/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Medlemmer af folkekirken i min kommune?
Fra : e94jp
Vist : 487 gange
200 point
Dato : 07-06-05 23:15

Hvordan finder jeg ud af, hvem der er medlemmer af folkekirken i min kommune? Jeg mindes af have set en oversigt, hvor der efter deres navn stod, om de var medlem. angivet i en parantes (mf).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-06-05 23:19

mf betyder medlem af folketinget

Mig bekendt er det classified oplysninger som kun skattefar har.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-06-05 23:26

Du kan da ikke få at vide, hvem i din kommune, der er medlem af folkekirken.
Det er en privat sag, som ikke vedrører dig.

Men du kan sikkert få at vide hvor mange i kommunen, der er medlem af folkekirken.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-06-05 23:31

Man kan umiddelbart finde hvor mange medlemmer der er i hvert sogn
f.eks.: http://www.sogn.dk/bagsvaerd/index.php?mod=sognside&func=sogneInfo&p1=7132

Kommentar
Fra : mogib

Dato : 07-06-05 23:37

gå ind på kirkeministeriet og derefter til din kommune der står det.

mvh.mogib

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-06-05 23:42

Kun antallet - ikke hvem der er medlem - det håber jeg da ikke - så vælter regeringen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-06-05 23:46

hvorfor tror jeg lige det spørgsmål her er en reaktion på nyhederne der oplyste at flere (adskillige) invandrere skifter fra den muslimske tro til folkekirken (kristendommen) for at opnå bedre forhold til arbejde - bosted osv osv ????????
>>>>> kan ikke lide at have den tamke og undskylder hvis det er helt forkert

Kommentar
Fra : e94jp

Dato : 08-06-05 00:10

Det er det såmænd ikke. Der skal nok lidt forklaring til. Jeg sidder i menighedsråd, og er sikker på, at have kigget forbi en side med oplysninger om hvilke personer i kommunen eller sognet, som er medlem af folkekirken. Måske jeg bare har logget ind på en side med info om sognene i danmark..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-06-05 00:16

Du kan ingen steder se HVEM der er medlem - det er og bliver folks privatsag.

Som sagt - det lille (mf) du har set, betyder medlem af folketinget..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-05 00:22

Nu har jeg set på mit eget sogn. Jeg kan kun se hvem, der er medlem af menighedsrådet.

Det er jo en privat sag, om man vil være medlem af folkekirken eller ej.

Fordi du er medlem af et menighedsråd, hvad ville du så bruge oplysningerne til?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 210 point
Dato : 08-06-05 00:25

Det eneste sted er www.sogn.dk som der endda er referance til fra Kirkeministeriet.
Som menighedsrådsmedlem kan du hente oplysninger via www.km.dk og www.folkekirken.dk
(jeg laver sogne-webside )

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-06-05 00:27

Refi du har selvfølgelig ret i det med hvem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-05 00:28

BjarneD, hvilke oplysninger kan man så få om borgerne i sognet?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-06-05 00:31

Kun antal borgere og antal medlemmer ag Folkekirken. Og så de der er valgt eller ansat.
Du kan selv se her http://www.sogn.dk/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-06-05 00:32

Citat
Kirkestatistik for 2004

Den 1. januar 2005 var 4.498.703 af Danmarks 5.411.405 indbyggere medlemmer af folkekirken. Det vil sige, at 83,1 % af alle indbyggere er medlemmer af folkekirken.

Det viser den kirkestatistik, som Kirkeministeriet har udarbejdet.

Kirkestatistikken er baseret på oplysninger fra Det Centrale Personregister CPR samt på oplysninger fra Den Ny Kirkebog (DNK).

Statistikken er opgjort pr. sogn
Alle oplysninger i Kirkestatistikken er opgjort pr. sogn. Der er ikke opgjort oplysninger for de kirkedistrikter, som findes i en del sogne. Oplysninger fra kirkedistrikter indgår i det sogn, som distriktet er en del af, og hvor oplysningerne derfor er registreret.

Godkendelse af svar
Fra : e94jp

Dato : 08-06-05 00:37

Tak for svaret BjarneD. Det må have været noget jeg har bildt mig ind så

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-05 00:39

Nå, så er jeg mere rolig.

Men så er det, som jeg troede.

Kunne nu godt tænke mig at få at vide hvorfor e94jp vil have kendskab til hvem, der er medlem af folkekirken.

e94jp

Hvis du efter et navn har set, at der står mf, så er det som refi tidligere har sagt, at det betyder medlem af folketinget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-06-05 00:40

Ja det må det være.
Der er jo lavet et projekt der hedder den ny kirkebog og som er elektronisk databehandling af fødsel, dåb konfirmation, vielse og død, men den er ikke offentlig og om den bliver det ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-06-05 00:42

Jeg skammer mig ikke over, at være medlem af Folkekirken, men jeg syntes nu heller ikke at man skal offentliggøre den slags - det er galt nok at staten sælger dele af cpr oplysningerne til firmaer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-05 00:54

BjarneD

Kirkebogen er ikke offentlig og bliver det sikkert heller ikke. Ej heller for medlemmer af menighedsrådet, som for det meste består af hr. og fru ......sen et eller andet.

Men e94jp hvorfor ville du vide hvem der var medlem af folkekirken?

Kommentar
Fra : e94jp

Dato : 08-06-05 01:41

Vi diskuterede det bare på et møde, jvor jeg påstod at have set oplysningerne på nettet. De troede selvfølgelig ikke på mig, men jeg tænkte, at i måske kunne finde det link, som åbenbart aldrig har været der. Jeg ved ikke, hvad jeg skulle bruge de oplysninger til.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-06-05 09:42

belager min grimme mistanke tidligere

Kommentar
Fra : e94jp

Dato : 08-06-05 10:50

Det er i orden. Kunne jo bare have forklaret situationen lidt tydeligere :)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-06-05 10:53

ok - men nej - var for hurtigt ude