/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
OK?
Fra : arne.jakobsen
Vist : 617 gange
100 point
Dato : 24-05-05 19:56

Da der jo ikke findes en kategori der hedder Sprog, stiller jeg spørgsmålet her:

Jeg bruger selv udtrykket OK - Ved godt at det udtales O-Kay, men det er jo blot den engelske måde at udtale de 2 bogstaver på!

Jeg går ud fra at de 2 bogstaver er en forkortelse ligesom SOS (Save Our Soul's). AM (Ante de Medium) og PM (Post Medium)

Men HVAD står de 2 bogstaver OK for?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-05-05 20:08
Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 24-05-05 20:15

Her er da en betydning af ordets oprindelse - men der findes tilsyneladende flere meninger

WORD HISTORY OK is a quintessentially American term that has spread from English to many other languages. Its origin was the subject of scholarly debate for many years until Allen Walker Read showed that OK is based on a joke of sorts. OK is first recorded in 1839 but was probably in circulation before that date. During the 1830s there was a humoristic fashion in Boston newspapers to reduce a phrase to initials and supply an explanation in parentheses.
Sometimes the abbreviations were misspelled to add to the humor. OK was used in March 1839 as an abbreviation for all correct, the joke being that neither the O nor the K was correct. Originally spelled with periods, this term outlived most similar abbreviations owing to its use in President Martin Van Buren's 1840 campaign for reelection. Because he was born in Kinderhook, New York, Van Buren was nicknamed Old Kinderhook, and the abbreviation proved eminently suitable for political slogans. That same year, an editorial referring to the receipt of a pin with the slogan O.K. had this comment: “frightful letters … significant of the birth-place of Martin Van Buren, old Kinderhook, as also the rallying word of the Democracy of the late election, ‘all correct’ .... Those who wear them should bear in mind that it will require their most strenuous exertions … to make all things O.K.”

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-05 20:17

Ja ja arne.jakobsen, nu ved jeg godt at du ikke giver meget for Nudansk Ordbog, men der står der:

"o.k - fra amer. forkortelsen af folkelig skrivemåde oll korrect dvs. all correct,
kendt fra 1840 som slogan for genvalg af M. van Buren som med henvisning til hans øgenavn Old Kinderhook, af hans fødeby Kinderhook.
(o og k i så fald spøg. Anvendt urigtigt i stedet for a og c)"

Hilsen ans

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-05 20:17

3Her er en samling af hvad de forskellege mener er oprindelsen

http://www.swissinstitute.net/Exhibitions/2005/ok_theories.htm

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-05-05 20:28

OK lidt flere foklaringer:

http://www.straightdope.com/classics/a2_250

http://www.askoxford.com/asktheexperts/faq/aboutwordorigins/ok
Citat
The oldest written references to 'OK' result from its adoption as a slogan by the Democratic party during the American Presidential election of 1840. Their candidate, President Martin Van Buren, was nicknamed 'Old Kinderhook' (after his birthplace in New York State), and his supporters formed the 'OK Club'.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-05-05 20:28

Jeg havde faktisk skrevet en kommentar til Flash77's link, men den forsvandt.

Prøv lige at kalde Flash's link. Så kan jeg bedre forstå hvorfor jeg er i tvivl. Der er squ mange forklaringer inkl. refi's og ans's

Læs den selv og bedøm. At Nudansk Ordbog har valgt én forklaring, og udeladt alle andre er ikke noget nyt.

P.S.: Ans -> Jeg bruger også af og til Nudansk Ordbog, men de har en tendens til at være enøjede og fjerne ældre ord og stavemåder, og altså også i dette tilfælde udelade en hel masse forklaringer.

Jeg har læst Flash's Link og kan ikke finde ud af hvilken forklaring der er den rigtige. KAN I?

Vi kan jo lave en afstemning

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-05-05 20:38

OK refi. Du var den første der mente at OK var forkortelsen for Old Kinderhook. Andre siger det samme, så den køber jeg. Men læs alligevel Flash's link, der er mange, mange andre mere eller mindre fantasifulde forklaringer.

Ha' en fortsat god aften allesammen. Hilsen Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-05-05 20:44

Citat
og fjerne ældre ord og stavemåder

Hvorfor tror du den hedder *NU*dansk ordbog??

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-05-05 20:46

orl korrect

http://www.swissinstitute.net/Exhibitions/2005/ok_theories.htm
Citat
OK / OKAY Theories

THE OLD KINDERHOOK THEORY
U.S. President Martin Van Buren was called Old Kinderhook after his birthplace of Kinderhook, New York. On March 24, 1840, during Van Buren’s bid for re-election, his Democratic supporters opened the OK Club on Grand Street in New York City - inspired by the initials of Van Buren's nickname. Van Buren lost, but OK lived on.

THE ORL KORRECT THEORY
The 1830s saw a rise in the number of quirky abbreviations of common phrases. For example, ISBD meant “it shall be done,” RTBS “it remains to be seen” and SP “small potatoes.” Furthermore, KY stood for “no use” (know yuse) and, as noted in the Boston Morning Post on March 23, 1839, OK served as shorthand for “all correct” (orl korrect).

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-05 20:51

Takker

Derfor gav jeg også det andet link.

Hver land har sin opfattelse/teori af oprindelsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-05-05 20:53

jakjoe -> Det vil, som jeg læser dit referat sige at "orl korrect" er et år ældre end "old kinderhook" ???

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-05-05 21:08

Ja, sådan læser jeg teksten.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-05-05 21:20

Fuck, så fik jeg alligevel lukket tråden lidt for hurtigt. Tror du vi kan få refi til at give dig poængerne, eller skal jeg springe med 100 mere til dig?

Kære søde Klumme, undskyld at jeg kom til at overse dig, men jeg havde travl. Tak for dine gode og vedkommende kommentarer, jeg er sikker på at andre end jeg har lagt mærke til dem og som jeg, meget nødigt ville have været dem foruden. Kom endelig ind i andre tråde og del ud ud af din store viden.

Kærlige hilsen

Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-05-05 21:21

Fuck, så fik jeg alligevel lukket tråden lidt for hurtigt. Tror du vi kan få refi til at give dig poængerne, eller skal jeg springe med 100 mere til dig?

Kære søde Klumme, undskyld at jeg kom til at overse dig, men jeg havde travl. Tak for dine gode og vedkommende kommentarer, jeg er sikker på at andre end jeg har lagt mærke til dem og som jeg, meget nødigt ville have været dem foruden. Kom endelig ind i andre tråde og del ud ud af din store viden.

Kærlige hilsen

Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-05-05 21:27

Ifølge engelsk/dansk ordbog hedder det O.K. (altså med punktummer) udtales okay eller okeh, og betyder at noget er i orden, fint eller godkendt.
Findes som verbum: To O.K. something = at godkende noget

dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-05-05 21:29

Kan nok klare mig denne gang uden poænger.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-05 21:34

Citat
Tror du vi kan få refi til at give dig poængerne, eller skal jeg springe med 100 mere til dig?

Hvorfor skulle refi dog det. Det er jo dig, arne.jakonsen, der har taget beslutningen om at lukke spørgsmålet.

Hilsen ans, der ikke deltager mere, for nu kommer det til at koste point

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-05-05 21:35

Dova - det vidste jeg godt. Men det var ikke det jeg spurgte om. Hvis du havde læst tråden ville du vide at spørgsmålet allerede er besvaret og kommenteret så rigeligt. Jeg har åbenbart i min hast præmieret det forkerte svar, men giver så point til det rigtige i en anden tråd. Tak alligevel søde dova for udvist iver.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-05 21:37

Det skulle være arne.jakobsen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-05 21:43

Citat
Tak alligevel søde dova for udvist iver.

Det hjælper at klage.

Åhhh, jeg nåede det før deadline

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-05-05 21:49

ans -

Citat
Kommentar

Fra : ans Dato : 24-05-05 21:34

Citat:
Tror du vi kan få refi til at give dig poængerne, eller skal jeg springe med 100 mere til dig?

Hvorfor skulle refi dog det. Det er jo dig, arne.jakonsen, der har taget beslutningen om at lukke spørgsmålet.

Hilsen ans, der ikke deltager mere, for nu kommer det til at koste point

Hvilket bare beviser, at du er lige så meget point-luder som du og andre anklager mig for at være. Ha Ha.

Pigerne regerer IKKE på Kandu. De prøver bare, men er ikke skide gode til det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-05 22:33

"arne"

Vil du have dine point igen er det da ikke noget problem, men så bliver vi jo anklaget for pointbytteri - hvad er formålet med det ?????

Jeg kan jo ikke give dig dem af mine superpoint.