/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Undsluppen papegøje!!!
Fra : sissi
Vist : 2432 gange
100 point
Dato : 01-06-05 14:34

Igår da jeg gik tur med min hund opdagede jeg en meget farvestrålende fugl/papegøje som sad midt på stien. Jeg prøvede at indfange den, men forgæves. Den fløj væk. Idag kørte jeg samme vej og den sad igen midt på stien!!! Hvad skal jeg gøre??? Bare lade den være eller prøve at indfange den???

Cecilie...

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 01-06-05 15:06

Sæt en annonce i Lokalavisen og/eller fortæl historien til en lokal journalist. Det er da en god historie for avisen. Der er garanteret nogen der savner fuglen. De vil sikkert også kunne kalde den til sig. Lokalradioen er også en mulighed. Når fuglen har været samme sted i flere dage, KAN det jo være at den vender tilbage eller bor i nærheden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-05 15:24

Hvis du bor i Københavnsområdet, er der altså en der i 10 dage har manglet sin papegøje

Håber linket virker,

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbdyr.nsf/forsideefterlysning?openform&count=10000&exp=9741bd22e6f20376c1256b2200413fdd

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 15:34

For at gøre det lidt nemmere, så er det denne dova taler om:

Papegøje
Senegal

Kaldenavn: Provo
Alder: 2 år Køn: ?
Mærkning: -
Kendetegn: Tam og siger: "hej skat"
Forsvundet fra: Emdrup
2100 København Ø
Dato: 20-05-2005
Tidspunkt: 17:00
Bemærkninger:
Den er håndopfodret og meget tam. Grøn med gul bryst.

Henvendelse: Sanne Larsen
2100 Ø
Telefon: 2025 2699/4020 1480
Email: tomrenelarsen@hotmail.com

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-05 15:39

Ja, jeg valgte så at lade være med direkte at oplyse navn, adresse og telefonnummer på en bruger af Dyrenes Beskyttelses side

Kommentar
Fra : newface

Dato : 01-06-05 16:09

arne.jakobsen Sæt en annonce i Lokalavisen
Gu ve om papegøjen ka læse

Kommentar
Fra : newface

Dato : 01-06-05 16:10

Kunne ikke dy mig

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 16:15

newface - Det er IKKE papegøjen der skal kunne læse, men dens ejer.

dova -hvad er du NU sur over? Dit link var uoverskueligt og bestod mest af efterlysninger af katte og hunde. Jeg fandt det du mente og jeg viste det, det kaldes service.

Kommentar
Fra : newface

Dato : 01-06-05 16:16

Så er det din tur DOVA

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-05 16:21

Jeg er ikke sur som sådan, men irriteret over, at du som ofte beskylder andre for at lægge enslydende eller lignende kommentarer, direkte laver en kopi fra mit link. Så altså var din kommentar overflødig.

Og så er jeg gal over, at du overtræder Persondataloven, det var nemlig en strafbar handling du begik der, ved at skrive navn og telefonnummer på en person der muligvis,muligvis ikke har noget med den forsvundne fugl at gøre.
Det hører under det der kaldes private oplysninger, og der kræves en skriftlig tilladelse fra personen, før man offentliggør den slags.
og så kan du til en hver tid hævde, at det i forvejen stod på nettet, men den undskyldning er ikke gangbar, for det er den handling du udførte med at skrive/kopiere det herind der er strafbart.

Sorry Cecilie, dette havde som sådan ikke ret meget med dit spørgsmål at gøre.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 16:36

dova - jeg har ikke gjort noget ulovligt ved at kopiere en tekst der lovligt er lagt ud på internettet. Og slet ikke da denne er en bøn om at finde papegøjen, Min kommentar er blot en ekstra service såvel til sissi som personen der savner sin papegøje.

Min kommentar var IKKE overflødig. DIT link var et rod der bestod af mange indlæg om katte og hunde. Hvis du virkeligt ville hjælpe sissi, havde du selv henvist til den omtalte artikel.

M.h.t. Persondataloven: NEJ jeg brød ikke den lov, jeg SKREV ikke noget, jeg kopiere hendes eget indlæg, og det er noget ganske andet.

Lad nu være med at tro du ved alt om loven, du kvajer dig for ofte.

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 01-06-05 16:39

Det kan være lige meget med den annonce. Jeg bor ikke i københavn området. Langt fra.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-06-05 16:41

Guuud, det kunne jeg da også have fundet på... Måske nok kun, hvis jeg ikke havde kunnet få linket til at virke...

Man må altså heller ikke kopiere fra en side, hvor man ikke kan få linket til at virke??

Nogle gange virker de der lange links jo ikke her på kandu..

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 01-06-05 16:47

Er der forresten nogen som ved hvad det er for en slags papegøje?? Den har grønt bryst med en gul plet. Blågrønne vinger, rød ryg og så er den lille lige under vingerne og lige over benene. Ville gerne sende et billede af den, men....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-05 16:48

Birgitta
Nej det må man ikke hvis det gælder det der kaldes personlige oplysninger: navn, adresse, telefonnummer, personnumer, fotos eller andre ting der gør, at personen kan identificeres.
Og det uanset, at det er tilgængeligt stof.
Hvis det er tilgængeligt stof, hører det ind under "handlingsreglen", altså den handling man udfører ved at skrive eller kopiere disse ting.
men man må godt linke til en side hvor oplysningerne står for så skriver eller kopierer man dem ikke selv.
Ulogisk måske, men sandt.

mvh dova

Kommentar
Fra : newface

Dato : 01-06-05 16:48

Hvis der er nogenlunde fred og ro,så tag lidt agurk eller en tomat med,noget den kender,men prøv ikke at tage den med hænderne uden arb handsker.Den er jo sikkert forvirret så fred og ro skal den have til at studere dig

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 16:49

OK sissi. Men så synes jeg altså som sagt ikke at du selv skal prøve at fange fuglen. Prøv at få kontakt til ejeren via Lokalaviser, Radio og evt. TV. I Vinterperioden vil en Papegøje ikke kunne overleve i det fri, men i de næste mange måneder vil den sagtens kunne overleve ude. Den vil, som du selv har oplevet blive længe i området. Så bare igang med medierne. I værste fald bliver den svag, og så bliver den ædt af et af vore danske rovdyr.

Kommentar
Fra : newface

Dato : 01-06-05 16:50

Når du nævner den tegning er det sikkert en SEnegal papegøje.En Amazon er ikke til at tage fejl af

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-05 16:53

Farvebeskrivelsen kunne lyde som en Sangparakit.
Det er en fugl på størrelse og facon som en Nymfeparakit (ca 30 cm lang), hvis du kender sådan en.

Der er ikke så forfærdelig mange papegøjearter der er røde på ryggen og grønne på brystet, og alt det øvrige du skriver, passer på sådan en.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-05 16:57

Sissi

hvilken farve har den på hovedet?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-05 17:01

http://www.lars-bodin.dk/Fugle/Psephotus/Psephotus_haematonotus.html

kig på fuglen øverst til højre, det er ikke det bedste billede, men skriv om den ligner, eller om det er en større fugl, eller en af de "tykke" korthalede papegøjer.

mvh dova

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 01-06-05 17:03

Den havde et grønligt hoved, tror jeg.

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 01-06-05 17:04

Den kunne godt ligne den på billedet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-05 17:07

En voksen fugl er mere klar i farverne end den på billedet, og har tydeligere blålige fjer på det yderste af vingerne og mere rød på ryggen.
Så umiddelbart synes jeg det lyder som om det godt kan være sådan en.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 17:08

Helt ærligt, kan det da være totalt ligegylding hvilken art Papegøje det er. SÅ mange bortfløjne papegøjer er der sikkert ikke hvor sissi bor.

sissi -følg mine råd, hellere nu end i morgen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-06-05 17:09

Altså, hvor stor er den?? Er det en stor papegøje -som en ara, eller en mellem, som en parakit, eller er det en lille dværgpapegøje??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-06-05 17:12

ORK!! Gå ind på dyrenes beskyttelses hjemmeside. -Det link du fik af Dova kl. 15.24.
Dèr kan du altså også FREMLYSE dyr.....

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 01-06-05 17:12

En stor undulat størrelse. Som en engelsk undulat.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-05 17:16

http://www.webber.jellingnet.dk/dk/parkiet/nl111.html

her er et bedre billede, og jeg tror det er sådan en, lidt større end en engelsk undulat.

mvh dova

Citat
Helt ærligt, kan det da være totalt ligegylding hvilken art Papegøje det er. SÅ mange bortfløjne papegøjer er der sikkert ikke hvor sissi bor.

sissi -følg mine råd, hellere nu end i morgen.

arne.jakobsen
Det må være op til spørgeren selv, at vurdere om hun vil følge dit råd.....nøjagtig som hun selv spurgte om hjælptil at artsbestemme fuglen
Det kunne jo være, at det skulle bruges i en evt. fremlysning

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 17:33

Med mindre der i sissi's område er forsvundet mange papegøjer i løbet af den seneste uge, er arten totalt ligegyldig. Det vigtige er at få fortalt papegøjeejeren at papegøjen er set 2 gange på samme sted, og at den muligvis stadig kan findes samme sted. Og dertil er mine råd OK.

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 01-06-05 17:56

Den er der endnu...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-06-05 18:00

Kontakt Dyrenes Beskyttelse. De har en landsdækkende fremlysning af dyr.

Hvis jeg havde mistet en papegøje, så ville jeg nok kunne finde på at henvende mig til dem..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 18:14

Jeg har lige talt med en af mine venner der er expert på Papegøjer, han siger at den eneste måde at fange fuglen på er en special-fælde med fuglens favouritføde i, så det er ikke så nemt. Automatiske fælder har en grim tendens til at skade fuglen, derfor bruges helst manuelle fælder. Disse kræver at du ligger ude hele natten med en udløsersnor i hånden.

Så gør nu alligevel som jeg siger og find ejeren.

Kommentar
Fra : newface

Dato : 01-06-05 18:44

arne.jakobsen Disse kræver at du ligger ude hele natten

Det behøver du ikke hvis du fanger fuglen Kl 17

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 01-06-05 18:57

arne.jakobsen hun BEHØVER da ikke at gøre som du siger... hun bestemmer da helt selv. og hun kan da bare stå tidligt op så kan hun ligge ude hele dagen og hvis ikke det lykkedes kan hun gå hjem og sove og prøve igen næste dag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-05 19:37

Ja sissi, hvis du skulle fange fuglen, var det "nemmeste" at finde stedet hvor den sætter sig til ro for natten, når det begynder at blive mørkt, (og abslut ikke i bedste Anders And-stil kunne finde på at kravle under en kasse med snor i
), og så liste sig hen og snuppe kræet, men vær forberedt på, at de bider, det skidt, og hårdt.

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-06-05 19:42

Prøv lige at slå på tråden til det lokale politi, hvis mine penanger forsvandt, så vil jeg høre der først. Bagefter ville jeg ringe til det lokale dyrehospital, gav det ikke noget resultat, så ville jeg håbe, at der var en med samme dyreansvar som sissi, der fangede min fugl.

BTW, fordi jeg nu tilfældigvis har mit navn, adresse og telefonnummer på en anden side her på nettet, så er det ikke enstydende med, at andre har frit spil med bare at lægge det alle mulige andre steder.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 19:50

Jeg har da på intet tidspunkt sagt at sissi BEHØVER gøre som jeg siger. Jeg har blot tilrådet det. Kan I ikke se forskellen?

dova - sissi skal da ikke fange fuglen. Hun skal finde fuglens ejer og så lade ham/hende om at fange fuglen. Det er ejeren langt bedre til end sissi.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-06-05 19:56

Sissi, du kan prøve, jeg siger ikke det virker, at lægge et håndklæde over fuglen, hvis du kan komme tæt nok på. Så samler du lige håndklædet om den og vupti, den er fanget. Så har du naturligvis problemet bagefter, hvis du ikke har noget bur at sætte den i, men kør ud til mig i Tåstrup, så låner du et stort bur af mig

Kommentar
Fra : newface

Dato : 01-06-05 20:02

Sissi bor i Hjørring

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 20:07

Mit råd er stadig det bedste. lad være med af jagte eller fange fuglen, find dens ejer via medierne og lad ham/hende selv fange fuglen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 20:09

Så mange undslupne papegøjer er der ikke i Hjørring lige nu.

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 01-06-05 20:13

Jeg bor i Vamdrup

Jeg tror ikke jeg kan komme så tæt nok på at jeg kan kaste noget over den, men jeg kan måske fange den med et eller andet mens den sover...

Jeg har fremlyst den inde på dyrenes beskyttelse... Håber det hjælper... Ellers må jeg jo ringe til politiet og alt det der...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 20:21

sissi - Jeg synes stadig at du skal ringe til Lokal-avisen-radio-TV og fortælle dem om det. Derved når du nemmest ejeren, og da du ved hvor fuglen er set 3 dage i træk, kan I sammen finde den igen.

Kommentar
Fra : newface

Dato : 01-06-05 20:27

Et sidste råd fra mig--Lån kyllingens dragt af DR,kravl op i træet samtidig med du synger"vi går aldrig hjem",når gøje sidder og måber--HAPS
Mvh

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-06-05 22:49

Jeg kan se det har været nævnt, men, list dig ind på dyret og kast/læg din tynde sommer jakke over den, og mens du holder BLIDT om den, lad så dens hoved komme frem for at få luft, men pas på den ikke bider dig. Nu kan du så bære den hjem til dig selv og have den i en lille kasse og så derfra kontakte dyrenes beskyttelse.
Men vær forsigtig med indfangningen... Ellers gå ned på den lokale falckstation eller evt. dyrlæge og lån et stort sommerfugl agtigt net falck bruger til indfangning af... ja, fugle. Men lad være at ringe efter falck, de er for lang tid om at komme... Og så er fuglen måske væk igen...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-06-05 23:22

Sissi, hvis du kontakter lokalradio eller -aviser, så skal du ikke fortælle, HVOR du har set fuglen. Så kommer der bare en masse mennesker trampende med kameraer osv. Og så er fuglen da væk...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 23:28

Sludder Birgitta - kun hvis det er en sjælden art. Da ikke hvis det bare er en bortfløjet tamfugl.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-05 23:31

Det er ikke sludder, en gang der blev fremlyst en papegøje i vores lokalradio, var der over 100 mennesker der henvendte sig og mente det var deres fugl.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-06-05 13:23

Hvis de så bare henvender sig til sisse, så må hun jo forsøge at afgøre, hvem der er "den ægte vare". Men jeg kunne forestille mig, at alverdens tåbelige rollinger i alle aldre ville komme rendende for "bare lige at få et glimt" af fuglen...

Og selvfølgelig oplyser sisse ikke om stedet uden at hun først har noteret navn og adresse på den interesserede fra billedlegitimation..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-06-05 18:47

Er papegøjer ikke hittegods? Hvad gør i hvis i finder en hund eller mister en, Tager i ikke lige en opringning til politiet? Hvis ejeren har ringet så vil det da være en hjælp hvis finderen også gør det. Politiet har god tid til at svare på telefonen. Forleden tømte de politigården i Ålborg dor at fange en grævling. Så der er ingen grund til at undlade at udlejlige dem. De går nok ikke ud og finder/fanger papegøjen, men har ejeren ringet så kan de da sætte ham i forbindelse med finderen.

Kommentar
Fra : newface

Dato : 02-06-05 22:53

SISSI
Hvad sker der med gøje????

Kommentar
Fra : sjuk

Dato : 13-06-05 22:28

Okay.....er forvirret....En fugl bliver set på en sti et par dage i træk. Indfagning mislykkedes. Personen der har set fuglen spørger om et simpelt råd. Skal vedkommende lade den være eller prøve at fange den igen...

Nu er det så jeg bliver forrvirret...
Det er da ligegyldigt om det er en lille undulat, en stor ara eller en struds for den sags skyld... Til at starte med er der et par gode forslag men så udvikler det hele sig til en gang......Kaglen i en hønsegård...Hvad er det dog for en gang mundhuggeri...forstår det ikke. Jeg er måløs..
Hvis jeg havde set en farvestrålende fugl ville jeg sætte opslag op i området og evt i avisen. Hvis jeg havde fanget fuglen ville jeg da gøre det samme.Og havde jeg mistet den farvestrålende fugl ville jeg efterlyse den samme steder.

JEg håber at rette ejerman får sin fugl tilbage i live...Ellers er der da et par rimeligt levende "papegøjer her i dette forum !!!

Venlig hilsen Henrik ( 4 af mine undulater er lige stukket af fra min samling...Har nogen set dem)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-07-05 07:47

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-07-05 13:49

--------------------------men du BEHØVER ikke at lukke spørgsmålet, Cecilie.

Men det ved du sikkert godt, for du er jo ikke ny bruger, har været med i over et år.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-07-05 13:57

Så er dette usympatiske pointdyr igen på strandhugst.

AJ's selvværd og selvtillid måler han i point, og er derfor kun ude på een eneste ting, at rage så mange point til sig som muligt.

Sissi.... Du lukker når det passer DIG, og passer det dig slet ikke at lukke, så gør du bare sådan. AJ bestemmer ikke en skid her på Kandu, men kaster sig over alt og alle hvis han kan lugte lidt point. Fy for hel... hvor er han usympatisk.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-07-05 14:03

Klumme for pokker din lille idiot. Hvor står der i min kommentar at hun SKAL lukke spørgsmålet? Lær at læse og forstå en tekst før du begynder at overbeskide andre. Du er da den mest modbydelige personnage der findes på Kandu.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-07-05 14:03

nåja, så var det da vel heller ikke værre, Klumme.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-07-05 14:08

nåja, så var det da vel heller ikke værre, a.j....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-07-05 14:20

Jamen lille psykoarne. Jeg overbeskider da ikke ANDRE, men korrekser bare dig, og synliggør din sygelige adfærd.

Og nej..... jeg er ikke den modbydeligste personage på Kandu.. Gæt hvem der er det lillearne. Du må godt ringe til en ven..... nåå nej ups, det kan du jo ikke

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-07-05 14:25

okkeja, I fortjener vist egentlig hinanden... si'mig.. er i gift med hinanden?? [hør]
..........eller I bare dobbeltprofiler..

Godkendelse af svar
Fra : sissi

Dato : 09-03-06 19:46

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-03-06 20:10

Det var så lidt. Du må da meget gerne fortælle hvad du gjorde og hvordan historien endte.

M.v.h. Arne