/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Det ondes Problem
Fra : Krassus
Vist : 753 gange
60 point
Dato : 25-05-05 15:11

I kristendommen er det således at gud har skabt alt og at han er almægtig, alligevel hører vi så om den faldne engel satan. Senere hen i fx NT bliver satan brugt i en dualistisk sammenhæng. Altså at satan er guds modpart. Er der nogen som kan udlægge for mig, hvordan det skiftet fra guds faldne engel til Modpart finder sted? altså jeg mener sådan rent kronologisk... fx, hvad der sker i det gamle testamente og så senere i det nye mht. Satan

Kommentar
Fra : finnkier

Dato : 25-05-05 15:36

Tja, det var noget af et spg.
Bibelen siger meget lidt om dette. I 1 Mos 6,1-4 beskrives, at gudesønner gøres dødelige.
Jesus taler i Luk 10,18 om, at han så Satan falde ned fra himlen som et lyn.
Det er vist ved at være det!
Så det bliver ganske vanskeligt at give en kronologi på dette område, som jo i stor grad handler om tro og tolkning af virkeligheden.

Men altså, Satan er Guds fjende i kraft af at ville ondt og ødelæggelse, hvilket Gud ikke vil.
Umiddelbart er der ikke meget svar i dette, jeg vil da se frem til, om andre uddyber ...
Finn Kier

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 25-05-05 15:50

jah, men vi er enige om at i GT bliver satan blot set som en falden engel, ikke som en decideret modpart til gud ?
og så først i NT, hvor han først bliver set som det onde modstykke til gud? jeg er nemlig ikke helt sikker, hvilket selvfølgelig afføder mit spørgsmål :D

men ellers vil generel information om det ondes problem også være udemærket=)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-05-05 15:56

Du kunne måske have glæde af denne side hvor du kan søge på old testament eller hvor du finder det relevant. Det er på dansk~
http://bibledatabase.org/cgi-bin/bib_search/bible.cgi?BIBLE=13&BOOK=69&CHAP=40&SEARCH=jesus%20king%20lord&Read=Read&FIRST=OK

Kommentar
Fra : finnkier

Dato : 25-05-05 16:18

Hmm, jeg ved ikke rigtig, om vi er enig.
Der er ikke nødvendigvis noget positivt i at være engel. Tænk på Hells Angles!
Hvis du har lyst til at læse mere om Satan i GT, kan du forsøge dig i Jobs bog, hvor vi i begyndelsen træffer Satan og Gud i dialog. De indgår et væddemål.
I følgende citat fra GT fremstår Satan temmelig negativt, nemlig som en der lokker i fordærv:
1 Krøn 21,1: Satan trådte op mod Israel, og han lokkede David til at holde folketælling i Israel.

Så jo, jeg tror nok, at jeg vil sige, at Satan allerede i GT ses som Guds modpart.
Og faldet er så med til at forklare hans opståen.

Faktisk er der en teologisk pointe i, at Satan betegnes som en engel, idet han dermed indregnes i den skabte verden! Han har altså ikke været til, før Gud lod sit skaberord vælde ud over urkaoset!

Finn Kier

Kommentar
Fra : finnkier

Dato : 25-05-05 16:21

PS

Hvis du har lyst til, som BjarneD henviser til, at søge i onlinebibler, vil jeg helt klart anbefale Det Danske Bibelselskab:

http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm

som ligeledes rummer gode søgemuligheder.

Finn Kier

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 25-05-05 16:28

Jeg skal op til religion eksamen i almene gymnasium, og som emne har jeg "Det ondes problem" og de tekster jeg har fået opgivet er en af leibniz ( matematikeren ) og af Martin luther, som på hver sin måde prøver at besvare spørgsmålet om hvorfor der er onde ting til, når gud nu har skabt alt. Og så ville jeg gerne have en tredje mening på det emne, altså behøver ikke væres jeres egen. Blot en anden fortolkning af det ondes probem

Kommentar
Fra : finnkier

Dato : 25-05-05 17:17

Gud valgte fra begyndelse at skabe mennesket med en fri vilje. Der finder du dybest set årsagen til at der er ondt til. For når vi har et valg, vælger nogle det gode, mens andre vælger det onde.

Så det ondes eksistens er et vilkår i den verden, som er skabt med mulighed for at vælge. Alternativet ville have været at skabe en majonet-figur verden, hvor Gud trak i alle trådene. Så havde vi været Pinocchio'er. Men vi kan synge med på, at der er ingenting der binder os ... ud over vores egen samvittighed!

Nok om det, det berømte teodicé-problem er jo mildt sagt ikke enkelt. Det har optaget mennesker gennem hele historien.

Finn Kier

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 25-05-05 18:19

jatak, det er jo så Leibniz argument... anyways.... tror jeg har fundet en forklaring jeg er tilfreds med i mine tekstbøger...

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 60 point
Dato : 25-05-05 21:00

De fleste teologer er enige om at det er satan der skrives om her i Det Gamle Testamente: Ezekiels Bog kap. 28 "v12bDette siger Gud Herren: Du var seglet på fuldkommenhed, fyldt med visdom og af fuldendt skønhed. v13 Du var i Eden, i gudshaven. Alle slags ædelsten sad på din dragt: rubin, topas og månesten, krysolit, shoham og jaspis, safir, granat og smaragd; udhamret og dekoreret unstarbejde i guld blev anbragt på dig, den dag du blev skabt. v14 Du var en salvet kerub, jeg gjorde dig til beskytter; du var på det hellige gudebjerg, du vandrede blandt funklende sten. v15 Du var udadlelig i din færd, fra den dag du blev skabt, til der blev fundet uret hos dig. v16 Ved al din handel fyldtes du med vold og syndede. Så forstødte jeg dig fra gudebjerget, fra de funklende sten, jeg ødelagde dig, du beskyttende kerub. v17 Dit hjerte blev hovmodigt over din skønhed, du fordærvede din visdom og strålende glans. Jeg kastede dig til jorden, gav dig hen til konger, så de kunne fryde sig over dig. v18 Med dine mange synder i din uhæderlige handel vanhelligede du dine helligdomme; men jeg lod ild strømme ud fra dig, den fortærede dig, og jeg gjorde dig til aske på jorden for øjnene af alle, der så dig.

eller

Esajas' Bog Kap. 14: "v12 Tænk, at du faldt fra himlen, du strålende morgenstjerne! Du er slynget til jorden, du som besejrede folkene. v13 Du sagde ved dig selv: »Jeg vil stige op til himlen, højt over Guds stjerner rejser jeg min trone; jeg tager sæde på bjerget, hvor guderne samles, i det yderste nord. v14 Jeg stiger op over skybankerne, gør mig lige med den Højeste.« v15 Men du er blevet styrtet i dødsriget, ned i afgrundens dyb. v16 Når de ser dig, vil de stirre på dig og lægge nøje mærke til dig: »Var det ham, der fik jorden til at ryste og fik kongeriger til at vakle?

Sammenholdt med at Jesus, som har eksisteret altid, siger han så Satan falde ned fra Himlen, er der vel egentlig en fin kronologi i, at Satan fra tidernes morgen var en unik, højtstående engel, som satte sig op imod Gud og ville være ham lig. Lucifer, som han kaldtes, havde en stor englehær under sig (nu dæmoner). Da der ikke kan være syndere i Guds nærhed, kunne Jesus fotælle ovennævnte "øjenvidnesberetning"

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 26-05-05 09:45

Tak for svaret anyway.