/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
cichlider - art bestemmelse
Fra : invisible
Vist : 770 gange
100 point
Dato : 06-07-05 12:23

Jeg har en del forskellige cichlider gående i mit akvarium, men jeg kan ikke huske hvilken type de er.

Jeg ved at det alle sammen er Malavi cichlider, og har da også navnene på nogle af dem.

Finder der et sted på nettet hvor man kan slå navnene op på fiskene ud far et foto ???

Der findes masser af sider med billeder og beskrivelser, men de kræver allesammen at man kender det latinske navn.

Eller kan nogle bestemte bøger anbefales ?
PS. Lad være med at sende link til sider som kun er indekseret efter navne, dem har jeg selv fundet.

f.eks. www.cichlider.com, www.cichlider.com, http://www.cichlidecentret.dk/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-05 12:44

Ja, det bliver sikkert svært, for der findes flere hundrede arter af Malawi.cichlider, selv om det godt nok ikke er dem alle der er blandt de mest gængse akvariefisk.
Og at artsbestemme ud fra fotos vil altid blive noget usikkert, lige som man heller ikke engang altid kan regne med, at det er de rigtige navne de bliver solgt under i akvariebutikker.

Ud over de sider du nævner, kan du da prøve at gå ind på googles billedsøgning f.eks. og bare skrive malawicichlider i søgefeltet.

Ellers må du have fat i bøger om cichlider, jeg kender ikke lige nogen bestemte titler, men på biblioteket skulle der være mulighed for at finde noget.

Ellers, hvis det er nogen ret almindelige nogen, kan du vel prøve at se hos butikkerne på deres udvalg, om ikke der er nogen magen til, og så se der hvad de hedder.

mvh dova

Kommentar
Fra : jacob_waino

Dato : 06-07-05 14:24

Hvis du har mulighed for at tage nogen billeder af dine fisk, så skal jeg prøve at hjælpe dig med at identificere dem.

Du kan sende billederne til min mail, hvis du er interesseret....

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 08-07-05 09:17

Den ene fisk ligner næsten en guldfisk, hannen er som voksen ca. 8 cm lang, ret aggrasiv, og vil gerne yngle med hunne til ham, så gerne at hun døde.

de Aandre er næsten hudfarvet, med nogle sjove sorte/brune prikker på dem. De bliver ca. 9-10 cm som voksne. mundruger i ca. 25 dage de er nemme at få til at yngle
Hunnen har fået yngel med en artfælle hvor ynglet blev som forældrene, hunne har også ynglet med en Pseudotropheus lombardoi, hvor ynglet er meget karateristisk blå med sorte lodrette striber.

Kan denne hudfarvede fisk virkelig yngle på kryds og tværs af arterne/typerne ??
Alle cichliderne er med 99% garanti Malavi

www.123hjemmeside.dk/invisible

Håber billedene kan bruges, jeg er ikke just prof, akvarie fotograf.

Kommentar
Fra : jacob_waino

Dato : 08-07-05 14:49

Jeg har lige siddet og kigget på dine billeder..... Jeg har lige et hurtigt spørgsmål: Yngler de to fisk man kan se på hvert billede med hinanden? For hvis de gør det, så er jeg ret sikker på at det er cichlider fra Mbuna-gruppen. Deres latinske navn er Melanochromis Johanni. De holder for det meste sted mellem Makanjila Point og Metangula i Malawisøen (den sydøstlige del af søen). Det er en fisk der er yderst sjælden på åbne sandbunde, da de går til klipperne for at spise. Hannen er ikke territoral, men kan godt finde på at jage andre farvede hanner væk fra fødeområderne.

Jeg er ikke 100% sikker med den anden fisk. De små enkelte pletter forvirre mig lidt. Jeg er nemlige ikke sikker på at de skal være der, men hvis fisken ellers er sund og rask, så kan det skyldes at den evt. er lidt stresset. Cichlider har det jo med at stresse hinanden lidt.

Jeg håber du kunne bruge det til noget.

Accepteret svar
Fra : Cirkelinedk

Modtaget 100 point
Dato : 09-07-05 08:43

Hej.

Her er en rigtig god side hvor du kan se fiskene og se navnet på fisken.

http://www.jjphoto.dk/artsindex-fersk1.htm

Og måske denne side også kan bruges

http://www.webaquafisk.dk/

Mvh Cirkeline

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 09-07-05 08:46

hej igen.
UPS glemte lige at sige, at på det første link, kan du trykke på billedet og se mere om fisken, samt latinsk og dansk navn. Det er ikke alle der har et dansk navn.

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 11-07-05 13:03

Jeg har lige lagt et bedre billede af fisken op.

Navnet på de fisk som er afbilldet er med garanti ikke Johanni´er

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 14-07-05 02:13

Tak for svaret Cirkelinedk.
Umiddelbart er der ikke noget som har givet mig svaret, men jeg skal jo have lukket spørhsmålet, da det ikke ser ud til at der sker ret meget mere.

Tak for jeres tid.