/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskinen slår HPFI-relæet fra!!!
Fra : gnof
Vist : 4390 gange
20 point
Dato : 30-05-05 16:59

Vores Gorenje Wa152-vaskemaskine slår hpfi-relæet fra, når den centrifugerer. Det sker næsten hver gang der vaskes. Er der nogen der har en forklaring på hvad det kan være?
Pumpen lyder mærkelig. Kan det have noget med den at gøre?

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 30-05-05 17:02

Er den slået til jord??

For det skal den jo være...
Det kan være en oversag..!!!

Hvor gammel er den?

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 30-05-05 17:05

Hvis den giver stød er den helt sikkert ikke sat til jord..
Mener faktisk den skal være det...

Ellers er det ulovligt!

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 30-05-05 17:05

Hvis den giver stød er den helt sikkert ikke sat til jord..
Mener faktisk den skal være det...

Ellers er det ulovligt!

Kommentar
Fra : gnof

Dato : 30-05-05 17:09

Ja, den er slået til jord.
Jeg spekulerer selv på om det kan være en utæthed et eller andet sted i maskinen der forårsager at vand kan løbe ud i elektronikken. Vi havde en reparatør på besøg for at skifte kullene i maskinen umiddelbart før det begyndte at ske. Så jeg har på fornemmelsen at der kan være sket et eller andet i den forbindelse.
Maskinen er 2 1/2 år gammel"!

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-05-05 17:12

det behøver ikke have noget med jordforbindelsen at gøre at den slår hfi
det mest sansynlige er at der er et lille hul i slangen , mellem trumle og pumpe , kan være så lille at det ikke kan ses
lige efter den stopper , så prøv at tage bagbeklædningen af , og se om den er fugtig et sten omkring en af gummislangerne

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 30-05-05 17:15

Ja det kan du godt have ret i...

Ellers opsøg ham der kiggede på den..
Som du selv siger kan han være oversag til det er sket...

Så kommer de og kigger på det.. Selvfølgelig gratis når det er dem der har lavet en fejl...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-05-05 17:27

Det kan jo ikke være pumpen, da den jo også kører og tømmer vandet af, før centrifugering.
Og ja alle vaskemaskiner skal være jordforbundet.
Det der øjensynlig er sket, er at en ledning er tæt på tromlen, som jo kommer i kraftige svingninger når den centrifugerer.
Så af med bagbeklædning og kig ind.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gnof

Dato : 30-05-05 17:32

Udmærket forslag, bredker.
Kan man komme til at se gummislangen for tromlen? Jeg går ud fra at slangerne ligger i bunden af maskinen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-05-05 17:49

Hejsa
Der kan være gnavet hul på en ledning. Så rystelserne får lederen til at ramme noget af chasiet. Men det er noget man kun kan se når den åbnes.
Hvis pumpen lyder mærkeligt er der nok kommet noget i den, og den skal åbnes og renses...
Med hensyn til lyden fra pumpen er det ikke noget der isigselv skulle få relæet til at slåfra. Hfi relæer slår fra når der kommer noget af stremmen løber denforkerte vej retur til elværket - via JORD - derfor har du fået eftervist at det godt at i har et sådan relæ - da du ellers ville få stød på maskinen under centrefugering.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : gnof

Dato : 30-05-05 18:08

Tak for oplysningen, Benjamin.
Det jeg tænkte på med pumpen, er om den i sig kunne afgive noget vand ud i elektronikken på grund af en minimal utæthed, men det er altså udelukket.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-05-05 18:31

hvor lang tid inden i vaskeprogrammet slå den fra??? 2 5 10 20 min??

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 30-05-05 18:33

hej gnof
Jeg tror det er et af dine varmelegemer eller dem begge hvis du har to.
mvh mcloud

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 20 point
Dato : 30-05-05 18:43

Hejsa
Pumper på vaskemaskiner har ofte spole helt adskilt fra vandsiden...
En fejl på vandsiden kommer normalt slet ikke i nærheden af spole til pumpemotor..
Da spolen er støbt ind.... og slet ikke monteret ved den del af pumpen der løber vand i...

Hvis der havde været fejl på pumpen havde relæet også slået fra ved udpumpnong fra forvask, klarvask og alle dinne skylleprogrammer....

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-05-05 18:45

Kan også se at der står noget i tråden om varme legmer - disse er ikke aktive ved Centrufugering....
Men disse går tit i stykker med afledning som symtom (hfi-relæ slår fra).

Men efter din beskrivelse er det ikek det der er dit problem....

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : gnof

Dato : 30-05-05 18:51

Jeg checkede faktisk varmelegemet i forbindelse med en vask, for at se om det var den der var røget sig en tur. Men afløbsvandet var varmt, så det skulle være ok.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-05-05 18:59

Så er varmelegme jo ok...

Kommentar
Fra : gnof

Dato : 30-05-05 19:10

Hej ROTW
Det allersidst i programmet maskinen slår fra. Det er inden for de sidste ti minutter før programmets afslutning.

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 31-05-05 00:16

Hvad med kondensatoren, den benyttes når vm skal centrafugere. Eller en dims det kommer for tæt på noget når maskinen står og ryster, hvad sker der hvis du forsøgsmæssigt piller jordledningen ud af systemet. HOLD DINE FINGRE VÆK FRA MASKINEN HVIS DU LAVER DETTE LILLE FORSØG DET KAN KOSTE LIVET, hvis så maskinen virker perfekt er man kommet fejlen lidt nærmere, men send dog bud efter en rep. mand og betal ved kasse 1

Kommentar
Fra : gnof

Dato : 31-05-05 10:32

Hej Tobisch
Jeg har netop bestilt en vaskemaskine-reparatør til at komme i morgen. Når jeg ville se hvad jeg selv kunne gøre , er det fordi at jeg for sent som for tre uger siden spenderede 1100 dask på en reparation af samme vaskemaskine. Med denne nye sjove ting, nærmer jeg mig efterhånden prisen på en helt ny maskine.

Godkendelse af svar
Fra : gnof