/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Misbrug af email adresse
Fra : wacher
Vist : 1394 gange
200 point
Dato : 28-09-02 16:25

Jeg er begyndt at få en masse mail "retur" som jeg ikke har sendt. Det virker som en
eller anden sender spam ud med min email adresse på. Det synes jeg er noget ubehageligt at nogen spammer med min emailadresse.

Jeg har selvfølgelig sendt en abuse rapport til den ipadresse der står som afsender
af emailen. Det er flere forskellige ipadresser bl.a. en i Holland og en i England.

Jeg forstår ikke helt hvad afsenderen får ud af at sætte min email adresse ind som
afsender. Er der nogen der kan forklare mig det?

Endvidere fatter jeg ikke at det er flere forskellige ipadresser der står som afsender
i flere forskellige lande. Lider jeg under at nogen systematisk forsøger at få mig blacklistet som en superspammer? Er der nogen der har nogen erfaringer med dette?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 28-09-02 16:30

gå til din udbyder, det kan de gå ind og stoppe....

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 15:42

Hej wacher, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Jeg forstår ikke helt hvad afsenderen får ud af at sætte min email
> adresse ind som afsender. Er der nogen der kan forklare mig det?

Det *kan* være uforskyldt. Fx:
1. Tastefejl i opsætningen af en konto (omend hvis det er et .dk-
domæne, og det bl.a. skulle være en hollænder, lyder det ualmindelig
klodset).
2. Noget virus.
3. Andet.

> Endvidere fatter jeg ikke at det er flere forskellige ipadresser
> der står som afsender i flere forskellige lande.

Det er bl.a. derfor, jeg ikke vil afvise vira (på afsendermaskinerne).
Hvis der ikke er noget reklameagtigt e.l. i dem, du får "retur" (men
som du aldrig har sendt), har jeg også svært ved at se nogen rimelig
rationel begrundelse for at spamme bevidst på den måde.

> Lider jeg under at nogen systematisk forsøger at få mig
> blacklistet som en superspammer?

Det ville være ret tåbeligt. Hos stort set alle seriøse tjenester (a la
Spamcop) er det ikke nok at komme med en diffus klage over en person og
så vedlægge en sølle mailadresse. Og får de headeren er det nemt at se,
det ikke er mailadresseindehaveren, der er synderen.

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 28-09-02 18:24

Hej Wacher,

det ka' skyldes flere ting, en af tingene kan skyldes at nogen du kender har dig i deres adresse kartotek, og hvis de har fået en af de trælse virusser, så ka' den udsende mails, som ligner at den er sendt fra dig af, hvorimod hvis man går lidt mere i dybden med mailen ka' man se at den er blevet afsendt fra den person som har haft virus...

jeg fik på et tidspunkt også en del mails fra forskellige personer jeg kendte, med virus i men da jeg gik den efter fandt jeg ud af de kom fra den samme person... da han fik virusen fjernet holdt det op...

men andre fik den samme mail tilsendt (fra hans adressekartotek)... hvor jeg så stod som afsender...

så jeg ville prøve at kigge din mail igennem, og evt. se om du ka' se noget fra en du kender, så vedkomne ka' få fjernet den virus, hvis det er det, det skyldes...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 18:01

Du har ikke fået virusen Klez vel?

Mvh Jimmi

"wacher" <wacher.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:jQil9.44074$Qk5.1799266@news010.worldonline.dk...
> Jeg er begyndt at få en masse mail "retur" som jeg ikke har sendt. Det
> virker som en
> eller anden sender spam ud med min email adresse på. Det synes jeg er
> noget ubehageligt at nogen spammer med min emailadresse.
>
> Jeg har selvfølgelig sendt en abuse rapport til den ipadresse der står
> som afsender
> af emailen. Det er flere forskellige ipadresser bl.a. en i Holland og en
> i England.
>
> Jeg forstår ikke helt hvad afsenderen får ud af at sætte min email
> adresse ind som
> afsender. Er der nogen der kan forklare mig det?
>
> Endvidere fatter jeg ikke at det er flere forskellige ipadresser der
> står som afsender
> i flere forskellige lande. Lider jeg under at nogen systematisk forsøger
> at få mig blacklistet som en superspammer? Er der nogen der har nogen
> erfaringer med dette?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 28-09-02 20:36

Hej. Jeg tror ikke at det er virus. Det er det reneste spam der bliver udsendt
med min email adresse. Her er teksten fra en af dem. Desværre kan jeg ikke vise
alle farverne og det der blinker her & der:

Subject: night larry kramer kissed me
Date: Sat, 28 Sep 2002 09:56:25 +0200
From: Min email adresse
To: appadurai

FREE HARDCORE PORN
Yes , FREE Pics
HERE !
ll hardcore -
Today Only !
What are you waiting for - this is the best offer yet ...
MOVIES
LIVE CAMS
IMAGE GALLERIES
HIDDEN CAMS
Your dick will be red roar after this pounding !
GO HERE NOW !

Kommentar
Fra : ddiamanten

Dato : 28-09-02 22:48

Hej Wacher

Jeg giver dig fuldstændig ret i din sidste kommentar, ........det er det reneste spam.........!!!
(udtrykket "rent" kan diskuteres når man ser indholdet!)

Da jeg fik min email-adresse hos Hotmail, for nogle år siden. Jeg jeg heldig/uheldig, at få et meget enkelt navn, uden tal osv. Men det har lige siden resulteret i spaming fra overalt i verden. Det er først det sidste par år, at det er tiltaget.
Jeg var så glad for den adresse, alle mine venner kender den. Men jeg skal ind og slette alle mailsene mindst hveranden dag, ellers er den overfyldt.

Mine "uindbudte" mails læser jeg aldrig. Men de ligner, i store træk, den du har. Alt lige fra "gratis lån", "hardcore porno" til "University Diplomas".
Nogle af dem er videre sendt, nogle er sendt til et par hundrede mennesker, der har en email-adresse der ligner min. nogle er skrevet som retur osv. osv. osv.
Alt hvad man kan finde på for at jeg finder,lige deres breve, interessante og åbner dem.

Hilsen ddiamanten

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 200 point
Dato : 28-09-02 23:17

Hej Wacher,

yup... det er spam... men er det en mail nogle har modtaget fra dig eller er det en du selv har modtaget...

hvis det er dig der har modtaget den vil jeg foreslå dig at gøre følgende... og hvis det ikke er dig der har modtaget den, men nogle andre som så er blevet sur over at ha' "modtaget" det fra dig, at du foreslår dem at gøre følgende for at finde ud af hvem der rigtig har sendt den mail...

prøv at højreklikke på din mail... vælg egenskaber --> tryk på fanebladet detaljer... så vil du få noget a la dette her...
--------------------------------------------------------------------------------
Return-Path: <Afsender@test.dk> <--- Original afsender
Original-Recipient: rfc822;modtagerens.Mail@test.dk <--- original modtager
Received: from [xx.yy.zz.åå] (xx.yy.zz.åå) by cpmail.dk.tiscali.com (6.0.053) id 3CF9062C000DCA9C for modtagerens.Mail@test.dk; Tue, 11 Jun 2002 12:10:34 +0200
Date: Tue, 11 Jun 2002 12:10:34 +0200 (added by postmaster@cpmail.dk.tiscali.com)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Message-ID: <3CF9062C000DCA9C@cpfe2.be.tisc.dk> (added by postmaster@cpmail.dk.tiscali.com)
Received: from et_eller_anden (xx.yy.zz.åå) by emx.cti.ac.cn (xx.yy.zz.åå) with [¾©Ì©Óʼþ½»Á÷·þÎñ´úÀí 1.5 (Win32/Ix86) ESMTP Server] id <S358> for <modtagerens.Mail@test.dk> from <Afsender@test.dk>; Tue, 11 Jun 2002 16:00:21 +0800
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
From: "Navn" <anden_afsender@test.dk> (behøver ikke være den oprindelige sender)
To: <et_eller_andet@test.dk> (behøver ikke være original modtager)
Subject: et_eller_andet
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
   boundary="----=_NextPart_000_00F0_01C23F9A.834A18E0"
-----------------------------------------------------------------------------

det her er en lidt modificeret udgave af en mail jeg har fået, fra en et sted i østen, jeg hjalp på et tidspunkt med et USB projekt... som havde mig i sit adresse kartotek, og uheldigvis også havde fået virus...
jeg har også fået nogen lignende herhjemme fra nogen af mine venner, som havde fået virus...

men hvis du Højreklikke m.v. ka' du i denne linje se hvem der originalt har sendt den...
Return-Path: <Afsender@test.dk> <--- Original afsender

hvis det er din Mail adresse der står der, ka' det være en som kender din mail adresse og som har brugt et anomynous mail program... reelt set ka' du hvis du vil, sende en mail fra GeorgeBush@thewhitehouse.com hvis du vil... det eneste man behøver er f.eks. at lave et lille mailprogram i Java der implementere SMTP protokollen og så en mailserver man ka' sende den fra... og så ka' man reelt set sende en mail hvorfra det ska' være... men hvis der bliver gået i dybden med det, bliver det selvfølgelig afsløret...

men "From" og "To" som bliver vist i selve mailen behøver ikke være de rigtige ting der står der...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 22:36

wacher skrev:

> Jeg er begyndt at få en masse mail "retur" som jeg ikke har
> sendt. Det virker som en
> eller anden sender spam ud med min email adresse på. Det synes
> jeg er noget ubehageligt at nogen spammer med min
> emailadresse.

Jeg har en veninde som har oplevet præcis det samme. Og de seneste
par dage har jeg også set noget lignende på nogle af de adresser vi
har på arbejdet.

> Jeg forstår ikke helt hvad afsenderen får ud af at sætte min
> email adresse ind som
> afsender. Er der nogen der kan forklare mig det?

På mig virker det som om det er et virus- eller spamprogram der
bruger nogle af de høstede adresser som afsenderadresser. Formålet
er vel at få mailen til at se mere troværdig ud, samt evt. at undgå
besværet med at skulle oprette nye gratisadresser til at spamme
fra.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)
I ovenstående tekst benyttes nyt komma.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 29-09-02 10:44

Hej Starup.

Der er nu ingen der (endnu) har klaget over at jeg har spammet dem. De mails jeg
har fået retur er på grund af fejl i emailadresse.

Jeg har været inde i brevhovedet og pille den oprindelige ip adrese ud og så slået
den op med en who is og så sendt en abuse rapport til abuse adressen der står
listet under who is.

De skal ikke misbruge min email adresse uden at det har konsekvenser. Der har de
valgt den forkerte emailadresse at misbruge.

Der var en der skrev at jeg skulle kontakte min udbyder. De kan formentlig ikke gøre
noget da de mails ikke er afsendt fra udbyderen. De kan vel kun gøre det samme som
jeg gør: at slå ip adressen op og så sende en abuse rapport og det gider de formentlig ikke da ikke rigtig er indbladet i det her. Det er da også "morsommere" at klage selv hvis der nu kommer noget feedback fra abuserapporten.....men det forventer jeg nu
ikke. På et tidspunkt noterede jeg ipadresser ned på alle der der forsøgte at hacke
med back orifice og sub seven og hvad de nu hedder og sendte abuse rapporter. Det
eneste jeg modtog var en kvittering fra enkelte om at de havde modtaget rapporten.
Hørte aldrig mere.

Godkendelse af svar
Fra : wacher