/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Doven guppy
Fra : Kivafi
Vist : 2541 gange
60 point
Dato : 03-06-05 15:19

Jeg har en guppy (han) som er blevet noget tyk omkring maven og som bare ligger under en plante og gider ikke rigtig bevæge sig. Er den syg, eller er han bare træt og trænger til at sove?!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-06-05 15:35

Den er syg. Helt sikkert. Det er ikke en normal adfærd for en rask Gubby-han.

Kommentar
Fra : Kivafi

Dato : 03-06-05 15:37

Det er også det jeg er kommet frem til, men er der så nogen der ved hvad den fejler og ken den måske blive rask igen...? Kan det måske være fordi den har fået for meget mad?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-06-05 15:42

Ja det kan godt være for megen mad, men overfodrer du? Ellers er det nok en uhelbredelig sygdom. Gubbyer er ikke specielt dyre, så du kan lige så godt købe en ny. Hvordan har de andre fisk det? Hvis du har overfodret, vil de alle være tykke og dovne.

Kommentar
Fra : Kivafi

Dato : 03-06-05 15:46

De andre 11 fisk har det fint, og er meget livlige.
Ved ikke om jeg overfodre, de får mad 4 gange om dagen, men det er meget små portioner

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-06-05 15:51

Så tror jeg at den er syg. Nøjes med at fodre en gang om dagen. Ellers risikerer du også at overskudtsfoderen daler til bunds og rådner. Jeg tror i øvrigt ikke at en Gubby vil æde for meget. Fjern den straks og køb en ny. Vi skulle jo nødigt have sygdommen til at sprede sig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-06-05 15:53

Nej jeg ved at den er syg. Væk med den. Den bliver ikke rask.

Kommentar
Fra : Kivafi

Dato : 03-06-05 15:57

Den er begyndt at svømme rundt igen...!
Købte 6 guppyer i mandags. Den ene var en gravid guppy, men den dødede dagen efter. Tror det var af forstoppelse, hun var i hvert fald helt rød af blod på bugen, så jeg tog ned til dyre handleren og fik en ny. Ejeren af dyrehandlen vidste ik hvad det var, men kan det måske være det samme? For så vil jeg da tage den op og aflive fisken med det sammen, den skal da i hvert fald ikke lide.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 70 point
Dato : 03-06-05 16:02

Du må ikke fodre dine fisk så ofte, det kan de slet ikke tåle.
De skal have mad en gang om dagen og ikke mere end de kan nå at spise inden foderet synker til bunden.
Og en gang imellem kan du undlade at give dem mad en enkelt dag.

Alle fisk vil æde sig ihjel hvis de fodres på den måde i et akvarium.
Prøv at lade være med at fodre mere indtil på søndag og se om det bliver bedre, ellers skal du nok til at overveje om den er syg.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-05 16:04

Ser lige din sidste kommentar om den døde guppy.
Det der sker når de foræder sig, så svulmer maven op og på et tidspunkt springer den...... deraf sikkert blodet.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-06-05 16:05

Som Akvarist er det normalt at have et lidt mindre Karantæne-akvarium ved siden af. Prøv at smide den derover og se hvad der sker. Har du ikke et Karantæne-akvarium så sæt den over i et lidt større syltetøjsglas med planter o.s.v. Der skal også være ilttilførsel, men dit Iltapparat, kan sikkert godt klare lidt ilt til syltetøjsglasset også. Lav en lille fordelerslange og prøv. At den er begyndt at svømme rundt igen lyder godt, men betyder ikke automatisk at den er rask. Derfor KARANTÆNE.

Kommentar
Fra : Kivafi

Dato : 03-06-05 16:06

okay, men tror ik det er mig som gav den for meget mad, for jeg havde den i under 24 timer og der fik den overhoved ik mad.

Kommentar
Fra : Kivafi

Dato : 03-06-05 16:09

okay, jeg prøver... Der er jo ikke andet at gøre, og så håbe på det bedste. Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-06-05 16:10

Kivafi - Hvis du fodrer 4 gange om dagen, ER det for meget. Læs dova's kommentar.

Kommentar
Fra : Kivafi

Dato : 03-06-05 16:14

Nu er jeg jo nystartet, så er det altså svært at stå for at de små fisk svømmer om til overfladen nå bare man nærmer sig. Men jeg skal nok huske at de kun må få mad en gang om dagen, det lover jeg.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-05 16:56

Jamen det var godt at høre

men nu er guppier jo fisk der ofte svømmer meget i overfladen, det behøver ikke betyde de er sultne.
men held og lykke med fiskene fremover

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-06-05 17:03

Kivafi - Hvis du er helt nystartet, kan jeg anbefale dig at checke denne hjemmeside,

Der er bl.a. en brevkasse hvor du kan komme i kontakt med andre Akvarister.

http://www.tropheus-siden.dk/

Håber det hjælper dig. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Kivafi

Dato : 03-06-05 17:21

Jeg takker mange gange for hjælpen I har været en stor hjælp. Er allerede blevet meget klogere på det med at have fisk, og det er jo dejligt :)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-06-05 17:27

Kivafi - Jeg kan se at du er en helt ny bruger, så måske er du ikke klar over at du, hvis du har fået et eller flere gode råd også bør lukke spørgsmålet og hvordan du gør dette? Derfor lige denne lille forklaring. Bemærk at jeg ikke siger at du skal acceptere MIT svar, blot et af dem du synes var godt:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Godkendelse af svar
Fra : Kivafi

Dato : 03-06-05 17:44

Tak for svaret dova, jeg vil vente med at fodre fiskene til på søndag, og så se om guppy hannen har det bedre.