/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Skærshale
Fra : svendgiversen
Vist : 1639 gange
50 point
Dato : 20-06-05 21:27

Under et slægtsspørgsmål fra Tollestrup kom vi til at diskutere navnet "Skærshale",
stednavnet lige syd forlandsbyen Simmested i Himmerland, hvor min morfar er født. Mit citat derfra:
"
Her i en skifteprotokol fra Korsøgaard omtales alle de nævnte lokale navne:
[Korsogaard Gods skiftpr.; Book 1 1809-1834; film 41733]
fundet her:
http://www.myweb.cableone.net/jopassey/korsogdx.htm

Eksempelvis har Skærshale, som min mor omtalte nærmest som "Skedssel",
flere skrivemåder: Skiedshale, Schiedshale, Schiershalle ...
"
Hvilken oprindelse/betydning har Skærshale mon?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-06-05 22:13

Ikke engang i nyere tid er der enighed om navnet:
"
Fagbog Danmark: Maskinstationer / Maskinstationer
Skærshale Maskinstation ApS. Bydamsvej 8, Skedshale 9620 Aalestrup. Tlf. 98 64
92 35. kort, Kort. Junsgaard Maskinstation Ellerup. Ultoftevej 6, Ellerup ...
www.fagbogdanmark.dk/TOCYellow. asp?categoryID=1161&Index=M&curpage=1
"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-05 20:38

Ikke megen hoved eller (Skjærs)hale på dette spørgsmål...
Måske både forkert tid og sted?

-angående "hale" i Skjærshale:
Bebyggelsen ligger jo tæt på Simmested Å,
(som vi hjemme i Skals kaldte Låstrup Å).
Er der tale om en hale lignende odde, tange, næs: Å-krumning?
(I lighed med Skals=Skalnæs:Næsset med (muslinge)skaller mellem Skals og Låstrup Å).

Eller den jyske forkortelse "sel" ??

Eller "halle" som den germanske skriver på Korsøgaard anfører??
(Halle findes jo mange steder i Tyskland).

-angående "Skjær" i Skjærshale:

Er der tale om skjær=småøer (rev), som i den svenske Skjærgården?

Eller det jyske "Skeds...måske en fordybning, rende, skede??

Eller som den germanske skriver på Korsøgaard anfører:
Skiedshale, Schiedshale, Schiershalle ...
Skærer halen åen skråt, på tværs eller ???

Flere forslag, også fra amatører, modtages gerne,
Svend

Accepteret svar
Fra : bertillarsen

Modtaget 50 point
Dato : 24-06-05 22:19

Omkring ejendomme, hartkorn og dyrket areal fortæller indberetningerne 1682, at stednavnet/lokaliteten Skæshale hed Skjetsaa, - en bebyggelse (gaardsamling) bestaaende af 3 gaarde og 1 hus (jordløst) (under Korsøgaard). Det dyrkede areal udgjorde 183 tdr. ld.
- stednavnet har sine relationer til aaen og dens omgivelser....

med hilsen
Bertil Larsen,
Den Møllehistoriske Samling, 8260 Viby J.

e-mail. moellehistorisksamling@stofanet.dk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-06-05 20:05

Tak "Møller" Bertil:

>Skæshale hed Skjetsaa

>>angående "Skjær" i Skjærshale:
Det har så ikke noget med skær = ren (skært kød) at gøre...

Heller ikke >>skjær=småøer (rev), som i den svenske Skjærgården?

Måske mere: >>det jyske "Skeds...måske en fordybning, rende, skede??

Eller et nyt alternativ:

Skjets???

-angående "hale" i Skjærshale:
Skjetsaa,
her angiver du jo kun Åen i "Skjetsaa" ikke odden, næsset, halen...

- stednavnet har sine relationer til aaen og dens omgivelser....
Ja naturligvis, men alt for løst:

Hvilke relationer, til hovedet og til (missing) halen...
God varm Søndag, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-07-05 21:59

Tak for svaret bertillarsen.