/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Er et kristent/muslimsk forhold muligt?
Fra : Zofie
Vist : 4738 gange
100 point
Dato : 15-07-05 17:16

Jeg har for nylig indledt et forhold til en tyrkisk muslim. Men kan et kristent/muslimsk forhold overhovedet fungere? Ingen af os vil konvertere, og vi har (måske selvfølgelig) ret forskellige meninger på mange områder. Det er ikke så meget forskelligheder, hvad angår religion, men nærmere traditionerne. Han er ikke 100% muslim, men han er dog mere religiøs, end jeg er.
Jeg er i syv sind, for det nemmeste ville være bare at afslutte det hele, men det har jeg absolut ikke lyst til.
Jeg tror, jeg trænger til at høre lidt objektiv kritik, så fortæl venligst om dine erfaringer, hvad enten de må være positive eller negative.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-05 17:20

Det vil aldrig fungere i længden hvis I holder fast i begge trosretninger.

Før eller siden vil de konflikte mere end I kan klare....

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 15-07-05 17:27

En muslim vil aldrig kunne indordne sig.

Måske kan den ene person, men hvad med den persons familie, vil de akseptere at han/hun er sammen med en som ikke er muslim.

Nu er muslimer ikke de nemmeste mennersker at have med at gøre.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-07-05 17:28

Ethvert forhold bør bygges på fællesskab og på at man kan og vil dele alt med hinanden. Med SÅ forskellige livsanskuelser og traditioner som de to religioner bygger, må jeg give refi ret. Lige børn leger bedst. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-07-05 17:29

Ja

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-05 17:37

En muslimsk kvinde kan slet ikke have et forhold til en ikke-muslim

For mændene er det lidt anderledes når det er til egen fornøjelse.

Ægteskab kræver dog konvertering, og vær forberedt på, at især i muslimske kredse er en sådan forbindelse hvor i bare bor sammen med hver sin tro, ofte ildeset.

og den med ikke 100 % muslim

Glem det....enten er man muslim eller ikke, der kan så bare være forskel på hvor håndfast man lever efter religionen.
Der er slet ikke den samme toleranthed over for den slags, som f.eks. når nogen her kalder sig kristne, men ellers ikke skænker religion en tanke.

Nu siger jeg ikke, at din fyr ikke er ok, men tænk dig om, lyt til de erfaringer du får fortalt, og især de dårlige, for uanset man kan lide det eller ej, er det altid sådan, at kvinden skal indrette sig, og give afkald på sin personlige frihed.
Det ligger i den kultur, muslim eller ej.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-07-05 17:43

I første omgang ville jeg glemme religionen og kigge på kulturforskellene i stedet. Hvis man renser religionerne for kultur, finder man begge steder et budskab om fred og kærlighed - så på det punkt er de ikke svære at forene.

Dertil kommer forskellige traditioner. Kan du leve med at din samlever faster? Kan din samlever leve med at du gerne vil have juletræ og gaver indendørs? Hvis I får børn, hvilke traditioner skal I så have og videregive til dem? Det er nok det punkt, det er det mest komplicerede, hvis din kæreste er meget kulturelt bundet til sit oprindelseslands traditioner - og du til dine...

Jeg tror bestemt ikke det er den nemmeste opgave I to begiver jer ud på.

Jeg vil anbefale dig at læse bogen "Bag sløret" som er skrevet af Rushy Rashid og Jens Harder Højbjerg. De er gift, og har gennemlevet en kamp kulturer imellem med kæmpe ofre for begges vedkommende.

Vaxen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-07-05 18:15

Selv om du ikke har spor lyst, ville jeg rende langt væk, hvis jeg var dig. Det er meget sjældent, sådanne forhold holder, måske primært p.g.a. muslimens familie, der presser hårdt på for at få ham enten til at droppe forholdet, eller at få kvinden (dig) til at konvertere. Hvis i får børn, har du ikke en chance, hvis han stikker af med dem.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 15-07-05 18:16

Nu er det således at alle har et forhold til én Gud, og der er ikke den allerstørste forskel på de grundlæggende principper de to trosretninger i mellem (med mindre man er fanatisk) og hvis du og din partner dyrker jeres respektive religion, som dansker flest, ser jeg intet problem i jeres forhåbentlige kærlighedsrelaterede forhold, så vis I bare omverden at også en sådan forbindelse også er frugtbart.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-05 18:23

Her er jo ikka alene tale om tro - hele den kulturelle del er totalt forskellig.
I vil få så mange problemer selv i hverdagen at det aldrig vil fungere med mindre en af jer "bøjer" sig.
Begge jeres familier vil ligeledes komme i konflikter da de jo naturligt holder på deres traditioner og måder at leve og gøre tingene på.
Og hvad med evt. børn - skal de være muslimer eller hvad.
Hvem skal stå for den daglige drift af hjemmet.
Nej - medmindre en af jer sadler om, så drop det - det holder højst sålænge I er unge.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 15-07-05 18:30

Zofie: >>>Men kan et kristent/muslimsk forhold overhovedet fungere?<<<
Hvis I hver især tager jeres tro seriøs er svaret entydigt nej!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-07-05 18:55

Zofie

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er. Jeg vil alligevel råde dig til at betragte det som en sommerforelskelse.
Kom ud af det hurtigst muligt.

Jeg har hørt så mange historier, som er sande, om unge piger der har haft en tyrkisk kæreste. Pigen/pigerne slog op, hvilket medførte chikaner, der i tilfælde var så grove, at politiet måtte indblandes.

Pigen/pigerne blev forfulgt af kærestens venner.

Den tidligere kæreste følte det ydmygende at han blev "skrottet"

Hvis du vil "kues" så bliver du hos din kæreste.

Hvis du vil leve et mere frit liv, så finder du en, der ikke er muslim.

Jeg tænker stadig på filmen "Ikke uden min datter"

Autentisk, men med en amerikansk kvinde og en iransk mand.

Hun måtte igennem et helvede, men hun og datteren overlevede.

Tænk dig godt om. Vær ikke naiv. Du skal ikke tro på alt, du bliver fortalt i den "lyserøde" tid.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-07-05 19:53

Jeg undrer mig...............

Med al den oplysning der har været, med al den viden, vi har, med al det der har stået skrevet.......så findes der stadig piger, der tror på en alliance mellem muslimer og "kristne"...........

Imponerende

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-05 20:30

mai_britt

Kærlighed gør blind

Og han er sletter ikk' lissom al' de ander

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-07-05 20:51

Enig dova, men han må jo oz bruge en dansk pige, så han kan rende sine horn af, inden han bliver gift med den pige, hans forældre har valgt til ham.

Jeg havde engang en veninde, hun faldt også for en muslim, vores venskab røg, da hun fortalte mig om hvordan deres søn, 5 dage gammel, var blevet omskåret i køkkenet.

Tænk, han havde skreget i lang tid...........

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-07-05 07:33

Du skriver : " Det er ikke så meget forskelligheder, hvad angår religion, men nærmere traditionerne. "
For muslimer er det du kalder traditionerne, det samme som at praktisere deres religion, det er en af de store foreskelle på Islam og kristendom. Sådan er det bare.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-07-05 07:39

Tjah! Kærlighed er stærkere end religion! Men det lyder som om du allerede har betænkligheder!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-07-05 08:10

Nej, tedd, for en muslim, der er religion stærkere end kærlighed.

Det er kun os vantro, der sætter mennesker, følelser, kærlighed og respekt for andre før religion.

Jeg kommer lige til at tænke på, var der ikke noget med en sag i retten, en voldtægt, hvor voldtægtsmanden, en muslim ( sikkert kun 50 %) udtalte:

De danske piger er ludere, dem giver vi kun 25 ører for..................

Og god morgen til jer i debatten

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-07-05 08:15

Har du nogensinde læst eller set Romeo og Julie maj-britt? Indeholder den samme problematik!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-07-05 08:20

Islam er nok den mest intolerante religion af alle religionerne.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-07-05 08:25

Brænder du nu hekse af igen Mulberry? Upps nej det var jo kristendommen der gjorde det? Eller?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-07-05 08:27

Eller måske skulle man feje foran sit eget glashus for at få splinten i øjet væk så man kan sluge kamelen før den ryger igennem nåleøjet?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-07-05 08:32

Ja, tedd, og hvad endte det med?

Enig, mulberry.

Zofie efterlyser gode og dårlige ting ved hendes alliance, lad mig sige: Der kommer ofte kønne børn ud af blandede forhold, de må være til fryd for deres mor, så længe hun får lov til at beholde dem.

Hvad siger islam? Børn er en mors ansvar de første 5 år, så overtager faren og hans familie de børns opdragelse.

Det passer fint med at mange IKKE har nogen opdragelse, far og familie har jo for det meste travlt med at ligge med enden i vejret og panden i gulvet, og resten af tiden går med at skridte fronten af foran konen.

Jeg kan slet ikke begribe at en dansk pige så meget som overvejer at indlede et forhold til en muslim...........for filen, jeg er da lige nu LYKKELIG for at jeg "kun" har 4 sønner.

Men på den anden side, kan Zofie indordne sig, så er fordelen da at hendes hår IKKE bliver tørt og trist i vores klima, tørklædet beskytter det jo og hudkræft forårsaget af sol skal hun heller ikke bekymre sig om, hun skal jo gå tildækket.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-07-05 08:36

Ak ja, tedd, det var dengang i de mørke tider, hvor vi kristne ikke var kommet så langt, ja der røg sq mange hekse på bålet.

Man kan måske lidt sidestille den tid med tiden i dag, hvor kvinder stenes, udstødes, æresdrab, pryglestraf o.s.v...............

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-07-05 08:39

Det endte med at de begge døde maj-britt! Men det var mere på grund af omgivelsernes intolerance og uvidenhed og ikke mindst mangel på tro på at alt kan lade sig gøre!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-07-05 08:44

Eller man kan jo spørge sig selv om man overhovedet var blevet født hvis det var ens forældres familie der skulle bestemme om ens mor eller far sku giftes?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-07-05 08:52

Tja, det var vist også på grund af intolerance, uvidenhed og tro, at den 15-årige pige blev slået ihjel af sin far, kan du huske hende, tedd, faren nægtede, men den gik ikke, han måtte lige ind bag tremmer og tænke over sagen i MANGE år.

Hun har nok været lovet væk til en fætter i hjemlandet eller måske en ældre onkel, de ynder jo at holde det i familien

Så det var nødvendigt at slå hende ihjel, hun var blevet for dansk, tænk, hun føjtede rundt med sine venner, vantro drenge og piger.............

Jo, intet problem med min morfar, da min mor valgte min far, men han tillod nu også min mor at gå rundt selv, at bestemme over egne penge, egen påklædning, og det tiltrods for at han kom fra Bornholm.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-07-05 08:55

Ja Bornholmere er sg slemme normalt!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-07-05 09:12

Gu er de så.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 16-07-05 13:02

Zofie, ta' dig ikke af at der bliver lavet lidt sjov off topic. For dig er spørgsmålet sikkert ret så seriøst og derfor fortjener du også et seriøst svar. - Der er dog også kommet en del.
Det der fuldstændig adskiller kristendom og islam, er at den kristne tro bygger på hvad Jesus gjorde for enhver der vil tro det, da han som Guds Søn vandrede på Jorden og zonede vore synder på korset. Det betyder, at vi som kristne lever i troen på daglig nåde og tilgivelse og kærlighed fra Gud. Jesus viste gennem sine gerninger og prædikener, hvem Gud er.

Dette er fuldstændig uacceptabelt for en muslim, at Jesus var Guds Søn og tilmed den sidste profet. Det vil en rettroende muslim aldrig, aldrig tillade i sit ægteskab, familie, m.m.
Islam er lovtrældom i dyb frygt for Allah. En muslims liv er styret Koranen, udlagt af diverse Imamer. Påbudte bønner, ritualer, påklædning, osv. - Alligevel kan en muslim aldrig føle sig sikker m.h.t. hans frelse, evigt liv, etc. - i diamentral modsætning til en kristen.
Desuden er det en løgnagtig skrøne når muslimer og en del kristne påstår at Allah og Gud er den samme, blot forskellige navne. Jesus viste os hvem Gud er og hvad det vil sige at være en kristen. Da Gud ikke KAN lyve, er svaret vist givet, hvorfor Allah ikke er den samme som Gud og hvorfor islam og kristendom er så radikalt forskellig.

Et muslimsk/kristent ægteskab er kun hypotetisk. Det vil uvægerligt ende gruelig galt for mindst en af parterne.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-07-05 14:17

Tedds sammenligning med Romeo og Julie, ja, hvis vores muslimske Romeo er klar til at sætte "vores" Julie højere endJulie sin familie og dens religion, så er sammenligningen da helt fin, men det er der vist ikke tale om, det er netop det "Julie" gerne vil finde ud af.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-07-05 14:23

Jeg læste i en dansk avis om muslimers strafferamme, (kan desværre ikke angive kilden nærmere, og det er også kun efter hukommelsen, så det er ikke helt præcist, men hovedtrækkene er)
Slår en muslimsk mand en ikke-muslim ihjel, = ingen straf
------------------------"----------- muslimsk barn eller kvinde ihjel = få års straf, mindst for barnet.
------------------------"----------- muslimsk mand ihjel = livstid eller dødsstraf.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-07-05 14:32

Straf

I Islam fastsætter Koranen og profetens Sunna straffe for forskellige forbrydelser, for eks håndsafhugninger ved tyveri, piskning og stening ved utroskab, dødsstraf ved blasfemi og fornærmelse af profeten, etc. I de senere år har stadig flere islamiske stater grebet tilbage til disse straffe for at følge Koranen, idet man samtidig tager afstand fra vestlig straffepraksis. Fundamentalisterne anser det som en del af religionsfriheden, at muslimer kan følge islamisk lov også på det strafferetslige område.

Man deler straffene i 4 former:

1.Quisas: gengældelse. 2.Diya: blodpenge i stedet for quisas. Det betyder at familien udrder er pengebeløb til den forurettede, eller dennes familie. 3.Ta´zir: straf bestemt af den islamiske stat. 4.Hudud: straffe for forhold bl.a. ægteskabelige forhold omtalt og fastsat i Koranen.

Afstraffelse: (Mandens tugtelsesret af kvinden)
Dem (de kvinder), som I frygter oprør fra: lad dem ligge alene i deres senge og slå dem. Sura 4.43.
*********************************************'

http://www.islaminfo.dk/Leksikon.asp?PgID=373

Kommentarer er vist unødvendige.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-07-05 14:34

| A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | Y | Z | Æ |
| Se ALLE ord/begreber |

Børneopdragelse i blandede ægteskaber

I henhold til islamisk lov må en muslimsk kvinde ikke gifte sig med en ikkemuslim, heller ikke fra kategorien “Bogens folk”, dvs. kristne eller jøder, da der er fare for, at børnene ikke bliver muslimer. Manden skal derfor først konvertere til Islam. Dette er et absolut krav i Allahs system.
Men da det er tilladt en kvinde fra “Bogens folk” at gifte sig med en muslimsk mand, gælder reglen, at enhver påvirkning fra kvindens side, hvis denne er kristen, betyder øjeblikkelig skilsmisse. Ej heller må kvindens forældre påvirke. Her skriver konvertitten Aminah T.
Echammari i bladet “Islam- fred og harmoni” nr.4. 91:”Gifter man sig med en muslimsk mand, må man på forhånd acceptere, at ens børn skal opdrages i islam, og at ens hjem bliver et muslimsk hjem. Kan man ikke acceptere dette, skal man ikke gifte sig. Dette er en regel, der ganske enkelt ikke kan laves om på!

LÆS SELV VIDERE og GYS, når den sorte middelalder rulles op.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-07-05 14:46

Man kan faktisk godt sidde og blive lidt harm over en sådan påstand:

Den kvinde som udstiller sit hår betragtes både som uren og som shalmuda (ludder) og er selv skyld i overgreb mod hende , ja hun har selv lagt op til det, og er dermed den, som bærer ansvaret.

Så Zofie, nu ved du, hvordan en muslim ser på dig, når du viser dit hår...........

Held og lykke med dit forhold.........

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 16-07-05 17:10

Godt indlæg maj_britt. Det er jo dette religiøse vanvid Zofie skal vælge fra eller til. Tak og lov at vi bor i et religionsfrit land, hvor vores rødder er kristendom. Man kan vælge eller fravælge al verdens ting i livet, men man må også drage konsekvenserne af sine valg. Sådan set er frihed jo sværere at håndtere end undertrykkelse, men......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-05 17:42

Zofie

Det ender måske med at du skal være med til at "stene" badeglade danskere.

Tænk dig godt om.

http://antipsykopat.org/miniBB/index.php?action=vthread&forum=7&topic=4630

Jeg er klar over hvilken side det kommer fra, men det samme har været skrevet i lokalaviserne.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 16-07-05 18:06

I vælger vist alle at fortolke islam i den yderste konsekvens.... Jeg må alligevel trække lidt på smilebåndet af det.
Der findes altså også muslimer, som lever med deres religion som størstedelen af danskerne lever med kristendommen.

Som sagt Zofie, jeg tror det er et meget svært projekt, du vover dig ud i. Kulturene er meget forskellige (afhængig af hvor i Tyrkiet din kæreste kommer fra), og på nogle punkter også uforenelige. Du skal være klar til at indgå nogle kæmpe kompromisser, og det skal din kæreste også. Har du på fornemmelsen at du eller han ikke er villig til det, skal du holde snuden væk.
Desuden skal du inddrage fremtiden i dine overvejelser, når du nu på forhånd ved, at I værdimæssigt er så forskellige. Her tænker jeg især på børn og børneopdragelse. Tjek ud, hvordan din kæreste er opdraget, gå på opdagelse i hans familiemønster og få en fornemmelse derigennem.
Lad dig ikke skræmme af alle disse dommedagsprofetier - hvem ved, måske har du fundet manden i dit liv. Træf aldrig afgørelser, der har deres fundament i angst - træf dem derimod ud fra konkret viden om den konkrete familie og de konkrete personer. Dette inkluderer også din egen familie, som skal være villig til at støtte dig i tider, hvor det går skidt, uden at fordømme hverken dig eller din kæreste.

Følg din intuition - den tager ALDRIG fejl! Har du en fornemmelse allerede nu om, at det bliver noget skidt, så drop ud. Er det derimod andre, der har gjort dig usikker, så prøv at skil dem ud fra dig selv. Det er dig, dit liv, dine tanker, din kærlighed, din tålmodighed, dine værdier det drejer sig om.....

Vaxen

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 16-07-05 18:25

Fint nok vaxen. Forelskelse gør som sagt blind. Derfor efterlyser zofie objektiv kritik. Det er urealistisk at en kristen pige kan - lunken eller ej - kan bevare sin tro og alt hvad dermed følger, i et ægteskab med en muslim.

Jeg har endnu aldrig hørt om en kristen pige blive gift med en muslim, uden at føje ham i hans religion!!!.
Det kan du måske give eksempler på vaxen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-05 18:38

Dova

Det er simpelthen uhyggelig læsning. Gu ved hvornår det går op for disse fuldstændig blinde pladderhumanister, at Islam er en verdensomspændende trussel.

Vaxen.
Selvfølgelig er der muslimer som lever med deres religion som størstedelen af danskerne gør det, men det er jo ikke dem der er livsfarlige for vores samfund.

Problemet er at skille bukkene fra flokken. Det kan man ikke, og så er der desværre kun een udvej.....Ud med hele baduljen. Det er desværre nok urealistisk, men hvis vi blir ved at sige, at det er forsent, ja så escalerer det, og så er det forsent. Lad os få totalt stop for indvandring under enhver form af tilhængere af Islam.

De skal ikke uden om lovgivningen diktere hvad vi skal og ikke skal i Danmark

Nu kommer de sædvanlige brugere på banen og kævler om hvem der så skal passe de små dejlige og billige grøntforretninger for slet ikke at tale om kebabsnaskerne og døgnkioskerne, taxierne osv osv.

Ærlig talt.. vi klarede os tidligere uden, og kan gøre det igen.

Faren og ulempen med disse fanatikere er væsentligt større end fordelen ved at give dem husly.

Klumme

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-07-05 18:44

Klumme, jeg kan kun give dig ret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 18:50

Mon ikke "Zofie" har forstået budskabet.

Men til forskel fra Islam er der her kun en der bestemmer og det er Zofie selv.

Rådene har du fået - dommen afsiger du selv......

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-07-05 09:03

...........uanset hvad du vælger at gøre, synes jeg det er meget klogt af Zofie at stillet spørgsmålet og at ville høre om andres syn på sagen.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 17-07-05 14:01

I aften genudsender TV 3 "Ikke uden min datter" kl. 23:05 En autentisk beretning om hvad der starter som kærlighed mellem en kristen kvinde og en >>>ikke 100% muslim<<< Et scenarium som reelt ligger forude for dig Zofie. Du skal blot ikke regne med dit forhold ender som i filmen. Det hører til sjældenhederne.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-07-05 19:45

Nå ja, hørte lige i Lorry.......to mænd overfaldet på åben gade, af 5-6 indvandrere, deres forbrydelse: de havde tilsyneladende generet en muslimsk kvinde.

Godt vi danskere IKKE griber til den slags flokmentalitet, når danske kvinder bliver generet af muslimske mænd.

Men ok, vi har jo heller ikke samme æreskodeks

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 19-07-05 14:06

Løb hvad remmer og tøj kan holde, eller bliv ateister begge to, eller hvis det ikke kan være anderledes: hold jer så fra hans familie, gå under jorden og flyt til et andet land.

Kommentar
Fra : Zofie

Dato : 20-07-05 13:07

Tak for alle jeres indlæg. Min hensigt var egentlig at få noget kritik fra kvinder, der har været i lignende situationer eller som til daglig lever sammen med en muslimsk mand. Mange af disse indlæg rummer jo kun fordomme, og hvad man ellers hører/ser i medierne. Det er også fint nok med lidt mudderkast og høre, hvad andre folk ved om islam, men som sagt, det var ikke lige dét, jeg søgte, for jeg kan godt selv læse en masse bøger om islam og følge med i nyhederne.
Måske I ville se anderledes på det hele, hvis jeg fortalte lidt mere om hans liv og familie? Eller ville det blot give anledning til mere fordomsfuld kritik? Jeg prøver og tager udfordringen op...

Han har ikke overskæg.
Han beder ikke.
Han faster ikke.
Han er ikke omskåret.
Hans familie beder ikke.
Hans bror bor med konen i Holland, hvilket hele familien accepterer.
Har mødt hans far, han virker flink og accepterer mig, både som individ og som "kristen".
Hans familie har ikke valgt en kone til ham.
Han har aldrig læst i koranen.
Han siger, at hvis vi engang får børn sammen, så skal de selv have ret til at vælge religion og traditioner, lige som han har haft de valg.
Han er 27, jeg er 26.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 20-07-05 13:36

Hans bror bor med konen i Holland, hvilket hele familien accepterer. er konen muslim?
Det kommer mig for at der er forskellige religiøse betragtninger alt efter hvilken Klan man kommer fra( er det en arabisk/persisk eller afghansk/pakistansk klan eller måske en indonesisk etc.) Hvis du må gå i dit bedehus når du vil, og du lader ham gå i sit bedehus når han vil, kan i jo altid blive gift på rådhuset og derved ikke generer hinanden eller familierne og derved godt leve sammen, har det individuelle råderet ikke lidt overlast kan I jo altid opdrage jeres fælles børn i den budistiske tradition der jo som bekendt dyrker kærligheden til alt levende.
nok en betragtning fra kollektivet Moders Vilje

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 14:02

Der er vist ikke meget muslim i ham.
Hvis alt det han IKKE gør er rigtigt er han jo slet ikke muslim - så er der jo ikke noget problem.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-07-05 16:20

Koranen: sura 2, 222:

"Og gift jer ikke med kvinder fra afgudsdyrkerne førend de tror, thi en troende SLAVINDE er bedre end en afgudsdyrker,selv om hun måtte behage jer."

sura 4 , 16:

Og de af jeres kvinder som gør noget usømmeligt, mod dem skal I kalde fire vidner fra jeres egne rækker, og hvis de bevidner det, så skal I lukke dem inde i jeres huse, indtil døden rammer dem.

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 20-07-05 17:09

dove
hva er det for en quran du skriver af fra.

sura 2 the cow aya 222

bismillah a rahmann ni rahimm
do not, by your oaths, make Allah a pretext to avoid good action and having taqwa and putting things right between people.
Allah is All-hearing, All-knowing.

hvordan hjælper du denne pige ved at sidde for skrive sådan noget, og hvordan kan det fylde dit liv op.
du har ikke engang gidet, at slå det op på nettet en ekstra gang, før du som en anden abe laver copy paste og sætte det på gruppen.

polpot

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-07-05 17:22

Polpot:
Koranen
Borgens forlag, 2. udgave 1980.

Den hvor der også står:

"De vantro følger falskheden, mens de troende følger sandheden.
Når du møder en vantro, så hug deres hoveder af, og når du har strakt dem til jorden, så bind dem fast"

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 20-07-05 19:25

dova.

den er ikke godkendt af nogle skoler.
og derved er den ikke gyldig.
Alle kan oversætte quranen, men for at den skal kunne godkendes skal der være stempler fra de institutioner i saudi arabien, som varetager dette.

måske er det en fri glistrup oversættelse.

polpot

Kommentar
Fra : KimOtto

Dato : 21-09-05 12:38

Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men det bliver ikke nemt.

Det bedste råd jeg kan give er: Bed for ham!! Gud lytter og vil mindst lige så gerne have din kæreste til at finde Jesus, som du vil.
Gud arbejder og virker. Bed til at han må hive i din kæreste, give ham syn osv. Måske vil der gå mange år før der sker noget, men det er der en grund til så. En grund som du måske en dag ser, måske ikke. Men bøn virker, så brug det!

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 21-09-05 12:51

tror de er gået i landflygtighed, og har glemt at lukke spørgsmålet!

Kommentar
Fra : KimOtto

Dato : 21-09-05 12:56

ja det opdagede jeg da jeg havde posted

Kommentar
Fra : Zofie

Dato : 21-09-05 14:40

Jeg har hele tiden håbet, at en kristen kvinde i et muslimsk forhold ville lave et lille indlæg her. Men jeg har fuld forståelse for, hvorfor hun ikke har lyst. Derfor lukker jeg spørgsmålet og giver points til Vaxen. Tak for nogle gode konkrete råd..

-Zofie

Godkendelse af svar
Fra : Zofie

Dato : 21-09-05 14:42

Tak for de gode råd og undladelsen af de mange fordomme.

-Zofie

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-09-05 15:25

Velbekomme Zofie! Jeg ønsker det bedste for dig

Vaxen

Kommentar
Fra : bellabong

Dato : 28-10-07 15:23

Jeg synes at de fleste indlæg er præget af en masse fordomme!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg er selv sammen med en muslimsk fyr, også fra tyrkiet. Han er 3. generetion her i Danmark, og hans familie er virkelig godt intigreret, men holder stadig stærkt fast i den tyrkiske kultur.

Vi har været sammen i godt 10 måneder. Jeg har endda været en måned med ham i tyrkiet, og oplevet den rigtige tyrkiske kultur,(en oplevelse jeg ikke vil være foruden!). Jeg havde aldrig troet at jeg skulle blive modtaget så godt.

Jeg vil lige slå fast at der er MEGET stor forskel på kultur og religion!!! Mildt sagt er koranen en nyere udgave af biblen (opdatering af biblen).
Adam og Eva, abraham, moses og jesus er alle med i den.
Dengang koranen kom, fik kvinder faktisk FLERE RETIGHEDER i forhold til hvordan det ellers var dengang ( de fik bla. ret til skilsmisse).
Flerkoneri kom af, at der var krig, og derfor var der mangel på mænd. Dengang var det nødvendigt for en kvinde at have en mandelig forsørger, for at kunne overleve. så man indførte at man måtte gifte sig med flere kvinder.
Svinekød blev forbudt fordi det var urent (havde mange sygdomme pga. man ikke havde samme hygiejne som i dag)
(det kan diskuteres om islam har udviklet sig med tiden ligesom kristendommen har, men alt i alt er religionen faktisk meget ens!!!)
ALT det andet er kultur!
Tørklædet kommer fx. fra en meget jaloux konge, der påbød hans kvinder at gå med det.

Jeg går stadigvæk i byen med mine veninder, som jeg gjorde før i tiden (dog med måde).
Dét jeg synes er irriterende, er de andre muslimer! Man skal altid være opmærksom på hvad dé tænker. For muslimer snakker meget, og det betyder meget at have et godt rygte.
Alt i alt føler jeg mig stadig som den samme danske pige, som før jeg mødte min kæreste.

Min kæreste er 21 og jeg er 18. Vi bor stadig hjemme begge to. Vi acceptere hinandens kulturer (jeg har holdt bayram sammen med ham og han skal holde jul med mig). Vi har et godt og stærkt forhold, og kan sakke med hinanden om alt.

Jeg er ihvertfald meget glad for min muslimske kæreste:)
Vil bare sige at det er vigtigt at lytte til, hvor din grænse går!