/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problem med installation
Fra : vibber1310
Vist : 487 gange
200 point
Dato : 03-07-05 20:13

Jeg har fået et par gamle amd k6-maskiner fra arbejdet til at lege med. Jeg startede med at formatere dem med en win98 startdiskette og oprettede ny partition som også blev aktiveret. Men uanset hvilket styresystem jeg vil have på får jeg en fejl. Jeg har prøvet med win 98, win 2000 og win xp. Win 98 får en eller anden setup-fejl med blå skærm. Win 2000 giver også en blå skærm. Win xp kommer med en fejlmeddelelse hvori der står at der er problemer med en i386\ntkrnlmp og at det enten er en fejlkode 4 eller 7. Derefter stopper installationen. Jeg har prøvet på et par forskellige maskiner, og det er det samme. Der har før været rebornkort i, men ved med sikkerhed at de er blevet afinstalleret før de blev fjernet. Nogle bud på hvad der kunne være galt? Jeg har forsøgt at flytte lidt på rammene men det hjalp ikke betydeligt. Maskinerne er Amd k6 550 MHz, 128 MB RAM, onboard grafik og lyd, PCI-netkort.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-05 20:45

Her er en diskette som kan gå ind og se på din HD.

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.

Med den kan du også se om der skulle ligge en lille partiton på ca. 2 MB.
Du kan lige se om den HD er aktiv

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-07-05 20:50

Hejsa

under install af win98...når du kommer til blue screen og dead, i een af de 3-4 sidste linier står
hvilken fil som forårsagde fejlen.

noget tyder på det er en ram fejl eller cdrom-drev fejl eller netkort fejl

grunden til xp/2k stopper er som regel p.g.a. ram fejl

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-07-05 04:42

lyder godt nok mest som harddisk fejl, men følger bare med her

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-07-05 04:43

lyder som der er et overlay på harddisken som ikke er slettet!

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 04-07-05 08:45

Jeg vil lige afprøve den diskette i løbet af dagen. Jeg har dog nyt i forbindelse med installation. Jeg tog den ene RAMblok ud så jeg kun havde 64 og derefter kom jeg over det kritiske punkt i installationen. I stedet gik den død senere i installationen uden fejlmeddelelser. Jeg fårslet ikke til BSOD i win98 længere. I stedet stopper den før installationen starter. Der kommer dog en fejlmeddelelse, men kan pt ikke lige huske den. Men den kommer senere så:)
Jeg har så forsøgt med en helt anden RAMblok på 128 MB, men så får jeg fejlkoderne igen.
Der er kørt scandisk i forb. med installation af win98 og der skulle ikke være nogle fejl på HD.
Hvad er et overlay og hvordan slettes det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-05 16:21

Når du kører win 98/98se får du ikke ret meget fornøjelse af det der ligger over 128 MB RAM.
Og inden du sletter noget så kig lige med disketten på din HD og fortæl hvad den viser. Men ikke gøre noget endnu.

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 05-07-05 08:19

Mht RAM gør det ikke så meget da jeg kun har 128 MB per maskine. Jeg er dog forhåbentlig lidt tættere på en opklaring. Jeg kan ikke helt huske hvad jeg gjorde, men det var noget med kun en RAMblok, så fortsatte installationen. Så fik jeg en BSOD hvori der stod IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL og så en fejlkode. Jeg googlede og fandt noget fra microsoft. De foreslog at man slog al caching fra i bios. Så det gjorde jeg. Og siden har der ikke været noget med installationen. Bortset fra at den er meget meget langsommelig. Nu havde jeg kun 64 MB RAM, men da der var en klaphat der har slukket for pcen under installationen har jeg sat 256 MB i her under installationen. Og indtil videre funker det. Jeg har valgt at installere win xp. Jeg smider lige et link ind senere på den side fra microsoft.

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 09-07-05 22:22

Problemet er løst. Det var hverken HD, RAM eller netkort. Min kæreste brugte 2 min og derefter virkede det. Han gættede på at maskinen var overclocket, og gik ind på bundkortet og clockede den ned (eller hvad man nu siger). Derefter loadede jeg default BIOS og så gik installationen som smurt. Den var hverken langsom eller gik i stå nogle steder.
Det jeg havde nået at afprøve gik så langt til at win2000 blev installeret men ikke ville starte op bagefter.
Det underlige er at maskinerne har haft kørt med den frekvens før, og jeg havde ikke forestillet mig at mine kolleger kunne finde på at overclocke pcerne.
Jeg siger tak for gode råd.
Bare af nysgerrighed kunne jeg stadig godt tænke mig at vide hvad et overlay er?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-07-05 00:25

Nogle bios kunne ikke se størrelsen på en harddisk over 32 gb, så det blev klaret ved lægge et lille program ind lige efter bios så styresystem kunne "se" ens harddisk alligevel!

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-10-05 22:30

Hejsa
har du fået løst dit problem ? vil du så være venlig og lukke denne tråd ved at acceptere een af Kommentarene ?

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 21-10-05 08:32

Jamen skal jeg bare acceptere et tilfældigt svar når nu der ikke var nogle af svarene der var eller nærmede sig løsningen?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-10-05 09:46

Nej selvfølig skal du ikke det!