/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Hjælp, CDrom drev virker ikke...
Fra : jakobal
Vist : 519 gange
200 point
Dato : 02-07-05 09:40

Hej,
Har købt nyt bundkort. Problemet er at CD-rom drevet "virker" når jeg sætter strøm til, men så snart IDE stikket tilsluttes er det helt dødt- skuffen vil ikke engang åbne. Det samme er tilsyneladende tilfældet for harddisken...

Hvad kan være galt

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-07-05 11:11

Lidt flere oplysninger, tak
Har du en harddisk der er tilsluttet med idekabel (Og sat som master tilsluttet det blå stik på bundkortet), som er med 80 ledere, og hvor den fungerer hvis du ikke tilslutter cdromdrev? Og der er installeret Windows.
Fejlen er vel ikke bare at du på samme kabel har sat begge enheder(Harddisk og cdromdrev) som master?
Hvis du kun bruger den ene idekanal (Blå)(Ide 0) så skal harddisk være master og cd slave.
Hvis du bruger et andet kabel til cd-rom er det ligemeget hvad den står som.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 02-07-05 12:05

Jeg har sat HD og CDR på hver sit idekabel. Jeg har som sagt købt nyt bundkort og det er en formateret HD. Når jeg til slutter idekablet til CDR går den kold og vil ikke åbne skuffen. Jeg får intet billede på skærmen...

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 02-07-05 12:05

Jeg har sat HD og CDR på hver sit idekabel. Jeg har som sagt købt nyt bundkort og det er en formateret HD. Når jeg til slutter idekablet til CDR går den kold og vil ikke åbne skuffen. Jeg får intet billede på skærmen...

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 02-07-05 13:01

Hvis dit Cd-rom drev ikke er af nyere dato så:
HD på primær IDE kabel sat som master.
CD drev på primær kabel sat som slave.
På bundkortet skal den farvede ledning på fladkablet sidde ved >>1<<
og på HD / CD vende mod strømkablet.
Hvis fladkablet har en vulst på midten så vender den selv rigtigt.
Uden HD og CD skal der komme et startbillede - ellers er der også noget andet galt.
Er der indbygget grafikkort så brug det til at starte med.

Godkendelse af svar
Fra : jakobal

Dato : 03-07-05 14:20

Tak for svaret Eyvind.