/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
baggrunde..
Fra : Matriis
Vist : 1262 gange
40 point
Dato : 07-07-05 21:19

Jeg har nu siddet og set en masse sider med hvordan man laver sin egen baggrund til akvariet.. og det ser meget lige til ud.. Men det der er mit problem bliver farverne.. Er ikke sikker på jeg kan få det til at se lige så godt ud som alle dem jeg har set.. Er der nogle der har nogle gode råd eller noget ville jeg blive glad??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-05 21:31

Jeg købte noget mellem-blåt og noget petroleums-grønt karton i Ama'r Centret's boghandel for nogle få kr.

Det blå satte jeg med klar tape, på den lange bagside af mit 250 liters akvarie ..og det grønne i 'enden'.
Det giver en flot optisk effet ...til få kroner
Faktisk bli'r det kønnere med tiden! Det falmer, hvor der er mest lys og falder dermed mere ind i akvariets topologi iøvrigt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-05 21:33

...eller taler vi baggrund 'inde' i akvariet Matriis ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Matriis

Dato : 07-07-05 21:41

Ja jeg mente baggrunde inde i akvariet i flamingo..??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-05 22:04

Næppe flamengo ...det 'flyder' !!!

Brug dog naturmaterialer som mangrove rødder eller lignende: http://www.lionfish.dk/akvariedekoration.htm

Ps. Hold dig fra sidens nederste foreslag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Matriis

Dato : 07-07-05 22:15

jamen det jeg tænkte på var et af flamingo. og så lime det på bagglasset ligesom dem man kan købe.. syntes bare de er får dyre at købe hvis jeg selv kan lave et..

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 08-07-05 06:37

Det med at lave en baggrund i flamingo, til indvendig i akvariet og få det til at ligne et stykke naturvæg med evt "rødder" er en større omgang . Jeg har lavet 3 forskellige baggrunde, men det var udvendig baggrund.
1: Et stykke nervøs velourstof, ca ½ gang større end akvariet, som blev sat op på væggen med knappenåle og foldet i mange folder(med nåle), det giver en flot baggrund.
2: Jeg købte en flamingoplade, i et byggemarkede. Målte akvariet, og skar pladen til så den gik fra kant til kant, hele vejen rundt. Tegnede et mønster (med em tusch) fek.s nogle trærødder. Oven på det malede jeg det samme mønster med alm acetone, men pas på ikke, at komme for meget på, for acetonen smelter flamingoen. Lad pladen ligge ude ( evt ude under et halvtag i en garage/carport ) et døgn, og dampe af for det lugter lidt fælt. Mal pladen med vandmaling som du vil ha det skal se ud, lad den tørre helt inden den tages ind, og sættes på bagruden. Du kan osse bare få fat i nogle forskellige spray malinger med automaling ( rester) og så spaye direkte på flamingopladen uden at tegne, for automaling ætser sig ned i pladen.
3: Du kan osse købe en rulle alufleks ( det er papir man bruger når man bygger huse, og kan købes i mange byggemarkeder) mål akvariet op og læg ti cm mere til hele vejen rundt. Krøl det sammen til en hård bold. Træk det så ud igen (uden at glatte det ud) til den str akvariet har, mal det ( på den side der er papir) med evt vand farve i brun,grå,grønne nuancer, ikke over det hele, lad det tørre. ( Eller bare brug det som det er uden farve ) sæt det på bagruden med evt tape skal sidde på rammen hele vejen rundt. Det giver en "klippevægs agtig effekt".

Held og lykke med det.

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-07-05 20:28

Jeg spørger igen : Er dit 'inden i' eller 'uden på' bagsiden af akvariet du vil have 'pynt'?

Udvendigt :

..Skal du bare lade fantasien løbe : 1 stk. gråt karton. Tørrede svampe, rødder og blade, samt en go' portion Lyma-Lim. Dertil lidt kreative evner med få penselstrøg af Plakat-Farve eller Vand-Farve.

Invendigt ? :

1.) http://www.popular-freshwater-tropical-fish.com/store/decorations-backgrounds.htm
2.) http://www.pangeashop.com/group.asp?group=67
3.) http://www.aquariumdecorations.com/

Dansk ?

1.) http://www.sitecenter.dk/miwes/aqualinks/
2.) http://www.akvanet.dk/prod_pan.htm

Jeg ville nu lave det selv, hvis jeg var dig Det giver meget større fornøjelse og noget at 'pusle' med i fritiden

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Rottehalen

Modtaget 40 point
Dato : 31-07-05 10:04

Man kan lave en rigtig flot indvendig baggrund i flamingo hvorpå man påfører fliseklæb - feks alfix.

En hel hvid fliseklæb er at foretrække og så køber du nogle oxyd farver og blander i så du får lige netop den farve du vil have.
Når du blander fliseklæben så sørg for at den ikke bliver tykkere end at du nemt kan male den på flamingoen med en pensel.
Hygæa laver nogle gode oxydfarver og man behøver ikke ret mange forskellige før man kan blande de ønskede farver.
Det er dog vigtigt at du lægger mærke til blandingen da flamingoen oftest skal "males" et par gange før det dækker helt - brug evt en teske og tæl hvor mange skefulde af hver farve du blander.
Husk også at male siderne og toppen og vær opmærksom på hellidage da man i akvarielyset vil se ALT !
Når du er færdig er det bare at sætte "klippevæggen" i akvariet med (akvarie)silicone.
God fornøjelse - og husk - tålmodighed er en dyd

Godkendelse af svar
Fra : Matriis

Dato : 31-07-05 14:39

Tak for svaret Rottehalen.