/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Slagle Skagle
Fra : svendgiversen
Vist : 5672 gange
50 point
Dato : 03-06-05 22:42

Så er der sproglige problemer igen; nok historiske, måske lokale.

Min kollega, der stammer fra Thy, spurgte om betydningen af slagle?
-noget med et redskab der pudser og renser nye rodfrugter med slag...

Men jeg, der er fra Himmerland, kom til at tænke på noget med:
-heste forspand
-hammel
-seletøj

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-06-05 22:54
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-06-05 23:24

Skagle, er som jeg husker det, træstykket på tværs bag hesten, som holdt hestens seletøj fast til vognen.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : Rfou

Modtaget 50 point
Dato : 04-06-05 00:23

Her må vist lidt sagkundskab til.
En skagle er de stropper der går fra hestenes seletøj bagud, hvor den bliver bundet om svingelen, der igen er fastgjort til hammelen. Altså når det er et tospand heste. Bruger man enspænderhest, undlader man hammelen, og nøjes med svingelen.

En slagle bruges i et tærskeværk/mejetærsker. Der er monteret et antal på en roterende cylinder, der er placeret over halvmåneformet rist, kaldet broen.
Her passerede kornet igennem, hvorved kernerne tærskes ud af aksene og fortsætter ned i værket hvaor der sker en rensning og sortering.
Rudolf

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-06-05 00:27

Nå, som kom du først Rudolf.....Ja de unge ved da ikke hvad de forskellige dele på et hesteseletøj hedder

jakjoe Det træstykke du taler om, er det der hedder hamlen.

Og Rudolf har så rigtigt forklaret slaglen, kan lige tilføje, at samme system bruges i visse maskiner til græsklipning.

Bl.a de traktorer der kører rundt og klipper vejrabatter med sådan en påmonteret klipperarm, det er også slagleklippere.

mvh dova

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 04-06-05 00:30

Ja det er rigtigt, at en slagle kan være mange ting til brug i forskellige maskiner. F. eks. er der også noget der hedder slaglemøller, til at male korn til mel. Afløseren for de gamle møllekværne. Der skal sikkert kunne nævnes flere eksempåler.

Men som gammel mejetærskermontør, var det det der først faldt mig ind.
Rudolf

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 04-06-05 01:11

Nå Dova - nu må vi vist have det helt klart. Det der med svingel og hammel og alt det der.

Kører man kun med en hest bruger man kun en svingel, som er hægtet direkte i det redskab eller vogn, som skal trækkes.
Kører man med flere heste er der en svingel for hver hest, og disse er så hægtet i hamlen med passende mellemrum, og den er igen hægtet i redskab eller vogn.
Både svingel og hammel er almindeligvis af træ med jernbeslag; men på enspændervogne (fjedervogne o.l.) kan svingelen være fremstillet af jern og fast monteret på vognen.
Skaglerne er som regel af kraftigt reb; men til stadsbrug, anvendtes ofte læderremme med messingbeslag.
Rudolf

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-06-05 07:40

Ok, så trækker vi på samme hammel

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-05 07:55

>de unge... tak for de ord, jeg er 62 år.
Imponerende hvad I kan finde frem mens vi "unge" sover.

Så er begge vist på plads:
"slagle" roterende slå-mekanisme
og rigtigt, benyttes ikke kun i tærskeværker men på mange andre høstmaskiner,
(frø, som angivet ovenfor, rensning af rodfrugter etc.; vi arbejder begge med hydraulik).

Og "skagle" er tovet, en i hver side, som hesten trækker i forbundet til svingelen,
som vi kaldte "svingel træet" (rigtigt oftest af træ), igen forbundet til hammelen...

Tak, men nu vi er i gang, kender i "gamle" så ordene? og oprindelsen?? til:
"æhl" for byge,
"nøsset" for kostalden og
"hvælen" for drejelig træhaspe.
Noget vi, der begge hedder Svend, også kom til at diskutere...

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 04-06-05 09:04

Nøsset og Hvælen kender jeg; men har aldrig selv brugt ordet. Men engang jeg spurgte om vej et sted i landet, fik jeg denne besked:
Kør ud af den der vej indtil du kommer til en rød rolling der ligger med enden ud mod vejen. Der skal du dreje til venstre.

Det havde jeg til gengæld hørt før, så jeg fik god besked. Kender du/i udtrykket. Og hvor i landet befandt jeg mig.
Rudolf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-05 10:06

Nej "rolling" kender jeg ikke; er fra Skals, det sydvestlige Himmerland.
Lidt længere østpå, I stenild ved Hobro, hvor min fætter bor, kender man ikke nøsset = stalden.

Men oprindelsen? Vi siger jo bryggeriet og mejeriet...for større fremstillings steder,
og bryggerset for et mindre lokalt fremstillings sted/rum.
Men hvis "nøsset" er "nøs" sted, hvad er så "nøs"? dyr, kvæg og/eller??

Samme for "rolling"; "ing" betyder vel "lille ud sted"? eller egn/kant??
hvad er så "rol"???

Også i Thy siger man "æhl";
et lokalt udtryk her er: "der går syv æhl på en byge", så æhl er nok kortvarige kraftige (torden)byger?
har æhl noget med sky/himmel (æteren) at gøre??

Og hvæle, her er jeg helt på bar bund???

Ivrigt meget fornuftigt med hammel, der kun kan dreje,
og svingel, der ikke drejer, men svinger op og ned for hvert skridt hesten tager...
mens det endnu regner, Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-06-05 11:04

Ja helt så gammel som Rfou og Svend, er jeg ikke helt (47), men kan godt huske det med "Æ svingel" , for vi brugte heste i markerne indtil midt i tresserne. Og også et par af Svends udtryk, bl.a. nøsset blev også brugt her på Silkeborgegnen, men det blev brugt om det rum man opbevarede malkemaskiner og den slags i.

mvh dova

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-05 11:08

>Og hvæle, her er jeg helt på bar bund???

Jeg har nu talt med min nabo, der ganske vist er fynbo, men også gammel sømand:
En "hvæle" er vist en rigel (riegel) på dansk? (nok af Germansk oprindelse??).

Æhl hedder Iling/Ihling længere sydpå; ganske rigtigt en kortvarig kraftig byge.
Hvorfor "Iling", iler den der ud af...

Og "nøsset"; her kom jeg til at tænke på, om det mere har noget med at fodre, pleje, passe husdyrene?
(passe "nøsse" nusse om dem??).

Men sådan er så meget, her i Sønderjylland siger man "snuttet" nærmest det modsatte af "nuttet",
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-05 12:37

Angående æl, mol og iling; fortrængt af det sjællandske byge, se her:
http://www.hum.au.dk/jysk/publikationer/ordsag2.pdf

Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-05 12:45

Og hos Blicher:

De sendte hid
En Æl af Kugler heel ublid:
Den kapped Stang og Master…

Fundet her:
http://www.kalliope.org/digt.pl?longdid=blicher20030915144

Tyder på at æl betød ”tæt masse” overført ”tyk mørk regnsky” hvem kan bekræfte?
Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-06-05 13:02

En Æl af kugler

En regn af kugler

mvh dova

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-05 13:04

Hele 62 svar på ”nøsset” i google,
eksempelvis her fra Øls, (og så er vi tæt på Stenild):
http://w1.1985.telia.com/~u198500897/dyr%20og%20foder.html

I Års er der endda en: Butik Nøsset.

Umuligt at søge på "rolling" selv på dansk, på grund af det rullende engelske sprog.
Svend

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 04-06-05 16:14

En Rolling er såmænd et stuehus til en landejendom. Det blev brugt i Himmerland i egnen omkring Aalborg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-05 17:05

Og tilsyneladende også på Esbjerg egnen:
"
[PDF] LILLE ORDBOG FOR SLÆGTSFORSKERE
Filtype: PDF/Adobe Acrobat - Vis som HTML
... Rolling. dialektisk betegnelse for stuehuset til en gård - også kaldet ...
Råling eller Vånings hus...
hyppigt til stald og stuehus til op imod 1900-tallets begyndelse. Sagefald ...
www.esbjergbyhistoriskearkiv.dk/ Ordbog%20for%20slægtsforskere.pdf - Lignende sider
"
Tak Rudolf,
hvad er så Rol/Rål : bo, leve, opholde sig?

Nu mangler vi vist kun rigelen: Hvælen??
Så klarer det endelig op, her sydpå, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-05 20:26

Og jeg måtte i haven...
her kom en anden nabo forbi:

For ham er en "træ-dreje-lås" en "slå",
(det kender vi jo alle: "bag lås og slå").

Men nu er der noget i mit (subjektive) indre, der protesterer...
En "rigel" er det ikke det (metal) stykke (kan være af træ) man fører frem, når man vil slå slåen for?

Med "hvælen" som jeg husker det, er et stykke træ, med et hul (ikke nødvendigvis) i midten,
anbragt på karmen med en skrue (eller et søm).

Flugter den med karmen (dør kanten) er døren åben,
drejes den på tværs, er døren, porten eller lågen lukket.

Simpel lukning uden lås/nøgle,
men udformet rigtigt, kun åbningsmulighed fra ejerens side.

Er der slet ingen der erindrer en "hvæle"?
Hvad kalder I så denne simple slå / dreje rigel??
Svend

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 04-06-05 20:32

Citat
Hvad kalder I så denne simple slå / dreje rigel??

Det er nok den jeg husker som en hvirvel.
Rudolf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-05 21:04

Den vil jeg godt købe:
"
Jensines ordliste... Forvrider:, Hvirvel. Drejebeslag til at fastholde en skabsdør el. lign. ... forsøg på at øge fremdriften i en jolle ved at slå med dens sejl. ...
www.jensine.dk/ordbog/ord.htm - 163k - Cached - Lignende sider
"
Men skal vi "unge" ikke lige lade de andre få mulighed for at arbejde med spørgsmålene endnu en nat?
Svend

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 04-06-05 22:06

Citat
Men skal vi "unge" ikke lige lade de andre få mulighed for at arbejde med spørgsmålene endnu en nat?
Svend

OK Rudolf

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-06-05 07:24

Tak for svaret Rfou.

Og God Søndag, Grundlovsdag, Fars Dag, Svend