/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Forlænget visum til DK?
Fra : grisemor
Vist : 3001 gange
220 point
Dato : 10-07-05 12:52

Min mor bor i Rusland og er på besøg i Danmark, fordi jeg lige har fået en datter.
Hun må være her i 3 måneder, og skal så tilbage igen i 6 måneder, før hun igen kan komme på besøg.
Men da jeg er single har jeg virkelig brug for hendes hjælp, så jeg ville ønske at hun kunne blive lidt længere for at hjælpe mig.
Huner ikke interesseret i at bo i Danmark, men vil bare se mig og hendes barnebarn, og hjælpe mig lidt.

Jeg har selvfølgelig skrevet til udlændingestyrrelsen, men de siger der ikke er nogen formidlende omstændigheder.
Og det er fair nok at der ikke bliver lavet forskelsbehandling af folk.

Men er der ikke et lovligt smut i loven om visum?
Er der mon en der er meget kvik der evt. kan gennemskue en eller anden måde, at hendes visum forlænget uden at hun skal være væk i 6 mdr.?

Alle ideer modtages med kys

P.S. Jeg lukker med sikkerhed spørgsmålet.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 230 point
Dato : 10-07-05 13:03

Et visum er kun beregnet til, at en udlænding skal besøge Danmark og/eller de andre Schengen-lande i en kort periode. Ønsker en udlænding at opholde sig her i landet i længere tid, skal han eller hun søge om opholdstilladelse. Når myndighederne behandler en visumsag, vurderer de derfor, om der risiko for, at ansøgeren reelt ønsker at tage længerevarende ophold i Danmark eller et andet Schengen-land. Er det tilfældet, vil ansøgeren få afslag.

Du kan læse meget mere om reglerne på denne side

http://www.udlst.dk/Visum/Default.htm

Hilsen ans

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-05 13:05

Det eneste "smuthul" er nok bare at blive - det giver jo først problemer den dag hun skal tilbage og næste gang hun søger visum.
Der kommer masser af mennesker til DK på turistvisum, som så blot bliver når det er udløbet.
Så længe hun ikke skal arbejde eller på anden vis indgå i det danske samfund, er der sikkert ikke mange der får ondt i "rø..."

Kommentar
Fra : grisemor

Dato : 10-07-05 13:07

Nej hun har penge nok, og skal kun hertil for at besøge mig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-07-05 13:14

Citat
Anden forlængelse af ophold i Danmark
I visse tilfælde kan ansøgerens visum eller visumfrie ophold forlænges med et ophold i Danmark. Det kan i givet fald ske med et besøgsophold på yderligere op til 90 dage. Besøgsopholdet er kun gyldigt for Danmark og giver således ikke ret til ophold i de andre Schengenlande.. Det gives som udgangspunkt til:

ansøgere, der skal besøge ægtefæller eller faste samlevere, som er indrejst i Danmark på et tidspunkt, hvor begge parter har en alder på mindst 23 år og seks måneder – og for at sikre, at de ægtefæller og faste samlevere, som ikke opfylder 24 års kravet i udlændingelovens bestemmelser om familiesammenføring, får mulighed for at blive sammen, indtil udlændingemyndighederne har afgjort, om de øvrige betingelser for familiesammenføring er opfyldt.
EF- og EØS-statsborgere og familiemedlemmer til disse, der er på besøg hos ægtefæller, faste samlevere, kærester/forlovede, forældre, børn og søskende, der bor i Danmark.
For øvrige persongrupper gives der kun besøgsophold, hvis der er tale om ekstraordinære omstændigheder, fx ved alvorlig sygdom hos ansøgeren eller den person, ansøgeren besøger i Danmark.

Hvordan søger man om forlængelse?
En udlænding, som vil søge om at få sit visum forlænget, skal indgive ansøgningen, inden visummet udløber. Ansøgningsskemaet til forlængelse kan findes her på hjemmesiden. Skemaet kan også fås i Udlændingestyrelsen eller hos det lokale politi. Ansøgeren skal indgive skemaet i Udlændingestyrelsens ekspedition. Adressen og åbningstiderne står her på hjemmesiden. Bor udlændingen uden for Storkøbenhavn, kan han eller hun henvende sig til det lokale politi.

Som udgangspunkt skal den person, som ansøgeren ønsker at besøge i Danmark, møde sammen med ansøgeren.

http://www.udlst.dk/Visum/forlaengelse.htm

Måske er der en mulighed

Er din mor kommet til Danmark?

Hun kan først søge om forlængelse, når hun opholder sig i Danmark.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : grisemor

Dato : 10-07-05 14:04

Mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-07-05 14:17

Jeg håber da for dig, at din mor kan blive lidt længere.

Men for mig at se skulle muligheden være der

Citat
Hvordan søger man om forlængelse?
En udlænding, som vil søge om at få sit visum forlænget, skal indgive ansøgningen, inden visummet udløber. Ansøgningsskemaet til forlængelse kan findes her på hjemmesiden. Skemaet kan også fås i Udlændingestyrelsen eller hos det lokale politi. Ansøgeren skal indgive skemaet i Udlændingestyrelsens ekspedition. Adressen og åbningstiderne står her på hjemmesiden. Bor udlændingen uden for Storkøbenhavn, kan han eller hun henvende sig til det lokale politi.

Som udgangspunkt skal den person, som ansøgeren ønsker at besøge i Danmark, møde sammen med ansøgeren.

Og med den lille.

Hilsen ans og god sommer