/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
brongse
Fra : tronddk
Vist : 4132 gange
16 point
Dato : 29-05-05 23:18

hvordan får man hurtig brongse til at blive grøn for det tager en evihed men bare at ligge den udenfor selvom man bor i esbjerg

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-05-05 23:50

Bronze af god kvalitet blir brunt - også i Esbjerg. Ham rytterstauen på torvet har godt nok grønne striber, men hanm har osse siddet der nogen menneskealdre, og metalkvaliteten kunne have været bedre. Skal du have noget til at irre, skal det være af kobber, og det skal renses af til bart og fedtfrit metal. Og så tager det alligevel lang tid.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 16 point
Dato : 30-05-05 04:57

Hej Trond

Det at Bronze tager farve skyldes oxidering. Altså at det bliver udsat for ilt. Det sker normalt i årenes løb. Hvis du har en ting som du vil oxidere hurtigere, må du indelukke emnet og tilføre ilt. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-05-05 10:59

Kobberilte er brunt eller sort. Det grønne kunne være basisk kobberkarbonat.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 31-05-05 19:43

hva er den kemiske betejniske for ilt ? kan sku ikke huske det

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 31-05-05 19:44

betegnelse var ligt for hurtig på tastene

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-05-05 19:44

O = Oxygen

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 31-05-05 19:46

tænkte mig ikke om "Hvis du har en ting som du vil oxidere" oxygen = ilt sry

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 31-05-05 19:48

skal man ikke oxo udsætte kobber for oxygen hvis det skal blive grøn for er ikke hel sikker på det er brongse

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-05-05 19:53

Jo

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-06-05 08:30

Hverken cuprooxid eller cuprioxid er grønne. Naturlig ir er som nævnt basisk kobberkarbonat: CuCO3*Cu(OH)2, altså halvt kobberkarbonat, halvt kobberhydroxid. Samme sammensætning som mineralet malakit. kobberoxiderne er brune (cuprooxid) og sorte (cuprioxid). Kobberting udendørs bliver grønne af ir. Bronze udendørs skal først stå så længe, at zinken overfladisk er væk,opløst af syreregn og hvad ved jeg. Først da kan ir dannes ved samtidig påvirkning af vand(damp), oxygen og kuldioxid.
mvh

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 14:09

Ja pbp_et -> Du har selvføgeligt helt ret, jeg tog lige fejl af Bronze og Kobber. Jeg talte om Kobber. Sorry.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-06-05 15:14

Ja Arne, men kobber bliver heller ikke grønt, når det ilter

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 15:19

Den må du lige forklare. Er Ir ikke Kobberilte? Ja der skal måske også vand til? Men fortæl

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-06-05 15:24

Hvorfor er alle gamle Kobber-tage grønne? I gamle dage brugte man at lave spande af kobber, derfor kaldes denne specielle farve også Spandsgrønt. Men der var selvfølgelig også vand involveret. Navnet Spandsgrøn bruges i øvrigt også om visse svampe med denne specielle grønne farve.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 02-06-05 10:39

"Bronze af god kvalitet blir brunt - også i Esbjerg". Jeg synes jeg kan huske at have set masser af grønlige broncestatuer rundt omkring, så måske har de bare ikke været lavet af kvalitetsbronce. Hvad ved jeg? Men jeg har engang set en gammel bog der beskrev forskellige metoder til at speede irring af kobber op, og jeg tror de samme kemikalier også helt eller delvist virker på bronce. Der var flere forskellige opskrifter, men den eneste jeg kan huske er (besynderligt nok... at overpisse den rengjorte og affedtede broncegenstand og overlade resten til vind og vejr. Det kan, ved nærmere eftertanke, være at duelort også indeholder virksomme indgredienser. Så en balje pis og en skovfuld duelort kune vel være forsøget værd? God fornøjelse og held og lykke!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-06-05 13:24

>arne: Som skrevet et par gange: Ir er basisk kobberkarbonat og skyldes samtidig påvirkning af fugt, oxygen og kuldioxid i overfladen hvor zinken først er opløst af vind og vejr. Der er også noget, der hedder SPANSKGRØNT, en klassisk kobberholdig og rævegiftig malerfarve, som er strengt forbudt i alle lande, der overhovedet har et retsvæsen. Men den ligner overfladisk set ir og er dødsensfarlig at slikke af fingrene.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 19-07-05 00:08

Tak for svaret arne.jakobsen.