/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
hvordan mørner jeg oksekød??
Fra : momsem
Vist : 17810 gange
20 point
Dato : 22-06-05 20:32

Hej..
Kunne godt bruge en god opskrift til at mørne oksekød..

knus momsem

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 22-06-05 20:37

Citat
Mørning af kød

Især kiwi, men også papaya er gode til at mørne en bøf eller steak. Skær en af frugterne i skiver og dæk kødet med dem. Kiwien skal virke i en til to timer, hvorimod papayaen skal virke i en halvt døgn.

fra denne side: http://www.gode-raad.dk/kommentar.php?ID=129

Mvh Sonja

Accepteret svar
Fra : aasenissum

Modtaget 30 point
Dato : 22-06-05 20:41

sonjas lyder spændende, jeg plejer at bruge citron. kødet marineres i citronsaften, stilles i køleskabet i nogle timer.

Kommentar
Fra : hustedgade

Dato : 22-06-05 20:43

Hej momsem
Soyoa er godt at mørne kød i
det samme er syre i form af citron, lime m.m.
det opløser bindevævet i kødet.
Venligst hustedgade

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-05 20:46

Tricket med kiwi er gammelt - selv mine forældre brugte det - og det virker - næsten uanset hvor sejt kødet er.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-06-05 20:52

Så er der også dette tip

Citat
Mørning af kød

Ud over at bruge de friske papayakerner til krydring af salater og kødretter (smager minder lidt om karse) er de meget anvendelige til mørning af kød. Læg kødet i en marinade af papayasaft og kerner 4-6 timer, så vil kødet være mørnet betragteligt.

http://www.kandu.dk/dk/tip/1566

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-05 21:45

Oksekød der ikke har hængt til mørning i tilstrækkelig lang tid, kan du ikke stille ret meget op med, uanset hvad man bruger af tips og tricks.
Det skal faktisk være så mørt når du køber det, at du uden problemer kan stikke en finger igennem det.
Og det er et stort problem med meget af det kød man køber idag, at det ikke får lov til at hænge og i stedet forsøges mørnet på kunstig vis.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-05 22:53

vacuumpack i køleskabet

kilde her:
http://www.vom.dk/vismad2.asp?id=221

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-06-05 00:16

Som dova siger, hvis kødet ikke har hængt længe nok, eller ikke er blevet behandlet

fagmæssigt korrekt, er mørning af kødet lappeløsninger.

Desværre skal man virkelig være om sig i dag for at få et stykke rimeligt oksekød, prøv også f.eks at skulle købe ind til

stegt flæsk, i langt de fleste tilfælde, prøver de at sælge os brystflæsk til stegt flæsk, det skulle de have prøvet for

15-20år siden, så var de sikkert blevet skudt, heller ikke spor for meget. Her i byen bad jeg den pæne håndværks-

slagter om 10 skiver til stegt flæsk (han havde slips på og fint forklæde), han pegede på pakkerne med sopatteflæsk,

og sagde: Det ligger der. Da jeg på min pæne og belevne måde , havde gjort ham opmærksom på, at det ikke lige var

det jeg søgte, men skiver fra et stegestykke jeg havde tænkt mig, fik jeg at vide (han havde også et flot læderfor-

klæde på) at det var det man brugte. Da jeg igen på en sober måde, havde spurgt ham om hvordan han havde tænkt

sig jeg skulle stege det det,( jeg sagde det sådan med lav stemmeføring), for at det skulle blive sprødt,sagde han:

At jeg kunne jo prøve at komme det i frituren. Nu er jeg af natur blid og samarbejdsvenlig, og det ligger mig fjernt

at hæve stemmen (på hans bryst stod der minsandten" Deres håndværksslagter ")her knækkede filmen.

Jeg vil spare jer for, hvad jeg i min andarerede tilstand kaldte ham for, og jeg må nok ikke komme der mere, men

hvis jeg ikke kan få ordentlige skiver til stegt flæsk, så vil han sikkert også prøve at sælge noget sålelæder som oksekød

og så kan det være ligemeget. Men allesammen, prøv nu næste gang, når i skal købe røget bacon i skiver, læs hvad der

står på pakken, der står" fremstillet af brystflæsk" altså med meget små bogstaver.

Bacon er jo fra sidestykket, hvordan i alverden, kan man så fremstille det af bryststykket?

Næh, venner, Baconnet der er lavet på den rigtige måde, er meget sjældent i Danmark, men i den mindste flække over i

England, kan du få første klasses Dansk bacon, der bliver sprødt, på den helt rigtige måde.

Så faktisk har jeg besluttet, takket være den samlede danske slagterstand, at blive VEGETAR.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-06-05 00:51

Når man nu som jeg vil være vegetar (du almægtige) bør man gøre det blidt.

I Netto har de noget aldeles fremragende Italiensk Parmaskinke, Spansk lufttørret skinke, og Norsk røget laks.

Disse ting er simpelthen førsteklasses, bl.a. fordi de er pakket utroligt elegant. En let middag her i varmen vil være

melon, som er virkelig fin på denne årstid. Skiver af melon svøbt i Parmaskinke, eller den spanske. Få fat i noget godt

fluth, kom den norske laks på skiver af fluth, og garnêr det gerne med et par slikasparges, og pynt med dild.

Må jeg så hertil foreslå en Mateus-Rosê vin, iskold. Denne anretning, kan fra en kvindes side stensikkert føre til at

hun får det totale herredømme over sin partner, det samme gælder selvfølgelig, hvis det er manden der føre sig frem i

køkkenet. Må jeg anbefale mig selv som prøvesmager af denne anretning, (ingen herre henvendelser tak) og helst

i Sydsjælland, min e-mail er under mit profilvrøvl, og mine damer, lad mig sige med det samme, jeg er meget ærbar,
dog vil jeg i visse tilfælde se bort fra det. (øh-alle)
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-06-05 09:10

Stegt flæsk i frituregryden?

Den slagter burde skamme sig. Giv os hans forretningsadresse og vi tager alle ind og spørger efter 10 skiver til stegt flæsk, så kan han lære det, kan han.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-06-05 09:22

maj_britt:
Jeg har erfaret, han ikke er ansat der mere, men udvalget, har ikke ændret sig.
så stadigvæk, skal vi se os godt for.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-06-05 13:50

Keldd

Den spanske tørrede skinke du omtaler om hedder "Jamon Serrano" og i en variant som hedder "Jamon Iberico". Tørretiden ligger på ml. 8 -12..... helt op til 20 mdr. for en lårbasse på 9 kg., hvilket forklarer den forholdsvis høje pris. Men det er godt..... det er rigtig godt..... osse til tømmermænd LOOOL

Godkendelse af svar
Fra : momsem

Dato : 26-06-05 23:03

Tak for svaret aasenissum.
hejsa...Det virkede og det er ikke sidste gang jeg vil bruge det..

Knus momsem

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 27-06-05 00:33

øh, selv tak momsem,
jeg må tilstå, at jeg var ved at falde baglæns ned af stolen. så mange flotte og lange tekniske svar blandet med lækre opskrifter - og så vælger du mine få 1 1/2 linier.
grunden til, at jeg selv kan lide denne metode er, at man næsten altid har en citron i huset, som man så kan blande med andre krydderier.
...aase