/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
dansk sprørges mål
Fra : needhelp
Vist : 656 gange
20 point
Dato : 26-05-05 22:19

hvad mener det med der her "Hvis artiklen har en manchet, er den så:"
a: Et uddrag af teksten?
b: Et supplement til teksten?
c: Et resumé af teksten?
( En manchet er en lille tekst med lidt større typer, som ofte uddyber overskriften og fremhæver artiklens emne - står lige under overskriften.)

og hvordan kan jeg finde ud af det.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-05-05 22:26

a og c kan jo ligne hinanden: men et suplement er jo en slags udvidelse af teksten, en tilføjelse om du vil

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-05-05 22:28

et uddrag er nærmest et udsnit et resume er et sammendrag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-05 22:30

Hvis det er i forbindelse med noveller, er det ofte et uddrag af teksten der står under overskriften, men om det er det samme ved en artikel, nej, der tror jeg det er et supplement når det uddyber overskriften og fremhæver emnet.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : achner

Modtaget 20 point
Dato : 27-05-05 04:18

Hej needhelp,

Jeg har ledt efter betydningen af "manchet" forskellige steder... Her er hvad jeg fandt:

Manchet: 2-3 linier, en kort orientering om artiklens indhold.
Manchet: (efter fransk) i avissprog: kort indholdsangivelse sat foran kronik o.l.
Manchet: (underrubrik) 2-5 linier som i få ord introducerer det centrale budskab i artiklen og skærper læserens lyst til at vide mere.

Så ud fra dette kan man konkludere at svaret på dit spørgsmål er C: Et resumé af teksten.
(-det er næsten som i "hvem vil være milionær! he he)

Måden hvorpå du kan finde disse oplysninger, er 1) En nu-dansk ordbog, 2) En litteraturhåndbog/ -leksikon, 3) Find det på nettet (søg f.eks. litteratur + manchet + artikel)

Mvh. Achner

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 27-05-05 08:00

Du kan jo også læse artiklen og manchettten og så vurdere om det der står i manchetten passer bedst på a, b, eller c

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 27-05-05 08:55

hej needhelp!
hvordan du kan finde ud af det?
Du kan jo læse teksten

og sammenlig manchetten
er det:

a: Et uddrag af teksten?
JA: hvis det som står i manchettern også figurere ORDRET i teksten

b: Et supplement til teksten?
JA: Hvis det som står i manchetten er en ekstra oplysning, som du ikke finder i teksten

c: Et resumé af teksten?
JA: Hvis budskabet i manchetten grundlæggende er den samme som i teksten, bare med andre ord.

håber at du kan bruge det til noget

mvh
Thomas

Godkendelse af svar
Fra : needhelp

Dato : 02-06-05 19:28

Tak for svaret achner.

Kommentar
Fra : achner

Dato : 03-06-05 02:32

Selv tak!