/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Cempexo, på kalk??
Fra : Keldd
Vist : 18582 gange
100 point
Dato : 29-05-05 21:57

Det er et ældre hus, der har fået flere forskellige former for maling gennem årene,

dog mest kalk. Nu er det blevet højtryksspulet, og gennegået for revner og huller, og også

skrabet ren for kalk, så godt det kunne lade sig gøre. Der sidder dog en del fast kalk her og der, men alt løst er blevet

fjernet. En murer som jeg talte med sagde jeg skulle bruge Cempexo, men da jeg kom hjem med Cempexo'en, står

der på bøtten "må ikke andvendes oven på kalk" ???? Hvad nu? Er der nogen af jer, der kender til det her??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-05 22:02

Cempexo og Skalcem er cementbaserede malinger de ri høj grad tillader nuren, at ånde og problemet er, at hvis du maler med en acrylmaling ovenpå kalk vil du kunne få store afskalninger fordi væde inde fra muren ikke kan trække ud.
Jeg tror mest at advarslen om ikke at anvende det på kalk ligger i at kalken skal være fast og, at man ikke yder garanti da det ikke holder så godt som hvis det er malet direkte på puds.
Du kan til Skalcem (Skalflex) få noget kalkbinder - se under pudssystemer
http://www.skalflex.dk/show.asp?ID=96

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-05-05 01:34

Bjarne:
Ja jo, jeg ved godt kalk og acrylmaling ikke går sammen, men Cempexo:

http://www.husk-det-hele.dk/docs/videoklip/filmside.asp har også en grunder, men jeg kan nu bedre lide,

Skalflex, for de kalder den kalkbinder. Nu har jeg købt Cempexo, men køber også noget Skalflex, så tror

jeg stadset bliver hængende. Jeg er kun lige blevet færdig med at rense og reparere den ene facade, så der

er lang vej endnu, gavlene er 8,5m høje, så man skal have rigtig lange arme for at nå.

Der er også kommet kamminent i 2 skorstene. Den høje som brændte i vinters, var der lidt smadder med,

den slog et slag oppe på loftet, og der lå en gammel ekspansionsbeholder og en del gamle rør, som

blikkenslageren måtte fjerne, så var det murerens tur til at ligge og bande, men han var dygtig, han fik det

lavet rigtigt flot, så nu er skoene ved at blive suget ind i brændeovnen, når man åbner den.

Det var et sidespring, ville du have betænkelighedder over at bruge Skalflex, sammen med Cempexo?
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 02:04

Jeg ved det ikke Keldd for jeg har aldrig prøvet Cempexo. Jeg købte en gang en masse spande, men leverede det tilbage da jeg hellere ville bruge Sadolins Stærk Murmaling til mit daværende hus. Det blev skam også fint og holdt fint i alle de 17 år jeg havde huset og gør det stadig, men det var også en god vandskuring.
Nu skal jeg til at male mit (vandskurede) stuehus og der har jeg haft besøg af Skalflex og har fået en masse informationer også i forbindelse med maling af vores staldbygning der har været kalket og jeg syntes, at deres produkter er til at overskue og så har de en fin service.
Jeg kunne forstå på konsulenten, at princippet i Cempexo og Skalcem 100 er det samme så hvorfor skulle du ikke kunne bruge den binder.
Mit stuehus får Skalflex silicatmaling der skulle kunne holde næsten dobbelt så længe.
Kalkbinderen som Skalflex har er ikke det samme som grunder da den skal sikre god vedhæftning på kalk uden at være diffussionstæt. Den burde kunne bruges og husk endelig at få det løse helt af. Konsulenten sagde for øvrigt at man ikke må højtryksspule, men jeg har nu også gjort det.

Det lyder da til at du er lige så pernitten som mig. Det skal nok blive godt.

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 100 point
Dato : 30-05-05 06:49

jeg har brugt skalcem(er samme type som cempexo) på min ejendom , det har holdt fint i flere år nu
det vigtigste er at underlaget er renset ordentlig af , og så må du ikke røre det for tykt op
lav det lidt tyndere end der står på spanden , jo tyndere , jo bedre holder det
er der mange pletter der er helt grå efter reperation, så plet dem først,ellers kan de ikke dækkes på en gang
pletter du først, så kan du få det pænt med at give 1 gang

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-05-05 10:07

Bjarne, bredker:

Godt, nu har jeg slæbt 2 10l bøtter Cempexo hjem, og så køber jeg Skalcem's kalkbinder.

Når jeg bruger trykspuleren, og maser lidt for meget med den, går der hul i murstenene, men huset er fra 1944

og da stod man i haven og lavede de mursten der skulle bruges. Grus sand og cement, og så op i en ramme,

nå de så havde tørret lidt, blev de pillet ud og rettet lidt af. Cementen blev der nok sparet på, eller så var det

håndblandet, for mage til møgfacader er jeg da ikke stødt på før. Så hvorfor din kosulent mente der ikke skulle

trykspules, hænger jo nok sammen med at der måske ryger lidt fuger, og overfladen måske har tendens til at blive

ujævn. Men det er jo til at klare, med mørtel og pudsebrædt, samt en opvreden svamp.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 10:31

Der var en grund mere til ikke at trykspule og det er, at du presser fugten langt ind i muren så det varer meget lang tid før den tørrer op og selv om cementbaserede malinger er de mest diffusionsåbne så vil de alligevel forsinke udtørringen af muren og er den ikke tørret ud til vinter vil der ske frostsprængninger, især hvis der er isoleret indefra eller i hulrum.
Det var hvad jeg fik fortalt og som lyder sandsynligt.

Mit hus har også cementsten (1939), men kun i indermuren da ydermuren er i rød tegl.
Årsagen til den flittige brug af cementsten skulle være mangel på brændsel og derfor var luft/soltørrede sten meget billigere.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-05-05 10:56

hvis der er så meget der er røget af som det lyder til , vil jeg nok anbefale at du næsten vandskure muren , det er med at få lukket alle revner
brug en blanding af 4-5 dele strandsand mørtel og 1 del cement , det får du det bedste resultat af , og sørg for at det er meget tyndt
at den er trykspulet , er kun en fordel ved netop skalcem og cempexo , da må muren ikke være for tør

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 11:08

Bredker, det må du så diskutere med konsulenten fra Skalflex.

Der er en vis logik i, at muren kan skades hvis den ikke kan tørre ud inden vinteren og hvis man tænker på hvorfor man påfører en klimaskærm er der da en vis logik i det.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-05-05 11:12

det råd fik jeg faktisk af produkcenten af skalcem sidste år , mon ikke de burde vide det bedst

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 11:21

Jamen det er der jeg har det fra. Jeg havde en konsulent fra Skalflex ude og rådgive fordi vi ikke vidste hvad huset oprindeligt var malet med.

Man skal forvande inden påføring, men han sagde udtrykkeligt, at man ikke skulle bruge højtryksrenser fordi vandet blev presset ind i muren og at det kunne tage mange måneder at tørre ud.
Han sagde at man skulle bruge en speciel husrens for at fjerne alger og ellers rense huset med en stiv kost.
Jeg har selv højtryksrenset, men det er på en vandskuring, der allerede har fået Cempexo eller Skalcem for flere år siden og jeg gjorde det fordi jeg ikke kunne få algerne af på anden måde.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-05-05 11:54

Jeg tager chancen og trykspuler, og når jeg er færdig med det, og har efterpudset og smårepareret, lader jeg det stå i 3 uger inden jeg begynder at male.

Det vil nok tørre ordentlig op, inden der kan ske noget, der kommer nemlig flere varme dage, end dem der lige har
været.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-05-05 11:56

lyder fornuftigt , jeg ville gøre det samme

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 12:00

Det er det samme som jeg gør, men ville ikkehave turdet det med vejrudsigten fra sidste sommer.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-05-05 12:03

Bjarne:
Take a walk on the wild side.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 12:09

Det overlader jeg til jer øboere Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 30-05-05 19:17

Tak for svaret bredker:
Håber vi ser lidt mere til dig i fremtiden bredker. Det er ikke så tit du er her,

men har dog været her lidt på det sidste. Gode debattører er altid savnet.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-05-05 20:52

prøver da så godt jeg kan , men det kniber tit med tiden

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-05-05 21:07

Et spørgsmål om prioritering bredker, nej nej, jeg ved der er andet end kandu,

men her er rart at være, for det meste. God sommer, hilsen Keldd