/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Guldfisk i spand!!
Fra : chc81
Vist : 4857 gange
150 point
Dato : 24-06-05 11:23

Hej,

Jeg er nybegynder indenfor akvariefisk, og ret spontant har jeg købt to guldfisk.
Lige pt. har jeg to guldfisk i en spand, da jeg først får min bowle på mandag. Men det skulle vel ikke være et problem når jeg fik noget af deres eget vand med??
Når jeg kigger til dem snapper de til overfladen, og spytter bobler ud. Er det deres måde at få ekstra ilt på, eller er det fordi der ikke er nok ilt i vandet? De hár fået mad..

Jeg søger over lidt råd med på vejen omkring udskiftning af vand, rengøring af bowle/grus, samt hvor jeg evt. kan aflæse deres adfærd?

- Carsten

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-06-05 11:29
Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-06-05 11:34
Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-06-05 11:35

Arghhhhhhhhhhhhhh, forkert, du behøver jo ikke få den to gange

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-06-05 11:35
Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-06-05 11:37
Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-05 11:38

Det er jo vigtigt, at der er en form for ilttilførsel til vandet, ellers står fiskene nettop på den måde og gisper oppe i overfladen, og jeg håber ikke du har spanden stående hvor det er for varmt, da guldfisk er koldtvandsfisk og dårligt tåler temperaturer over 20 grader.

Hvis ikke du har en pumpe koblet til, til t rense og give luft, skal du regne med at skifte vandet hyppigt, og pas på at temperaturen ikke afviger for meget.

Min egen personlige mening om bowler får du også lige med:
De er slet ikke egnet til at have fisk i, men desværre blevet meget populære fordi folk synes det ser pænt ud, og 2 guldfisk kræver rimeligt meget plads.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-06-05 11:38

Prøv lige at checke dette spørgsmål, der er en række gode links til sider hvor du kan stille spørgsmål til andre akvarister. Hilsen Arne

http://www.kandu.dk/dk/spg/65574

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 160 point
Dato : 24-06-05 12:01

Når de snapper luft i overfladen får de forlidt ilt....
Guldfisk er nogle små svin i vand da de har et højt stofskifte....
Det med at have den gående i bovler er noget man laver på film´, da det næsten er umuligt at lave rent vand til dem... Samtidig bruger de meget ilt...
Jeg har haft en 10 stykker i et akvarie på 100 liter med udvendigt filter det er godt til det formål og godt med planter da de æder dem
Men et er sikket de har det ikek godt i din spand.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : chc81

Dato : 24-06-05 12:08

Hej Benjamin,

Jeg får en 10l bowle på mandag til to små guldfisk.. Er der noget jeg kan gøre i mellemtiden, f.eks udskifte en liter vand om dagen, så de får det bedst muligt?
Hvor tit skal man ellers skifte vand i bowlen, og skal man udskifte ca. halvdelen for ikke at give dem helt rent vand?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-05 12:14

Hvis du ikke får en pumpe med rensefilter til din bowle, skal du regne med at du mindst en gang om ugen, skal have skidtet tømt, og bundgruset renset og nyt vand i.
og derudover skifte ca 1/3 af vandet med få dages mellemrum.
Guldfisk spiser meget og sviner meget.
Og normalvis vokser de temmeligt hurtigt, og hører faktisk mest hjemme i en havedam.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : chc81

Dato : 24-06-05 12:35

Tak for svaret Benjamin Hansen, jeg overvejer om dyrehandeleren ikke skulle have informeret mig lidt bedre. Tror jeg sætter dem ud i søen ved siden af Tivoli Friheden, der får de det sikkert bedre

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-06-05 13:08

Ha ha der bliver de ædt...
Nej køb en lille pumpe med billogisk filter - den skal du bruge alligevel
De koster ikek så meget og så får du helt rent vand i din bovle... Der skal kun gå grønne slange hvis det er udvedig eller du kan have et lille indvendigt der ikke fylder så meget..
Syntes det er for tidligt at give på..
Det man ikke ser på film er jo det som Dovea beskrive med hyppigt vandskifte. Der har den ulempe at du kan gøre dem syge ved temperaturforskelle på det vand du fylder i...
Brug denne dag på at købe en pumpe du kan bruge til bowlen og til spanden - så får de der hurtigt bedre...
mvh Benjamin