/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
CPU-blæser
Fra : egoland
Vist : 444 gange
100 point
Dato : 25-06-05 18:56

Blæseren snurrer ikke rundt på min køler, og jeg har prøvet med andre blæsere uden held. Det er et gammelt p2b-f bundkort jeg kører med. Der er strøm på to af stikkene, men ikke det med den sorte ledning. Nogen forslag til rep eller hvad der kan være galt.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 25-06-05 19:05

evt en kortslutning? Måske er bundkortet for gammelt til at samarbejde med de nyere blæsere!? Det lyder ikke som om der er så meget at gøre mht reperation.

Mvh epi.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-06-05 20:16

De gamle blæsere og bundkort brugte kun 2 ledninger, og hvis man satte ny blæser i, så klippede man bare den sorte? tror jeg nok, for det er den ledning der bruges til at fortælle biosen hvor mange omdrejninger blæseren kører, og den behøves ikke.
Men har du ikke kigget på den blæser der sad i før, og forbundet som den var?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 25-06-05 21:19

Har lige tjekket: Der står 12 volt på alle tre ben. Kan det være et eller andet der brændt af på bundkortet? Og det er altså et ATX-kort, så ældre er det ikke!

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 25-06-05 21:56

Ignorer det sidste, ved ikke hvor jeg fik det fra. Der er liv i den ene, men ikke de andre to.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-05 22:11

har du vendt stikket rigtigt?

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 25-06-05 22:34

jep,stikket er vendt rigtigt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-05 23:14

Stikket fra din blæser hvor mange ledninger er der, og hvilke farver

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-05 00:11

Du kunne jo også hente strømmen til din blæser sådan her:
http://www.stormeren.dk/article_view.php?id=37

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 27-06-05 17:13

Der er tre ledninger. Jeg har en mistanke om at der ikke er nok amp. i dem. Nogen gange viser den nemlig 12 v. andre gange ikke. Men det er under alle omstændigheder ikke nok til, at blæseren kører. Har lavet en midlertidig rep. a la stormeren.dk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-05 19:15

Med mindre det er en af de store blæsere bruger de ikke så meget.
Jeg har en Intel standard til p4 3.0 Ghz og den bruger kun 0,27 A ( i øvrigt en dårlig blæser)

Godkendelse af svar
Fra : egoland

Dato : 13-09-05 10:29

Tak for svaret Eyvind.