/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Kristendommen vs. Islam
Fra : Krassus
Vist : 642 gange
40 point
Dato : 23-05-05 11:42

Hvad er den store forskel på disse ? sådan ridset lidt hurtigt op, hvis det da kan lade sig gøre :) altså hvorfor disse to religioner er så uforenlige?

 
 
Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 23-05-05 11:52

Er de da det?
Er det ikke udøverne af trosretningerne der overfortolker for det skulle jo være samme Gud man tror på.
Mit kendskab til Islam er periferisk, men så vidt jeg har forstået står Islam for fred, fordragelig hed og tolerance lige som den kristne tro så det må da være udøverne (de mere rabiate) der er galt på den.

Kommentar
Fra : Sygate


Dato : 23-05-05 11:59

Bla. andet dette:

Citat
Muhammad er efter islamisk opfattelse den sidste af en lang række profeter. Efter ham kommer der ikke flere. Han er "profeternes segl". Det er den væsentligste grund til, at Bahai og Ahmadiyya, der begge regner med en profet efter Muhammad, af flertallet af muslimer anses for kætterier og ikke-muslimske.

Selv om man ofte fremhæver, at der ikke skal gøres forskel på profeterne, må Abraham, Moses og Jesus (der ifølge islam er profet, men ikke Guds søn), regnes for de største før Muhammad. Moses og Jesus fik begge åbenbaret en hellig bog, men disse og dermed Guds budskab er kun delvist overleveret i henholdsvis Torah (De fem Mosebøger) og de nytestamentlige evangelier. De to skriftreligioner, jødedommen og kristendommen, er altså ufuldstændige former af den oprindelige og fuldkomne åbenbaring og religion, islam, men forestillingen forklarer, hvorfor disse to religioner og deres tilhængere kaldes "Bogens folk" og altid har nydt en priviligeret stilling i Den islamiske Verden.


Kommentar
Fra : Sygate


Dato : 23-05-05 11:59

Bla. andet dette:

Citat
Muhammad er efter islamisk opfattelse den sidste af en lang række profeter. Efter ham kommer der ikke flere. Han er "profeternes segl". Det er den væsentligste grund til, at Bahai og Ahmadiyya, der begge regner med en profet efter Muhammad, af flertallet af muslimer anses for kætterier og ikke-muslimske.

Selv om man ofte fremhæver, at der ikke skal gøres forskel på profeterne, må Abraham, Moses og Jesus (der ifølge islam er profet, men ikke Guds søn), regnes for de største før Muhammad. Moses og Jesus fik begge åbenbaret en hellig bog, men disse og dermed Guds budskab er kun delvist overleveret i henholdsvis Torah (De fem Mosebøger) og de nytestamentlige evangelier. De to skriftreligioner, jødedommen og kristendommen, er altså ufuldstændige former af den oprindelige og fuldkomne åbenbaring og religion, islam, men forestillingen forklarer, hvorfor disse to religioner og deres tilhængere kaldes "Bogens folk" og altid har nydt en priviligeret stilling i Den islamiske Verden.


Det er faktsik en nem og god artikel:

http://www.sdu.dk/Hum/TimJensen/Rel/islam.html

Kommentar
Fra : bruuno117


Dato : 23-05-05 12:14

Efter min mening er de fleste religioner, et plagiat af hinanden. En eller anden (sikkert en mand) besluttede at den her religion ikke var helt som han ønskede det, så han tilføjede og ændrede et par ting, og kaldte den noget andet.
Det er bare min mening, men jeg hælder også meget til ateisme, da jeg ikke rigtig kan se det logiske i religion, men jeg skal da ikke elt afvise at der eksistere en gud, et eller andet sted, selv om jeg hælder mest til videnskabelige forklaringer på ting. Men self. hvis man ser på skabelses beretningen vs. the big bang, lyder det jo lige vrøvlet begge dele ;)

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 23-05-05 12:30

Hvis man kigger på tidshorisonten for disse religioners opståen og baggrund så er det jo nu nok ikke en eller anden der har fundet på det.
Hvis man ikke forstår en forklaring så er man tilbøjelig til at vælge den forklaring man tror man forstår, men problemet er jo, at videnskaben ikke kan forklare tingene - man laver hypoteser ud fra fakta, men det er stadig kun en hypotese.
Det interessante er jo at videnskaben ikke kan modbevise eksistensen af en skabende Gud.

Personligt finder jeg, at de dårligt uddannede imamer er en væsentlig årsag til de store modsætninger da det jo er imamerne der lærer deres trosfæller hvordan de skal håndtere deres tro og også i forhold til jødedom og kristendom.
Heldigvis er det ikke alle der tager det bogstaveligt og der findes så vidt jeg ved dygtige imamer der ikke prædiker had til andre trosretninger lige som de fleste kristne præster i Europa ikke prædiker had, men forsoning lige som den nu afdøde pave.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 23-05-05 12:52

Egentligt ligner de to trosretninger meget hinanden.
Koranen er bare mere bygget op som et sæt "læresætninger" , "regler", hvor biblen er mere fortællende, en række sammenhængende "historier", hvor der måske er flere muligheder for at fortolke teksterne..
Men der hvor forskellen så kommer ind, er i fortolkningen af de to. Og hvordan og hvor meget man lever efter det der står i dem.

Og, der kan vi nok hurtigt være enige om, at muslimerne i meget højere grad bruger religionen som fundament for deres livsførelse, ud fra nogen (ifølge den vestlige verdens opfattelse) forældede normer, der tages meget mere bogstaveligt end den måde biblen efterleves.

For selv om mange kalder sig kristne, følger de ikke så ensrettet og bogstaveligt det der står i biblen.
For hvis man gjorde det, ville der ikke være den store forskel i levemåde og livssyn for dem der vedkender sig de to trosretninger.

Uforeneligheden kommer måske mest,fordi de fleste kristne et eller andet sted har fraskrevet sig den begrænsning en religion kan være, for den personlige frihed.


mvh dova

Kommentar
Fra : Sygate


Dato : 23-05-05 13:07

BjarneD--->

Citat
Personligt finder jeg, at de dårligt uddannede imamer er en væsentlig årsag til de store modsætninger da det jo er imamerne der lærer deres trosfæller hvordan de skal håndtere deres tro og også i forhold til jødedom og kristendom.
Heldigvis er det ikke alle der tager det bogstaveligt og der findes så vidt jeg ved dygtige imamer der ikke prædiker had til andre trosretninger lige som de fleste kristne præster i Europa ikke prædiker had, men forsoning lige som den nu afdøde pave.


Den var god.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 23-05-05 13:09

Nå Dova så skal de kristne have på tæven igen som værende de intolerante, men hvem er intolerante er det ikke de sekulære som ikke tror på nogen Gud og som gang på gang klandrer troende for deres tro.
Hjemmelavede, intolerante synspunkter, som svarer til dem fundamentalisterne anvender bortset fra, at der her er tale om ateisme.

I svundne tider førte de kristne korstog mod anderledes troende, men i dag er det muslimerne der føre jihad mod alle kristne og især de velstillede hvilket da vist ikke er svært at få øje på.




Kommentar
Fra : dova


Dato : 23-05-05 13:16

Det kommer vel an på Bjarne, hvordan man opfatter det jeg skrev, om kristne skal have på tæven.

Det var nu ikke ment sådan, måske snarere tværtom, idet jeg ikke mener det nedsættende, at kristne har været i stand til at frigøre sig fra noget der, ifølge min mening,hører "oldtiden" til.

Kommentar
Fra : Sygate


Dato : 23-05-05 13:17

BjarneD->

Jeg tvivler da på at muslimerne ville føre jihad mod den vestlige verden hvis vi ikke blandede os i deres måde at leve på, og holdt os helt væk fra deres lande.

Israel er spændings punktet og konflikten i kampen mellem vesten og islam.
Uden Israels eksistens tror jeg verden ville være fri for den terror der finder sted uden for de arabiske lande, i og med at Usa og Europa støtter dem ubetinget.

Kommentar
Fra : Krassus


Dato : 23-05-05 13:24

right... tråden er løbet lidt løbsk kan jeg se, hmm jeg vil vælge at forholde mig til de udemærkede ting sygate har at sige...

altså Jesus moses og Muhammed ligestilles af muslimerne, så er jeg ikke med på hvorfor at kristendommen og Islam ikke harmonerer? hvad er det som kolliderer i de to tros retninger ?

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 23-05-05 13:31

Dova, OK, det regnede jeg også med, at du mente, men jeg tolkede lidt i "ond" mening for at bruge det som nogen måske ville bruge det til et forsvar af muslimerne. Jeg tror, at begge parter har skyld i uoverensstemmelserne, men jeg ser det meget lokalt og har derfor svært ved, at se indblandingen (Sygate) når nogle muslimer flytter til Danmark og forlanger, at vi skal respektere og indrette os efter deres tro ( f. eks. danske pigers påklædning og adfærd) og selv om det ikke er alle så oplever folk i større byer at unge 2-3 gen. indvandrere råber "Gud er stor" (på arabisk) når de har lavet hærværk eller andre kriminelle handlinger, eller hvad med den organisations, hvis navn jeg ikke vil nævne som rekrutterer til jihad.

Jeg er både for og imod Israels handlinger, men den strid er flere tusinder af år gammel og hvis man sætter sig ind i hvad israelerne har måttet udholde indtil de fik skabt et stærkt militær så forstår man dem på en måde. Jeg tror iøvrigt ikke på at Israel er årsagen, men kun en undskyldning for det had der er imellem islamiske trosretninger, sunni, shia for slet ikke at tale om kurdere så er der ikke meget håb.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 23-05-05 13:34

Krassus jeg mener stadig ikke, at det er et trosspørgsmål, men et kulturspørgsmål hvor den fremherskende modsætning findes i, at de islamisterne forsøger at fastholde sine folk i fortiden, mens kristne for en stor dels vedkommende lever i en materialistisk nutid med DEMOKRATI (hvad enten det fungerer eller ej).

Kommentar
Fra : dova


Dato : 23-05-05 13:38

Krassus
jeg synes så ikke, at tråden er løbet så meget løbsk.
Men til nogen af de ting Sygate har citeret:

"De to skriftreligioner, jødedommen og kristendommen, er altså ufuldstændige former af den oprindelige og fuldkomne åbenbaring og religion, islam, men forestillingen forklarer, hvorfor disse to religioner og deres tilhængere kaldes "Bogens folk" og altid har nydt en priviligeret stilling i Den islamiske Verden".

Det er jo ikke i overensstemmelse med de faktiske forhold, at kristne og jøder har nydt en privilegeret stilling i den Islamiske verden.
Tvært imod, er det et af påbudene i Koranen (og som de ekstreme fundamentalister efterlever), at alle der ikke vedkender sig Islam er vantro, som med "sværdet skal have hovedet skilt fra kroppen".

Noget lignede står så også i biblen om ikke kristne, der omtales det så bare som udryddelse i "blodbad" .
Og det var noget af det jeg var inde på, at kristne ikke længere så bogstaveligt efterlever biblens skrifter.

mvh dova



Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 23-05-05 13:47

Mig bekendt er både Bibelen og Koranen fyldt med modsigelser, men når Jesus prædiker næstekærlighed og tolerance så vil det for mig overgå de gammeltestamentlige billedfraser og da jeg ikke selv har læst Koranen vil jeg tro på den veluddannede Imam der erklærede, at Koranen forbyder drab og andre voldshandlinger (også æresdrab og martyrdød ved selvmordsbobninger).

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 23-05-05 13:50

For lige at runde min mening af før jeg giver mig til noget mere nyttigt så vil jeg gentage at det åbenbart ikke er skrevne modsætninger der er problemet, men at mange af de der fortolker enten ikke kan læse eller ikke har læst.
Have a nice day!

Kommentar
Fra : Krassus


Dato : 23-05-05 14:00

Profeten muhammed mener jo at han selv er den tredje og sidste profet (proftens segl osv) og at gud har vist sig for mange andre folkeslag og muslimer derfor må respektere jødedommen og kristendommen... således skete det jo også i de første områder som muslimerne indtog.

Det jeg gerne vil mere til bunds i er, hvad der oprindeligt udløste problemerne mellem kristne og muslimer ( fx hvorfor pave Urban II valgte at starte korstogene i 1095) jeg er ved at læse op til religions eksamen og søger noget fornuftig baggrundsviden

Kommentar
Fra : Sygate


Dato : 23-05-05 14:05

--> Ja det er ærgeligt at Sunni og Shia (Heriblandt kurdere) ikke lever i harmoni med hinanden. På det punkt kan jeg godt se hvad du mener med med:

Dog er der en lille gren i Islam der kalder sig Suffi. Den tolker kun, og absolut kærlighed ud fra koranen.

Og det er faktisk spændende læsning.


Kommentar
Fra : Sygate


Dato : 23-05-05 14:06

Hov en lille henvisnings fejl. Glem det

Kommentar
Fra : dova


Dato : 23-05-05 14:14
Kommentar
Fra : Sygate


Dato : 23-05-05 14:17

Blandt andet lyder det som om at hr. Urban var en fantiker:

Citat
Urban II pave (1088-1099) igangsatte det første korstog ved kirkemødet i Clermont i november 1095. Urban var udgået fra klostret i Cluny og var den første munk herfra, der blev pave. Urban var stærk reformtilhænger og forkæmper for den kristne generobring af Spanien.


Kilde: http://systime.dk/BogWebs/korstogene_61607363/persongalleri.htm

Det kan være du kan finde lidt her om årsagen:

http://systime.dk/BogWebs/korstogene_61607363/spoergsmaal.htm

Kommentar
Fra : Krassus


Dato : 23-05-05 14:21

Det jeg regner med der sker når jeg kommer til eksamen i religion (jeg går i 3.g i gymn) er at jeg får 2 korte tekster en fra hver religion, og så skal jeg fortælle hvor ledes de adskiller sig fra hinanden... Og det kan jeg simpelthen ikke påstående fod, så hvis i fik sådan en opgave hvordan ville I så svare ??

damn... jeg ved godt jeg har problemer med at formulere hvad det var jeg ville vide, men det jo svært når man ikke ved det ;)

Kommentar
Fra : Sygate


Dato : 23-05-05 14:22

Her erlidt om det også:

Citat
Jerusalems stilling skifter i løbet af Biblens fortælling. Kulten for Gud Herren blev stedfæstet til Jerusalem, da kong David købte jebusitten Aravnas tærskeplads og rejste et brandofferalter der (2. Sam. 24,18-25). Senere oprettede Salomon sit tempel på pladsen, og Jerusalem blev efterhånden det eneste sted, hvor Herren opholdt sig og kunne dyrkes.


Kilde: http://www.sdu.dk/Hum/kvj/crusade/Imitatio_Christi.htm


Kommentar
Fra : Sygate


Dato : 23-05-05 14:24
Kommentar
Fra : Sygate


Dato : 23-05-05 14:27

Her er lidt om lighederne, og dermed også lidt om forskellene:

Citat
Den største lighed mellem Islam og Kristendom er nok, at der er tale om vand fra samme kilde. For muslimer er der jo ingen tvivl om, at Jesus var "vejen, sandheden og lyset", eller hvordan det nu står i bibelen.

Desværre lykkedes det for folk efter ham, fred være med ham, at fordreje budskabet, og Skaberen fandt det nødvendigt at sende en sidste budbringer, som atter en gang skulle bringe Hans budskab til menneskene.


Kilde: http://www.sitecenter.dk/vejlemodracisme/sprgsmltilabdulwahidpedersen/

Accepteret svar
Fra : Sygate

Modtaget 40 point
Dato : 23-05-05 14:33
Godkendelse af svar
Fra : Krassus


Dato : 23-05-05 14:47

Tak for svaret Sygate. Var lige sårn en side jeg sad og søgte...
                        

Kommentar
Fra : Abdallah


Dato : 14-03-06 10:05

Lovprist være Allah, som har ledet os til Islam, og har gjort det muligt for os at efterfølge det bedst skabte menneske, og har lovgivet os af religionen, hvad der har belyst vores hjerter og forstand, og udførte ved Hans lovgivning vægten af sandhed og retfærdighed, og har udryddet ved den, mørket af vantro og polyteisme.
Må Allahs fred og velsignelser være med vores elskede profet Muhammad Sallalahu alayhe wa sallam, som har oprejst denne religion, sådan, som Allah Den Almægtige vil have det, og har ydet al hans ejendom for at udbrede Allahs sag. Må Allah velsigne ham, hans familie, hans ledsagere og efterfølgere.

Hvordan opfører en muslim sig med nogen, som han/hun anser for ikke-troende / vantro?
Alle der har en tro, eller alle der lever efter visse principper og ideologier tror på at han/hun er på sandhedens vej, og at dem, der modsætter sig eller bekæmper den overbevisning man tror på, er på afveje. Allah swt siger i surat al-Baqarah aya 256: ”Der må ikke være tvang i religionen, thi sandheden er visselig let at skelne fra løgnen. Den, der derfor fornægter dem, der leder vild, og tror på Allah-han har visselig grebet fat i det stærkeste håndtag (…)”
[align=right]??? ????????? ??? ???????? ??? ?????????? ????????? ???? ???????? ?????? ???????? ????????????? ????????? ???????? ?????? ??????????? ????????????? ??????????? ??? ????????? ????? ???????? ??????? ???????

For den der tror på materialismen, tror ikke på det guddommelige, og den, der tror på det guddommelige, tror ikke på materialismen. Den der tror på kapitalismen, tror ikke på kommunismen, og den, der tror på kommunismen tror ikke på kapitalismen,. Og den der tror på demokratiet, tror ikke på diktatorstyret, og vice-verca.
Herved fremhæves tanken og storheden i Islam ved opførelsen overfor og behandlingen af ikke-muslimer, selvom muslimerne opfatter dem som vantro. Denne tanke baseres på baggrund af, at Islam har rustet den troende muslim med en specifik human-filosofi, der fjerner enhver fjendtlighed eller vrede overfor ikke-muslimer. Samt at Islam fastslår det faktum, at vi på tværs af religiøs overbevisning kan leve i fredelig og harmonisk sameksistens med dem, hvor respekt, retfærdighed og venlighed er udgangspunktet for interaktionen.

De vigtigste principper heri er:
1. Enhver muslim tror på at mennesket er et æret, ophøjet væsen, og dette skal forstås uanset menneskets religiøse baggrund, køn eller etnicitet. Allah swt siger i surat al-Isra´ aya 70: ”Og Vi (Allah swt) har visselig æret (og ophøjet) Adams børn (mennesket)”.
???????? ?????????? ????? ????? ??????????????? ??? ???????? ??????????? ?????????????? ????? ????????????? ???????????????? ????? ??????? ???????? ????????? ??????????Denne besluttede ophøjelse og ærelse af mennesket fastlægger og understreger vigtigheden af, at ethvert menneske har retten til at blive respekteret og værnet om (beskyttet).
Af de konkrete eksempler fra profetens skik og sædvane kan der nævnes flg. episode:
Et begravelsesoptog passerede profeten Muhammad, Allahs fred og velsignelse være med ham, mens han sad ned. Så derfor stod han op (i respekt for den døde), indtil optoget var kørt. Folk omkring ham sagde: ”Oh Allahs profet, dette var et begravelsesoptog for en jøde!”, hvor profeten derpå svarede: ”Er det ikke trods alt et liv/sjæl (nafs)?!”. Sikke et eksempel!
Heri understreger profeten afvmh at der i Islam for enhver sjæl (nafs) er en plads og en religiøs beskyttelse (hurma).

2. Enhver muslim skal tro på, at forskelligheden/mangfoldigheden i folks religiøse overbevisning sker ved Allahs vilje, idet det er Ham, der har skænket sine skabninger friheden til at tro og gøre hvad de vil.
Allah swt siger i surat al-Kahf aya 29: ”Oh! Muhammad fortal folk om Sandheden der af jeres herr nedsendt ti jer og Lad da den, der vil, tro, og lad den, der vil, være vantro”.
?????? ???????? ??? ?????????? ????? ???? ??????????? ????? ???? ???????????? Allah swt siger også i surat Huud aya 118-119: ”Og hvis din Herre havde (gennemtvunget) Sin vilje, så havde Han gjort menneskeheden til én menighed, men de ville ikke holde op med at være uenige. Med undtagelse af dem, som din Herre har vist barmhjertighed, og dertil har Han skabt dem.
?????? ???? ??????? ???????? ???????? ??????? ????????? ????? ?????????? ????????????? *?????? ??? ??????? ??????? ?????????? ?????????? ????????? ???????? ??????? ?????????? ????????? ???? ?????????? ?????????? ???????????
Lærde i Tafseer har fortolket det ayat på den måde at allah swt har skabt mensker og med sin viljeog forsynet dem med vilje og forstand mhp at vælge troen og religonen for derefter et være fuldstænig anvalige for deres valg
Dette er Allahs vilje og en muslim må aldrig benægter det ; og derfor skal en muslim aldrig tænke på at tvinge folk til at blive muslimer. Hvordan skal dette lade sig gøre, når Allah swt sagde til hans ærede profet: ”Og hvis din Herre havde (gennemtvunget) Sin vilje, så ville de, der var på jorden alle sammen være blevet troende. Vil du da tvinge menneskene, så at de bliver troende?” surat Yunus, aya 99.
?????? ???? ??????? ?????? ??? ??? ???????? ????????? ???????? ????????? ???????? ???????? ?????? ?????????? ???????????

3. Det er ikke pålagt en muslim at dømme folk, der ikke tror på Allah swt, eller at straffe synderne for deres afvigen. Dette regnskab er slet ikke noget, som mennesket er i stand til at gøre, ej heller er denne verden hverken det rette tid (eller sted). Dette er et regnskab, som kun Allah swt kan tage sig af, og tiden og stedet er på dommedagen. Der får alle hvad der tilkommer dem af straf eller belønning. Muslimer og ikke-muslimer.
Allah swt siger i surat al-Hadj aya 68-69: ”Men hvis de (alligevel) strides med dig, så sig: Allah ved bedst, hvad I gør. Allah vil dømme mellem jer på opstandelsens dag (i alt), hvad I været uenige i”.
????? ?????????? ?????? ??????? ???????? ????? ??????????? *??????? ???????? ?????????? ?????? ???????????? ?????? ??????? ????? ?????????????

Allah swt siger i surat al-Shura aya 15 henvendt til sin profet, Muhammad afvmh, vedr Bogens folk:
”Kald dem da til dette. Og oprethold (sandhed og retfærdighed), som du har fået befaling om, og følg ikke deres (onde) lyster. Men sig: Jeg tror på enhver bog, som Allah har åbenbaret, men jeg har fået befaling om at være mægler mellem jer. Allah er vores Herre og jeres Herre. Vi har vores handlinger, og I har jeres handlinger. Der skal ikke være nogen strid mellem os og jer. Allah vil bringe os sammen, og til Ham skal (vi alle) vende tilbage”.
?????????? ??????? ??????????? ????? ???????? ????? ????????? ???????????? ?????? ?????? ????? ??????? ??????? ??? ??????? ?????????? ?????????? ?????????? ??????? ???????? ??????????? ????? ???????????? ???????? ????????????? ??? ??????? ????????? ???????????? ??????? ???????? ????????? ?????????? ??????????Profeten Ísa aleyhi assalam siger til Allah swt på dommedagen: ”Hvis Du straffer dem, så er de Dine tjenere, og hvis Du tilgiver dem, så er Du visselig den Almægtige, den Alvise”. Surat al-Ma´idah aya 118.
??? ????????????? ??????????? ????????? ????? ???????? ?????? ????????? ????? ?????????? ??????????
Derved kan en muslim være ganske rolig og finde ingen grund til splittelse mellem hans tro på en ikke-muslims vantro, samt at være respektfuld, retfærdig og venlig overfor vedkommende.

4. En muslim skal tro på, at Allah swt pålægger ham/hende at være retfærdig. Allah swt kan godt lide at man er venlig, og Han påbyder til den fineste opførsel og manér også med dem der har antaget en anden Gud end Allah. Samtidig skal man være vis på, at Allah hader undertrykkelse, og Han vil straffe den der undertrykker, også hvis det er en muslim der undertrykker en ikke-muslim. Undertrykkelse kan være mange ting, løgn, bedrag, snyderi osv. Kort sagt, alt der går ud over et menneskes integritet og værd.
Allah swt siger i surat al-Ma´idah aya 8: ”Og lad ikke fjendskab til (eller fra) et folk forlede jer til synd, så I ikke handler retfærdigt. Vær retfærdige! –dette er nærmest ved Gudfrygt”.
??? ???????? ????????? ???????? ???????? ??????????? ?????? ???????? ??????????? ????? ??????????????? ??????? ?????? ????? ?????? ??????????? ?????????? ???? ???????? ??????????? ??????????? ?????? ????? ?????? ??????? ????? ???????????

Allahs profet, afvmh, siger: ”Den undertryktes bøn, også hvis denne er en vantro, er der ikke noget slør for”. Dvs. den undertryktes bøn, uanset om denne er vantro eller ej, bliver altid accepteret af Allah swt.
???? ??????? – ??? ????? – ??? ????? ????
Allah swt siger i surat al-Mumtahanah aya 8: ”Allah forbyder jer ikke, hvad angår dem, der ikke har kæmpet mod jer på grund af religionen, og som ikke har drevet jer ude af jeres hjem, at I er venlige og retfærdige imod dem, thi Allah elsker de retfærdige”.

??? ??????????? ??????? ???? ????????? ???? ?????????????? ??? ???????? ?????? ???????????? ???? ??????????? ??? ???????????? ???????????? ?????????? ????? ??????? ??????? ??????????????
Hvis Islam ikke har opfordret til andet end til venlighed og retfærdighed overfor alle mennesker i universet, uanset om de tror eller ikke tror på en/nogen Gud, så er denne opfordring endnu mere pålagt overfor Bogens folk, og heri forstås jøder og kristne. Og det uanset om de befinder sig i dar-al-Islam (under beskyttelse af en Islamisk nation) eller ej.
I den hellige Kor´an kalder Allah swt dem ikke andet end ”Oh I Bogens folk” eller ”Oh I der har modtaget Skrifterne”. Dette understreger, at de i virkeligheden er modtagere af en tro fra himlene (dvs. den sande tro fra Allah swt). Udfra dette kan vi forstå, at der er en forbindelse mellem muslimer og ikke-muslimer, en forbindelse der lægger vægt på barmhjertighed og venlighed. Dette er kun med til at bekræfte enheden i det samme budskab (om tilbedelsen af Allah swt), som Allah swt sendte alle sine profeter med: ”Han har forordnet for jer den religion, som Han (også) pålagde Noah, og som Vi (nu) har åbenbaret dig, og som Vi (også) pålagde Abraham og Moses og Jesus: Oprethold denne religion og bliv ikke adsplittede i den.
” surat al-Shura aya 13.
?????? ????? ????? ???????? ??? ?????? ???? ?????? ????????? ??????????? ???????? ????? ?????????? ???? ???????????? ???????? ???????? ???? ????????? ???????? ????? ????????????? ????? ?????? ????? ?????????????? ??? ??????????? ???????? ??????? ????????? ???????? ??? ?????? ????????? ???????? ??? ???????
Muslimerne er pålagt at tro på Allah swt´s Skrifter, og alle Hans profeter. Ens tro kan ikke være fuldendt uden dette. Allah swt siger i surat al-Baqarah aya 136: ”Sig: Vi tror på Allah og hvad der er åbenbaret os, og hvad der er åbenbaret Abraham og Ismael og Isak og Jakob og stammerne, og på det, der blev givet (alle) profeterne fra deres Herre. Vi gør ikke nogen forskel på dem, og vi er Ham hengivne”.
???????? ??????? ???????? ????? ??????? ????????? ????? ??????? ????? ???????????? ?????????????? ?????????? ??????????? ???????????? ????? ??????? ?????? ???????? ????? ??????? ????????????? ??? ?????????? ??? ????????? ?????? ?????? ????????? ???????? ???? ???????????Og hvis Bogens folk læste Koranen, ville de finde en stor påskønnelse og velsignelse af deres bøger, sendebude og profeter.

Hvis muslimerne diskuterer med Bogens folk, bør de undgå den ?????? dvs diskusioner der ikke fører til noget nyttig og opildner hjerterne, og fører til fjendskab. Allah swt siger i surat al-Ankabut aya 46: ”Og strides ikke med Skriftens folk undtagen med i det bedste og skønneste (argument), men (strides) ikke med de uretfærdige bland dem. Og sig (til dem): Vi tror på det, som er blevet åbenbaret os og åbenbaret jer, og vores Gud og jeres Gud er én) og samme Gud, og vi har underkastet os Ham”.[/align]
????? ??????????? ?????? ?????????? ?????? ????????? ???? ???????? ?????? ????????? ???????? ???????? ????????? ??????? ????????? ??????? ????????? ????????? ?????????? ??????????? ???????????? ??????? ???????? ???? ???????????
????? ?????? ?? ????? ??????? ????? ??????? ?????.
??? ????? : ( ?? ??? ????? ?????? ??? ???? ?????? ?????? ????? ?????? ) ???? ???? ??? ????? ???? ?? ??? ?? ?????? ?????? ????? ??? ?????? ??? ??????? ????? ??????? ?????! ??? ???? ?? ???? ?????? ???????? ????? ??? ???? ????????? ???? ??? ??? ?? ?????? ?????? .


Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177409
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407779
Brugere : 218874

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste