/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
ardal-ardahl nørre nissum
Fra : ardal123
Vist : 2511 gange
490 point
Dato : 18-05-05 22:44

er der nogen der forsker i disse navne.
jeg er interreseret i alt om slægten som stammer fra nørre nissum.
slægten boede i en gård som hed ardal

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-05-05 00:04

Kun en Betty Marie Ardal, født 1 maj 1908 i Nørre Nissum Sogn (Nørre Nissum) Skodborg Herred, Ringkøbing Amt. Hun blev gift med brolægger, Fredericia: Svend Marstrand Mechlenborg, født 1 feb 1911 - død 2 dec 1977.
Han (og hun) er nævnt i bogen "Mechlenburg - Patricierslægt gennem 500 år" - side 208.
Bogen er: Trykt 1986 hos Ator Tryk, Glostrup, ISBN 87-98 22 09-1-8
Det ser ud til at jeg måske har et anefællesskab omkring 1300-1400 og tidligere med Svend Marstrand Mechlenborg, så jeg er da interesseret i at høre mere.

Ejvind(at)Varla(dk)

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 19-05-05 00:13

jeg er også meget interreseret i nærmere bekendtskab, da betty var min faster.
m.v.h.
ardal 123

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-05-05 00:20

Den smule jeg har kommer her:
1.   Betty Marie Ardal, født 1 maj 1908 i Nørre Nissum Sogn (Nørre Nissum) Skodborg Herred, Ringkøbing Amt. Hun blev gift med Svend Marstrand Mechlenborg, født 1 feb 1911 i Fredericia, Elbo Herred, Vejle Amt, (søn af Adolf Kristian Marstrand Mechlenborg og Johanne Marie Schmidt) død 2 dec 1977.

Anden Generation
2.   Svend Aage Ardal Mechlenborg, født 9 aug 1930 i Fredericia, Elbo Herred, Vejle Amt. Han blev gift med (1) Lis Jonna Jørgensen, født EST 1930. Han blev gift med (2) Borgny Moi, født 24 jun 1937 i Norge (Lillesand).
   i   Kim Steen Ardal Mechlenborg, født 21 nov 1951 i Fredericia, Elbo Herred, Vejle Amt.
   Barn af Borgny Moi:
   ii   Wencha Marstrand Mechlenborg, født 22 jul 1959 i Norge (Grimstad).
   iii   Anita Marstrand Mechlenborg, født 20 mar 1964 i Arendal (NO) Norge.

Det er som nævnt jo Mechlenborg'erne jeg kender lidt om.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 19-05-05 04:36

tak for oplysningerne.
det er som sagt min faster,og svend åge og kim er mine fætre,selv om jeg ikke kender dem.
jeg hører gerne nærmere.
m.v.h.
ardal 123

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 19-05-05 04:59

jeg accepterer svaret fra varla
m.v.h.
ardal 123

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 22-05-05 07:05

jeg søger stadig oplysninger
m.v.h.
ardal 123

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 22-05-05 07:05

jeg søger stadig oplysninger
m.v.h.
ardal 123

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-05-05 07:39

Opbygningen af Kandu gør at du nok ikke skulle have accepteret noget svar, men ladet spørgsmålet køre videre ved små forøgelser af point.
Som det er nu må jeg anbefale at du opretter et nyt spørgsmål.
Varla

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 22-05-05 20:24

til varla.
undskyld,men jeg er nybegynder her i faget.
men jeg har oprettet et nyt spørgsmål
m.v.h.
ardal 123

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 490 point
Dato : 23-05-05 18:59

>>at du nok ikke skulle have accepteret noget svar...
>men jeg har oprettet et nyt spørgsmål...

Hvis du akcepterer? Det her du kun sagt, men ikke gjort:
Gør du det ved at akceptere et af de indkomne svar,
derefter give en bedømmelse af svarets godhed,
og afsluttende bekræfte med tak, og evt. yderligere kommentarer,
til den med det udvalgte svar, i dette tilfælde Varla.

Er dit nye spørgsmål (som jeg ikke vil ødelægge med anvisninger) iøvrigt identisk med det oprindelige?
For mig ser det ud som om det er er ændret/udvidet??
mvh Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-05-05 19:45

Ardahl er et sjældent navn, men jeg synes at Herluf Ardal først skal undersøge på internettet hvad der findes om Ardahl.
Navnet synes at komme fra Nørre Nissum.
Herluf Ardahl kan eventuelt undersøge "FT-1840: bosat Nørre Nissum, , , Ardahl, 23", Det giver altsammen mulighed for at bedømme hvor den bedste indsats kan gøres.
Det kan selvflgeligt aldrig udelukkes at andre er i besiddelse af oplysninger om netop Ardahl.

I en tilsvarende situation, men med en del flere med samme efternavn, da skrev jeg til samtlige der stod i Telefonbogen, omkring 75, hvilket jeg så måtte gentage da jeg opdagede at der kunne være to skriveformer.

Her skrives navnet Ardahl, og måske Ardal. Det amlede antal synes at være 46 plus 75 personer, ialt ca. 120 personer.

Må jeg foreslå at Herluf Ardahl skriver til alle de han ikke i forvejen kender.

Men han skal under alle omstændigheder begynde med at præsentere sig selv, og fortælle lidt om hvor langt er kommet tilbage, og hvorledes hans forbindelse til denne ane og slægten i almindelighed.

Efter anmodningen om hjælp her i Kandu har jeg tjekket lidt, og har fundet en 12-15 stykker. Dem kan Herluf Ardahl selvfølgeligt få, men så må jeg først kende hans mailadresse.

Jeg vil ønske ham held og lykke

Med venlig hilsen

Ejvind/Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-05-05 21:31

Her en lille liste over de få som svarer hyppigst på Kandu
1. senta    21204
 2. jkrjk2    10594
 3. svendgiver   6140
 4. LisBJensen   5767
 5. Varla    4206
 6. agerlund   3594
 7. Nakita   1676
 8. strarup   1618
 9. KaNi    1523
 10. hjr    1301

Pointene og rækkefølgen ændrer sig kun langsomt, og dermed fortælles også hvor få der faktisk er at trække på i Kandu.
Resten beror i høj grad på held.

Hvis det ikke giver noget brugbart svar at spørge på navne, og man kan være svineheldig, men oftest er det måske bedre at spørge om hvor man kan søge.

1. senta    21204
2. jkrjk2    10594
3. svendgiver   6140
4. LisBJensen   5767
har altid været utrolig hjælpsomme, og de tilbringer garanteret mange timer i forsøget på at hjælpe andre.
Jeg selv dyrker lidt Præstegenealogi (altså slægtsforskning omkring præster) på en side oprettet af DIS-DANMARK
http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=6
I en sådan forening er der ofte flere med samme interesseområder. Jeg ser eksempelvis 30 "tråde" i løbet af de sneste 2 dage, så måske det kan være mere givtigt at oprette en forespørgsel der.

Du skal vistnok oprette en profil først, men det tager altsammen kun sekunder. Foreløbigt kan du jo prøve at se om det ser interessant ud.
Mange hilsener fra en til tider lidt fortravlet slægtsforsker
Ejvind/Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-05-05 21:48

Jeg kommr til at tænke på, at hvis du er så ny i Kandu og lignende, så er det måske en ide, at jeg nævner et par af mulighederne:
Tips i Kandu
http://www.kandu.dk/dk/emne/20502/mode/8
Dansk Demografisk Database (Folketællinger i Danmark, Slesvig og Holsten)
http://ddd.sa.dk/
Mormonernes side hvor der også kan være hjælp at hente:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp
og et par store familie - slægtsdatabaser - og hvis man har slægt der - kan være hjælp at hente:
http://www.reventlow.dk/reventlow13.php
http://www.sadolins.com/genealogy/

Humanistisk Fakultets afdeling for Navneforskning
http://www.hum.ku.dk/navnef/
personligt synes jeg dog at der mest kan være gavn af
http://www.hum.ku.dk/navnef/adkomst.htm

Kaj Schmidt har vistnok ikke nogen særlig interesse så højt oppe ad vestkysten, men man kan da undersøge det på
http://www.sm1.dk/schmidt/surnames.htm

Er der nogen af slægten somm har haft med Herregårde eller Slotte at gøre, så kan der være hjælp at hente på
http://www.reitoft.dk/

Har du en database du gerne vil have sammenlignet pr. computer og måske finde andre slægtsforskere med interesse i de samme navne, så prøv:

http://www.lklundin.dk/gedcomp/index.php

Jeg fik over 400 henvendelser og har længst stoppet (indtil jeg får besvaret de jeg har fået)

Der findes tusindvis af private hjemmesider med hver for sig meget omfattende materiale, og kan du finde fælles slægt med en sådan hjemmeside, så kan der også på den måde være meget at hente.

Endeligt kan man øve sig i at søge på www.google.dk
det er faktisk ofte man kan finde hjælp på den måde.

Endeligt er der www.kandu.dk hvor man kan få oplysninger om den slags links, disse står ofte under tips.

Mange hilsener fra ejvind/varla

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-05-05 22:05

>har altid været utrolig hjælpsomme, og de tilbringer garanteret mange timer i forsøget på at hjælpe andre

Måske Kun for sjov: et næsten gratis Pudslespil; uden grænser for- og bag-til, ud over tiden...

For nogle også et forsøg på at udforske nettets muligheder:
-Hvordan får man 5-10 pensionister til at arbejde gratis for sig?
-Eller 500.000 Kinesere?? (det sidste er ikke lykkedes for mig, endnu...).

>Jeg selv dyrker lidt Præstegenealogi på en side oprettet af DIS-DANMARK

Når jeg foretrækker kandu...
(det blev jeg i tidernes morgen belært om, af en af vore mest erfarne kandu brugere):

I DIS pjatter man ikke, der spørger man kort og seriøst...
(hvis det nu kun er en hobby, bør der så ikke være plads til lidt privat snak ind i mellem?)
Svend

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 16-06-05 06:56

til varla.
du skriver hvad min emailadresse er:

herlufardal@hotmail.com

jeg vil meget gerne have adresserne.

m.v.h. herluf

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 02-11-05 15:53

jeg søger stadig om slægten:

johannes jensen ardal lilian ustrup han er født 24-3-1918 i nørre nissum
christen kamstrup ardal -martine jensen han er født den25-5-1871 i nørre nissum, hun i resen1-6-1884

jens nilsen -ellen kamstrup pedersen født begge i n.n. hun den 29-6-1835
niels christensen -birthe jensdatter begge født i n.n. 11-4-1783 hun 27-5-1796
chisten christensen -kirsten chrisiansdatter begge n.n. han 9-3-1735 hun den i hundskjær i n.n.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-05 19:59

Ja vi pjattede for meget...

>johannes jensen ardal lilian ustrup han er født 24-3-1918 i nørre nissum
For ung til at vi kan finde ham…

> christen kamstrup ardal
Finder kun meget ældre Ardal, men fra Resen...

NIELSDATTER ARDAL, Karen Marie; Christening Date:27 Jul 1795Recorded in:Resen,
   Father:   Niels ARDAL
   Mother:   Maren ROST

NIELSDATTER ARDAL, Anna    Birth Date:   22 Jun 1760
   Father:   Niels ARDAL

ANDERSEN ARDAL, Peder Christening Date: 27 Nov 1796 Recorded in:Resen, Ringkobing,
Father:   Anders ARDAL

>martine jensen; resen1-6-1884
Hende kan jeg finde:

JENSEN, Martine   Birth Date:   1 Jun 1884
   Christening Date:   2 Jun 1884   Recorded in:   Resen, Ringkobing, Denmark
   Father:   Jens JENSEN
   Mother:   Bertha Marie Kirstine BERTHELSEN

>jens nilsen -ellen kamstrup pedersen født begge i n.n. hun den 29-6-1835
Efternøler? med ældre søskende?? Svend

CHRISTENSDATTER KAMSTRUP, Else Marie
   Birth Date:   16 Aug 1818
   Christening Date:   18 Aug 1818   Recorded in:   Norlem, Ringkobing, Denmark

   Father:   Christen KAMSTRUP
   Mother:   Eva JENSDR

JEPPESEN KAMSTRUP, Peder Christian
   Birth Date:   22 Sep 1820
   Christening Date:   22 Sep 1820   Recorded in:   Fabjerg, Ringkobing, Denmark
   Father:   Jeppe CHRISTENSEN KAMSTRUP
   Mother:   Else PEDERSDR

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 03-11-05 07:33

de er alle fra nørre nissum,på nær min moder lilian ustrup som jeg mener er født i brande
den 9-1-1925.

martine jensen er rigtig, men hvad betyder recorded og christening date.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-05 09:27

Det var en hurtig søgning i mit uddrag af mormonernes Family Search, altså på engelsk.

"christining date" er døbt dato
"recorded" betyder registreret, her indført i kirkebogen i det pågældende sogn
hilsen Svend

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 03-11-05 14:03

jeg accepter svaret fra svend giversen,og tak for de videre oplysninger om dåbs dato og registreret i kirkebogen i den pågældende sogn.

hilsen herluf

Godkendelse af svar
Fra : ardal123

Dato : 05-11-05 09:46

Tak for svaret svendgiversen.