/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
tom pc !!
Fra : twinkey
Vist : 381 gange
50 point
Dato : 21-05-05 19:17

hejsa
jeg sidder her med en total tom pc, jeg har ikke nogen boot diskette, eller anden form for driver til pcen hvad gør man der ??

Mvh twinkey

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-05 19:19

Hvad vil du, installere et operativsystem?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-05 19:19

En bootdiskette er ikke noget problem.
Men du skal vel også ha' styreprogram i din PC - har du sådan et.

Kommentar
Fra : newface

Dato : 21-05-05 19:20

Hvilket styresyst har du tænkt at install??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-05 19:21

Det er jo muligt at boote fra en cd.

Kommentar
Fra : twinkey

Dato : 21-05-05 19:22

jeg vil gerne have installeret win 98 se ...computeren er lidt gammel

Kommentar
Fra : twinkey

Dato : 21-05-05 19:24

til teil
jeg kan bare ikke finde mit cd drev

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-05 19:26

Hvad med at oprette en bootdiskette hos en kammerat.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-05 19:30

cd drevet finder du i BIOS.

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 21-05-05 19:35

Du har ganske rigtigt brug for en booth-disk. Du kunne prøve at kontakte en du kender der har en maskine der kører. Stikke den din win98 cd - gå ind i dens startmenu og bede den om at fremstille en startdiskette. Den burde så virke på din maskine. Når din maskine boother på den, burde den selv finde dit cd-rom drev. Derefter spørger den om du vil installere fra cd-rom - og du svarer ja.

Kommentar
Fra : twinkey

Dato : 21-05-05 19:36

Jeg har været inde i Bios og aktiver (genstart fra cd)

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 21-05-05 19:40

Det kunne godt lyde som om at din harddisk skal partitioneres og formatteres. Dette sker også fra en bootdisk.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 21-05-05 19:42

Det er ikke sikkert du kan starte fra CD, men her er en diskette du kan bruge.
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Du kan lave partitioner eller afslutte og ve A:\> kan du pege på dit CD-rom drev og der skrive install

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-05 19:47

Du skal bare lave en bootdiskette på en win98 maskine med cddrev.
Bootdisketten skal indeholde standarddriver til et cddrev (hvilket er næsten ligegyldigt i første omgang).
Det hjælper ikke du stiller i bios i den tomme maskine - der er jo ingen driver i maskinen.
Om den står til c før d er i første omgang ligegyldigt da den ved opstart under alle omstændigheder finder Adrev og booter derfra.
Når den har bootet bør du kunne lægge din cd i og i dosprompten (der starter den) skrive stien til startfilen på cden.
Den hedder såvidt jeg husker install. Altså skrive d:\install.exe.
Nu burde du kunne begynde at installere win98

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-05 19:50

Ja din er nok hurtigere "emesen"
Hvis det er en gammel maskine er den sikkert formateret.

Godkendelse af svar
Fra : twinkey

Dato : 25-05-05 00:47

Tak for svaret emesen.