/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Ferie.
Fra : maj_britt
Vist : 2342 gange
100 point
Dato : 06-06-05 18:57

Min knægt på 25 blev i juli 04 ansat i et firma, overgik midt i december 04 som voksen-elev.

Han har endnu IKKE holdt ferie, kun de ordinære helligdage, han jobbede mellem jul og nytår.

Nu siger han, at han kun har optjent 5 dages ferie????????

Kan det nu passe, det lyder da helt forkert.

Jeg har kigget i ferieloven, men kan ikke helt finde rundt i den.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 19:05

Her har du ferieloven - så kan du jo selv regne efter

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Ferieloven.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 19:07

Du skal nok primært hæfte dig ved dette:

Stk. 3. Er ansættelsesforholdet begyndt 1. juli eller senere i et ferieår, har eleven, i forbindelse med at virksomheden holder lukket under ferie i tiden mellem 1. oktober og 30. april, ret til 5 dages betalt ferie i dette ferieår.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-05 19:08

Et par eksempler på udregning af optjente feriedage i kalenderåret.

2,08 dag pr. måneds ansættelse !!

Din søn har ret til ferie i 6x2,08 dag= 12,48

http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/Ferie/optjening_af_ferie.html
Citat
Antallet af optjente feriedage afhænger således af, hvor mange måneder du har været ansat hos din arbejdsgiver i kalenderåret. Som der fremgår, bliver feriedagene afrundet til nærmeste antal hele og halve dage.

http://www.ey.com/global/download.nsf/Denmark/ferieloven_1104/$file/Ferieloven_dk_1104k.pdf

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 19:11

Den holder desværre ikke "jakjoe" når du bliver ansat midt i et år og er elev.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-05 19:30

Fra ferieloven

Citat
§ 7. En lønmodtager optjener ret til 2,08 dages betalt ferie for hver måneds ansættelse i et kalenderår (optjeningsår). For ansættelsesperioder af under 1 måneds varighed optjenes ferien i forhold til ansættelsens længde.

§ 9. Elever med uddannelsesaftale efter lov om erhvervsuddannelser har ret til betalt ferie i 25 dage i det første og andet hele ferieår, efter at ansættelsesforholdet er begyndt. Arbejdsgiveren betaler løn under ferien, i det omfang eleven ikke har optjent ret til løn under ferie eller feriegodtgørelse.

Stk. 2. Er ansættelsesforholdet begyndt inden 1. juli i et ferieår, har eleven en tilsvarende ret til betalt ferie i 25 dage i dette ferieår.

Stk. 3. Er ansættelsesforholdet begyndt 1. juli eller senere i et ferieår, har eleven, i forbindelse med at virksomheden holder lukket under ferie i tiden mellem 1. oktober og 30. april, ret til 5 dages betalt ferie i dette ferieår.

Stk. 3 i §9 læser jeg som 1. oktober 2004 til 30. april 2005 !!
Nu er skæringsdatoen 30 april i feriåret 2004/2005 passeret, så er det vel §7 der er gældende ??

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 19:50

Ja - Jeg tror vi misforstår hinanden.
Jeg går ud fra at det er optjeningen fra sidste år det drejer sig om.
Hvis virksomheden ikke har haft ferielukning indtil 30 april har de vel blot overført de 5 dage her til sommerferien.
Bortset fra det er din udregning forkert da der kun er tale om 4½ måned.
Jeg tror de 5 dage kommer oveni den betalte ferie han har ret til i indeværende år.
Du får jo som elev ikke feriepenge men løn under ferie.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 19:52

Ferieåret går fra 1/5- 30/4.
Og de 5 dage der nævnes i § 3 i jakjoes link er hvis eleven skulle holde ferie i forb. med evt ferielukning i perioden 1/10-04 og 30/3-05.
Den ferie der skal afholdes i perioden 1/5-05 og frem til 30/4-06, er dem hvor eleven tjener 2,08 dag pr måneds ansættelse fra ansættelsen starter 1/7-04 og frem til 31/12-04, altså 6 månederx 2,08 dag.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 19:55

Men han kommer nok til at spørge arbejdspladsen hvordan de har regnet det ud - det er jo i sidste ende et spørgsmål om hvordan uddannelseskontrakten er udformet.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-06-05 19:55

Altså, om igen, han er ansat som skrevet står, i samme firma, de har IKKE ferielukket, han har IKKE holdt noget ferie endnu, i et år????

5 dages ferie på et år, det kan da ikke være sandt?

Han får feriepenge..........

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 19:56

Og såer det alligevel ikke rigtigt, for han skal have løn under ferie i år.

De feriepenge fra sidste år kan ikke bruges, da de skulle have været brugt hvis virksomheden havde holdt ferielukket inden 30/4.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-05 19:58

Det er ferieloven og ikke andet, der bestemmer hvor meget ferie han har optjent.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 19:59

Hvis han får feriepenge og han også fik det sidste år, er det jo klart at så har han de 2.08 dage pr måned.
Men det er så stadigvæk ikke 6 mdr. men 5 og nogle dage.
Det ændrer jo desværre ikke på beløbet han får udbetalt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 20:00

refi
det er da ikke 4½ måned, det er 6 måneder, for optjeningsåret er fra januar-december, men ferieåret er fra maj til april.

I år skal han have løn under ferien i følge jakjoes link.

de 5 dage kan ikke bruges, da det var til ferieåret 2004, der sluttede 30/4-05.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 20:02

Sorry - har vist læst det som 25 juli - Hvis det er 1 juli er det jo 6 mdr. altså 14 dages ferie (2x6)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 20:06

Hvis han har optjent feriepenge i perioden har han ikke ret til løn i ferien.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 20:10

Og har han været ansat i 6 mdr har han ret til 12½ oprundes til 13 dages ferie, men stadig skal hans feriepenge han har optjent holde de 13 dage.
Virksomheden skal ikke betale løn når han optjener feriepenge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-06-05 20:36

maj_britt

Før din søn blev ansat i det nuværende firma, havde han da arbejdet et andet sted, hvor han har optjent de 5 feriedage?

Hvis ja, så skal hans nuværende arbejdsgiver påtegne feriekortet, så din søn kan få feriepengene udbetalt, når han vil holde ferie.

Sidste år arbejde min søn for Post Danmark i 3 mdr. Den 1.10.04 fik han fast job i et firma, hvor han stadig er ansat.

Han har fået tilsendt feriekort for den periode, han var ansat hos posten. 6 feriedage.

Han får jo udbetalt "feriepenge" af sin nuværende arbejdsgiver. De bliver udbetalt med lønnen.

Fra nuværende arbejdsgiver får han ikke tilsendt et feriekort.

Jeg kan tage fejl, men har din søn haft anden beskætigelse tidligere i 2004.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 22:34

Nu ser jeg lige, at det først var i december, at din søn blev elev.

Så det vil sige, uden nogen tvivl, at fra juli til midt i december, skal han i følge ferieloven have de 2,08 feriedag pr. måned.
Og derudover: Desværre ingenting, for den paragraf 9 i jakjoes link, omhandler et helt ferieår, og det er det ikke, for det forudsætter at han skulle have været ansat fra 1/5-04, før det var et helt ferieår, hvor han kan få ferie betalt i år.
men i 2006, skal arbejdsgiveren betale for 25 dages ferie.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-05 22:46

Ikke fordi der er noget nyt i dette link, men er måske skrevet lidt tydeligere ??

http://www.maler.dk/default.asp?mod=bogside&id=101

Er vi enige eller uenige om, at ferielovens §7 må dække for den ferie der skal holdes i ferieåret 2005/2006 ??
6x2,08=12,48 dage optjent i 2004.

mvh
jajoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-05 22:50

Sønnen er først ansat som voksenelev i december 2004, så indtil da må det være §7.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 22:51

Vi er enige - men det giver ikke flere penge af den grund og det er måske derfor de har omregnet det til 5 dage.

Men svaret kender kun virksomheden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 22:55

Nix men denne - han var jo elev

§ 9. Elever med uddannelsesaftale efter lov om erhvervsuddannelser har ret til betalt ferie i 25 dage i det første og andet hele ferieår, efter at ansættelsesforholdet er begyndt. Arbejdsgiveren betaler løn under ferien, i det omfang eleven ikke har optjent ret til løn under ferie eller feriegodtgørelse.

Og har derfor kun ret til ferie efter at være ansat et helt ferieår, så de fem dage er nok mere en foræring fra firmaets side af.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-05 23:15

Citat
Min knægt på 25 blev i juli 04 ansat i et firma, overgik midt i december 04 som voksen-elev.

Er ikke elev, men ansat indtil midt i december, derefter voksenelev, og så er det §9 efter den tid, men før, må det være §7.....

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 23:24

Der har du ret - men jeg gik ud fra han også var elev før den tid.

Men feriepengene er og bliver det samme uanset dage.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 06-06-05 23:29

Så det vil sige, uden nogen tvivl, at fra juli til midt i december, skal han i følge ferieloven have de 2,08 feriedag pr. måned.
Og derudover: Desværre ingenting, for den paragraf 9 i jakjoes link, omhandler et helt ferieår, og det er det ikke, for det forudsætter at han skulle have været ansat fra 1/5-04, før det var et helt ferieår, hvor han kan få ferie betalt i år.
men i 2006, skal arbejdsgiveren betale for 25 dages ferie.

Og altså ikke noget ud over de optjente dage fra juli til december

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-05 23:32

dova> Det er lige det jeg prøver på at sige/skrive

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-06-05 08:10

Nej ans, samme firma, og nu har knægten fået en dummeflad af mig.

Jeg fik lige hans ansættelsesaftale:

Ansat fra 20/9/04, tiden forud i samme firma var på aktivering og kontanthjælp, det vidste jeg jo godt, hvis jeg lige havde tænkt mig om. ( De kiggede lige hinanden af.)

Nuppede lige hans feriekort, antal feriedage 7.93, der vist oprundes til 8.........mit eget gæt.

ALTSÅ, knægte, der kun giver en halv besked.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-06-05 09:05

Hva' er problemet så

Nå ja knægten har kun givet halv besked

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-06-05 09:09

Han kommer til at gøre rent for mig i de 8 dage, så kan han lære det.

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 07-06-05 09:12

Tak for svaret dova.