/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
sudoku code
Fra : svendgiversen
Vist : 645 gange
50 point
Dato : 25-06-05 20:41

Dette enkle spil er ved at tage for megen af min tid...
(måske skal jeg snart på afvænding).

Jeg har nu lavet et par programmer...
I fire loops fra 1-9 eliminerer jeg de vandrette, lodrette, og småkvadrat, mulige 9 tal.
Er der kun én ny mulig løsning indsættes tallet og proceduren gentages...
Er der flere løsninger vokser antallet med 2 ^n...

Hvad jeg ikke har kunnet programmere er:

Hvis det samme tal forekommer i to nabo strenge
kan dette kun forekomme i det 3. småkvadrat / den 3. streng ...

Hvordan programmerer man det?

Hvem vil have en kopi af mit sudoku program i MathLab?
For at supplere det med det nævnte 4. kriterium? Og evt. 5. 6. 7....

Hvem har et hjemmelavet sudoku program der kan konkurrere med mit??

Hvor finder jeg professionelle "sudoku" programmer???
Svend, der ikke er datalog men "imulant".

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 50 point
Dato : 25-06-05 23:51
Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-06-05 11:49

Hmmm, jeg synes også sudoku er morsomt, men er nok af den opfattelse, at man selv skal bruge hovedet.
Jeg kan forstå, at du får noget ud af at lava programmet, men jeg har svært ved at se det morsomme i at kigge på et program som løser opgaven.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-06-05 16:28

Helt rigtigt qfha, sudoku skal løses med hjernen,
men hvis man nu ikke kan, kan nå det, og ikke kan slippe det...

Mine programmer er da også opdelt:
Det første finder entydige tal løsninger som så indsættes ind til der kun er alternative løsninger,
Det næste kommmer med bud på 2 alternative løsninger; og opgaven vokser eksponentielt.
(det første program må så anvendes 2^n te gange...).
Et tredie program kan indsætte løsninger jeg selv finder,
(vor hjerne er logisk set fantastisk men langsom...).

Også rigtigt, ud over at løse sudoku taleksempler, er programmeringen interessant for mig.
(det 4. kriterie volder mig besvær... og der er sikkert flere...?).

Så jakjoe,
der findes sikkert tusindvis af sudoku programmer...

Jeg vil allerhelst udbygge mit eget, og forsøger at komme i dialog med en skrap programmør,
lykkes det ikke kan jeg jo blive nødt til at down loade et, men hvilket?
Foreløbigt tak til jer begge, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-06-05 20:58

Tak for svaret jakjoe.

Det næstsidste program løser selv de sværeste sudoku,
mit har (endnu) nogle begrænsninger...
Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-07-05 19:39

Jeg siger tak.

mvh
jakjoe