/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Kopier af kendte malere?
Fra : cando.dk
Vist : 1839 gange
130 point
Dato : 06-06-05 12:32

Er det lovligt at kopiere f.eks et Krøyer eller et Paul Fischer maleri hvis man undlader at signere det?

Og må man videre sælge det?

Jeg har brug for noget dokumentation derbeviser at jeg godt må.

Hvor kan man finde den slags?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 12:47

Jeg tror det er lovligt, men prøv at tage kontakt med Statens Museum for Kunst, evt. via email. Du kan sikkert finde deres hjemmeside via en Google-søgning. Jeg vil tro det afhænger af originalværkets alder. Det kunne også tænkes at der skal stå "KOPI af Krøyer udført af Dit Navn" før det er lovligt. Men som sagt: Spørg sagkundskaben. Hilsen Arne.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 140 point
Dato : 06-06-05 12:49
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 12:52

Godt svar refi, der står det hele jo bare.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-06-05 12:53

Citat
Billedkunst
Ophavsretten til malerier, grafik eller et kunstværk i digital form bliver hos kunstneren. Selv om du køber og ejer et kunstværk, har kunstneren fortsat eneret til at bestemme om du må kopierer kunstværket.

Ophavsretten udløber
Når ophavsmanden har været død i 70 år må du fotokopiere uden at betale vederlag eller have aftaler på plads. Fotografier må du bruge 50 år efter at de er taget. Her gælder heller ikke begrænsningerne nævnt ovenfor. Oversættelser må du først kopiere 70 år efter oversætterens død. Egentlige kunstværker må du ikke bruge mod de intentioner, kunsteren har haft, selv 70 år efter hans død. Kunsterens arvinger er i givet fald berettiget til at rejse krav efter den såkaldte droit morale paragraf, der aldrig forældes.

http://www.intrateam.dk/Default.aspx?ID=621&M=News&PID=1185&NewsID=136&PageTitle=Rettigheder+til+tekster%2C+billeder+og+grafik

Godkendelse af svar
Fra : cando.dk

Dato : 06-06-05 13:07

Tak for svarene.
Det var dårlige nyheder for mit vedkommende

Med den 70 års regel.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 13:09

Selv tak - Ja det er jo ikke altid man får det svar man gerne vil have