og/eller tænder". Ordet Gnidsel stammer fra Gnide. Altså >Tænder der Gnider imod hinanden.
At udtrykket findes i Det nye testamente, er fordi de første Kristne jo levede under et Romersk overherredømme. De havde IKKE hverken Tale eller Trykke-frihed. De var nødt til at Skære tænder (Tænders Gnidsel) Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-07-05 21:20

Citat
Gråd og Tænders Gnidsel

Udtryk for at man er ked af det fordi man er tvunget til at gøre noget, som man ikke har lyst til.

Fra Nudansk Leksikon

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-05 22:02

”der skal være gråd og tændersskæren" eller "tænders gnidsel" (lignelsen om kongesønnens bryllup)
synes egentlig det beskrives ganske godt blot med ordene

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 22:28

Ja mirit. I den nye og stærkt sprogtil(s)passede version af Det Nye Testamente, står der tændersskæren. Så jeg er altså IKKE alene om min fortolkning/forklaring.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 22:34

ans - hvad tror du man kan bruge et ordbogsopslag til efter min forklaring? Lær dog at fjerne fluebenet når der er kommet en bedre og rigtigere forklaring! Hvor svært kan DET være???? Svar ikke, bare fjern fluebenet.

Kommentar
Fra : litko

Dato : 26-07-05 23:23

arne - det med trykkefrihed i romertiden er vist ikke særlig relevant. Bogtrykkerkunsten blev først opfundet langt senere.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-07-05 23:30

arne.jakobsen jeg kan kun een ting og det er at af dig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 23:30

Så kald det Skrivefrihed. Det er squ da totalt ligegyldigt.

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 26-07-05 23:50

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-07-05 01:50

Tak upyoursmate