/ Forside/ Karriere / Udlandet / USA / Spørgsmål
10  wacher 144
Hvad hedder en høj hat på engelsk?
Fra : hidane
Vist : 5227 gange
50 point
Dato : 12-06-05 00:13

Blot ovennævnte spørgsmål - måske ikke det rigtige sted at spørge, men kan ikke finde en sprog-kategori...

Venligst
hidane

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 12-06-05 00:18

A tall hat on English....

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 12-06-05 00:18

A tall hat on English....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-05 00:24

hillock hat - haha hvor ofte bruger man også lige det

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 12-06-05 00:24

Det hedder en tophat

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-06-05 00:25

Hvad med top hat - eller er det amerikansk? http://www.villagehatshop.com/top_hats.html

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-05 00:26

molo - lol - du kan selv være en tophat

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-05 00:27

Flash77 det er nemlig amerikansk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-06-05 00:28

miritdk -> Jeg har det fra : Gyldendals røde Dansk/Engelsk ordbog

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-05 00:31

nu er spørgeren jo åbenbart lidt i dilemman - skriver jo usa i kategorien og så er top hat ok - uk engelsk er hillock hat.

hmm - hvad handlede filmen top hat egentlig om ?????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-05 00:33

dilemman ?????? - nå gæt selv hvad det så lige er

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-06-05 00:33

Et kendt mærke er også et brugt navn for høj hat på alle sprog : chapeau clap

Det er den berømte model der kan klappes sammen for transport og kan foldes ud med et fingerknips, da der en indbygget springfjeder i 'røret' (Har selv haft en sådan sort rejse 'høj hat' i silke)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-05 00:35

klaphat

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-06-05 07:21

Øhhh lige for at få den på plads... Det hedder en chapeau claque *SS*

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-05 08:05

klumme - ja på fransk

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-06-05 09:06

En chapeau claque hedder ikke en chapeau clap på dansk. Navnet på hatten er fransk, og bliver ikke dansk fordi man skifter que ud med et p - sku jeg mene

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-05 09:31

faktisk hedder det hat valve iflg ordbøger osv og det synes jeg ikke bruges mere (altså chapeau claque)

hidane spørger blot hvad høj hat hedder på engelsk og det hedder hillock hat

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-05 10:02

løsningen er både top hat og silk hat !!!!!!!!!!.... som bruges både i usa og england og irland
hillock er en gammeldags udtryksmåde for visse egne (nu har jeg spurgt en englænder så ingen tvivl)
fandt forresten lige efter ordet her:
http://danish.nigilist.ru/dansk-engelsk.html (måtte jo lige undersøge det igen

det er da også utroligt som et par ord kan få en i sving

har du tænkt dig at købe dig en høj hat hidane ?????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-05 10:55

Både UK og US kader disse hatte for en top hat:
http://www.amirashop.co.uk/acatalog/Christy_Dressage_Top_Hats.html

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-05 10:59

øhhh en topper er ikke en høj hat mig bekendt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-05 11:08

>>Christy Dressage Hats

Christys' Taller Top Hat - Fur Polished - 6 1/4 inch

Taller Top Hat with Grograin band and bow

Med indbygget vat. (Including VAT)

PS. Jeg handler der selv, når jeg har tid.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-05 11:18

hmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-06-05 11:39

Det hedder på engelsk : Silk Hat

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-05 12:07

både top og silk dova

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-05 12:09

Top hat er typen.
Silk hat er kvaliteten.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-06-05 12:11

stakkels hidane der får alle de mails her

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-06-05 12:48
Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 12-06-05 13:56

Top hat

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-06-05 14:11

Altså : http://www.kandu.dk/dk/spg/68718#738727

...men Klumme har ret mht. chapeau claque. Jeg ville have skrevet chapeau claq (..hvilket iøvrigt også er forkert ), men på mit tastatur sidder p & q lige ved siden af hinanden (=løgn)
..eller er det den alfabetiske tegn rækkefølge jeg forveksler?
..når jeg ikke tænker?
</KLAPHAT>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-06-05 14:17

MoLo.

Bare ok. Men nu er jeg jo osse så skide klog LOOOL

Havde engang selv en chapeau claque, men den lå fremme som "skæg pynt" i mit ungkarlehjem. Desværre syntes åndsbollede (sprut) venner at det var så hamrende sjovt at klappe til den, så den endte som ren klap.

PS
P & Q sidder da ved siden af hinanden...... med 8 knaster i mellem LOOOL

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 12-06-05 18:59

Jeg er imponeret - 1000 tak for hjælpen...jeg tror at jeg holder mig til top hat, så det bliver molokyles svar jeg accepterer.

Selv havde jeg kigget lidt efter 'beaver', og kan konstatere at i flash77's link tales der da også om en 'high beaver hat' - en mulighed ingen dog havde medtaget.

Apropos - har nogen så en idé om, hvor man - rimeligt billigt - kan købe et 'skorstensrør' i dag? Gerne på nettet og udenlands; eneste problem er min str.: 63-64 cm

Venligst
hidane

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-06-05 19:18

Jepper, men 'billigt' ????????????????????????????????????????????????????????????? :

Tro på det

[citat]
Petitgas : Købmagergade 5 (tlf. 33136270) som drives af Kgl. Hofhattefabrikant Francois Petitgas
[citat]

Jeg har under stor mediebevågenhed, selv købt en Blå Engelsk Jagthat dér

Godt tilfreds, men måtte batale 'kassen' = ..ikke under 3.000 kr.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-06-05 23:11

I følge Gyldendals Røde ordbøger Engelsk-Dansk hedder det Silk hat

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-05 08:28

dova -> I min Dansk/Engelsk udgave står der : Høj.... -hat; Top , Silk ...i nævnte rækkefølge

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-06-05 10:13

Hidane.... tror du kan få fat i en høj hat billigt hvor de udlejer kostumer - der er hattene brugt men i god stand og kan ikke holde den høje pris

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-05 11:22

Molokyle.
Jeg havde ikke kigget i dansk -engelsk, men fandt lige min gamle udgave frem, og der står godt nok også tophat : hat: hat, blød ~ soft hat, trilby; høj ~ silk hat, top hat (i nævnte rækkefølge)

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-05 11:53

dova -> Du har slået op under hat. Jeg slog op under høj

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : hidane

Dato : 13-06-05 15:11

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 13-06-05 15:13

...og lidt til miritdk for kommentarer om billige hatte:

http://www.kandu.dk/dk/spg.asp?mode=view&groupid=10603

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-06-05 17:19

Hidane -> Du valgte det rigtige svar. Jeg har lige set Cash in the Attic på BBC Prime. De fandt en på loftet og kaldte den a Top Hat.