/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Oplysninger om den hvide tiger...
Fra : Tmpj
Vist : 5416 gange
20 point
Dato : 26-09-02 12:32

Jeg står her og skal skrive Geografi opgave om Indien, her vil jeg også ha lidt om den hvide tiger, men kan ikke finde noget.

Nogen der kender noget om den?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-09-02 13:36

Hej Tmpj

Her har du noget om den hvide tiger:

http://www.geocities.com/pateluday/whitetiger.html

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-09-02 13:46

Og her kan du se nogle flotte billeder af den:
http://hnain.tonio.tripod.com/PicGallery4withFrames.htm

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-09-02 14:40

Hej Tmpj,

der er også et par sider her... -->

http://www.aristotle.net/~swarmack/tiger.html
http://www.greatcatsoftheworld.com/Lion/White_Tiger/white_tiger.html
http://www.actionbioscience.org/biodiversity/mishra.html
http://www.cranes.org/White_Tiger.htm
http://dspace.dial.pipex.com/agarman/bco/tiger.htm
http://www.lairweb.org.nz/tiger/white2.html

http://www.uvm.edu/~skeller/btiger.htm --> http://www.uvm.edu/~skeller/wtiger.htm

ellers prøv at gå denne søgning igennem fra Google... -->
http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=%22white+tiger%22+india&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=
der er også nogle sider med noget baggrund om en hvid tiger fanget i Indien, og som er stamfader til de hvide tiger som findes i et zoologogisk have over i USA...

en lille dansk side med tigere, bl.a. en hvid, samt nogle billeder af nogle hvide tiger, fra et zoologisk have bl.a. som umiddelbart ku' relatere til den fangede hvide tiger fra indien i 1951... -->
http://www.carlslund-nielsen.dk/dktiger.htm

men det er bare et gæt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-09-02 08:13

Hej igen Tmpj

Du ved det nok i forvejen, men bare for en ordens skyld:

Den hvide tiger udgør ikke nogen speciel tigerart eller -race, men er en ganske almindelig tiger, som af en eller anden grund er født "farveløs". Så hvad du ved om tigere i almindelighed, kan du uden videre overføre på den hvide tiger.

Af en eller anden grund fødes der flere og flere hvide tigere. Hvorfor ved man ikke, men det må vel næsten bunde i miljømæssige årsager?

Og eftersom din opgave skal handle om Indiens geografi, vil det måske være mere relevant at fokusere på mulige årsager til fremkomsten af hvide tigere end på tigrenes levevis som sådan?

Ja, det var bare et forslag.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-09-02 09:35

Hej Rellom,

forklaringen er bl.a. på denne side... -->
http://www.uvm.edu/~skeller/wtiger.htm
på billedet
http://www.uvm.edu/~skeller/picoffspring.gif

det er en biologisk forklaring... det er lidt ligesom med menesker, om vi for brune eller blå øjne, hvilken hårfarve, og blodtype...

forældrene har begge 2 gener, et fra hver af deres forældre... og de gi'r det ene gen videre til deres børn, som får et fra hver deres forældre...
det fra faderen hedder det paternelle gen og det fra moderen hedder det maternelle gen... tilsammen danner de det genpar som ungen får...

det "orange" gen er det dominerende og det "hvide" gen er det "underdanige" (recessivt)... før en hvid tiger ka' blive til, ska' ens forældre ha' et homozygot hvidt genpar eller et heterozygot orange-hvidt genpar... (homozygot står for ens hvor heterozygot står for uens/forskelligt)...

Dominante gener er dem mest indflydelse på udfaldet af et heterozygot genpar, idet den overdøver den ressive del af genparret... så de recessive gener har reelt ingen indflydelse, hvis der er et dominant gen til stede... dvs. i dette tilfælde med en Hvid tiger er den dobbelt-recessiv og har et Homozygot hvidt-hvidt recessivt genpar...

så i de tilfælde at ens forældre har et heterozygot orange-hvidt genpar, er der 25% chance for at ungen bliver hvid... i det tilfælde at den ene af forældrene har et homozygot hvidt genpar og den anden et heterozygot orange-hvidt genpar er der 50% chance for at ungen bliver en hvid tiger, og hvis begge forældre har et homozygot hvidt genpar bliver ungen (100%) hvid...

men det er nok mere noget der hører hjemme i en biologi opgave end i en geografi opgave... men det ku' jo også være en ide at lave en tværfaglig opgave og slå 2 fluer med et smæk...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-09-02 20:19

Hej Strarup

Hvis det kun er et spørgsmål om gener, hører det nok ikke hjemme i en geografiopgave.
Det underlige er bare, at der forholdsmæssigt set bliver stadig flere hvide tigere.
Det synes jeg ikke kan forklares som kun et genetisk problem.
Fx bliver der jo ikke flere og flere pantere, selv om panteren er en sort leopard, som
skylder nogenlunde de samme genetiske omstændigheder sin fremkomst.
Derfor foreslog jeg at se fremkomsten af hvide tigere i lyset af miljømæssige faktorer.
Den slags kan skolelærere jo rigtig godt lide.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-09-02 20:36

PS! NOGET HELT ANDET: I går sendte jeg en mail til kandu om, at der var problemer med de brugere, som har første login
30-31.aug. 2002 og fremover: Når man forsøgte at åbne deres historik, fik man en fejlmeddelelse.
Allerede i dag er denne fejl blevet rettet!!!
Har de virkelig reageret så hurtigt - eller har fx du sendt en lignende mail til kandu?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-09-02 20:55

Hej Rellom,

først det med genetikken...

der er 50% chance for at tiger børnene har/får det hvide og det orange gen, fra deres forældre... jo flere tigere der løber rundt med disse 2 gener... jo større chance er der for at der kommer flere hvide tiger idet der er 25% chance for at det bliver en hvid tiger, hvis ens tiger forældre har disse 2 gener... jo flere hvide tigere og jo flere tiger med med hvid/orange gen jo flere chancer for at der kommer endnu flere hvide tigere... plus hvis 2 hvide tiger parre sig er resultatet hver gang en hvid tiger... hvis du forstår hva' jeg mener...

det ka' godt være at skolelærer ka' li' det med miljø problemer, men jeg tvivler ret kraftigt på at det er et miljøproblem at der bliver flere hvide tiger... og at det bliver en hvid tiger er jo ikke et genetisk problem, men bare den måde genetikken fungere på...

ang. kandu nej jeg har ikke sendt en mail, det er ved at være et godt stykke tid siden jeg har sendt en mail til dem... men det ka' da godt være at der er andre der har sendt noget om det, eller at de bare har reageret hurtigt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-09-02 21:18

Hej Strarup

Jeg brugte ikke udtrykket "problem" i den populære betydning, men i betydningen sagsområde. Det er nok en uvane, jeg har fra humaniora på universitetet.

Med hensyn til skolelærere, så mente jeg ikke, at de godt kan lide netop den miljømæssige indfaldsvinkel. Det de godt kan lide, er, at man lægger sin egen indfaldsvinkel på emnet, i stedet for bare at referere, hvad man har læst.

Og hvor genetikken holder op og miljøet begynder... tjah, det problem bliver vist aldrig afklaret. Og her mener jeg virkelig PROBLEM.

Men nu må man da sige, at tmpj har fået noget at forholde sig til.

Og ang. kandu, så lad os bare sige, at de har reageret hurtigt.

De bedste hilsner
Rellom

Accepteret svar
Fra : anonymm

Modtaget 20 point
Dato : 30-09-02 10:08
Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 30-09-02 12:06

Hej Anonym

Mange tak for hjælpen.

Der er vistnok et enkelt eller to af dine links,
som ikke i forvejen er blevet bragt af
enten Strarup eller mig.

Godt gået!

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 30-09-02 21:46

takk for at du likte svare mitt