/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
KoVending
Fra : svendgiversen
Vist : 4921 gange
50 point
Dato : 18-05-05 19:01

Jeg ved ikke hvor jeg skal stille dette spørgsmål?
(en følge af en diskussion på mit "alsidige" kørehold hjem fra arbejde).
Måske skal gruppe ind-delingen i Kandu tages op til overvejelse??

Min kollega sagde i en tilfældig sammenhæng "kovending" og vi diskuterede oprindelsen?
Jeg påstår, at det intet har med køer at gøre??
(som måske ko-øje og ko-fanger).

Men at det snarere har med sejlads at gøre:
(ko-vending a´la´ stag-vending? Måske Hollandsk oprindelse???).

Vi var næsten enige om at det ikke er beslægtet med Co lig "hos", eller Cooperation "samarbejde"
(Hansen og Co Aps, Vin-cooperativet etc.).

Og vi var hel ude i "over drevet":
I den gamle landsby før udflytningen havde man køerne hjemme;
var der ikke græs nok måtte de ud på over drevet?
(intet at gøre med over-drive i en gear kasse, det var vi enige om).

Og ko-øjer er runde af styrke hensyn; udsagn fra vor ikke teknisk uddannede kollega,
(der ikke kender spor til kærv faktorer for udmattelse, godt scoret).
Og ikke Erling fordi man havde køer med på skibe for at få frisk mælk, og de kiggede ud ad...

Navnet fordi de er runde som ko øjne??
(den "kvie øjede" Athene.... havde lidt smallere øjne, husker jeg fra mit yndlingsfag Old Ævl).

Hvem er co venlig i denne svære sag?
Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-05-05 19:34

Kovende:
gøre en klodset vending som en ko, vende et fartøj på den modsatte måde af det normale (jvf. stagvende), indtage en overraskende holdning(modsat den hidtidige.

Fra Nudansk ordbog

mvh dova

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 18-05-05 19:41

Er det ikke ret svært at dreje sådan en ko? Personligt forestiller jeg mig et eller andet med at løbe rundt med en pind og fægte til højre og venstre, mens koen bare gør som den vil, hvilket altid er modsat det man vil have den til.

Frederik

Kommentar
Fra : eln

Dato : 18-05-05 21:00

kovending er et sømandsudtryk ,og har ikke noget med køer at gøre

mvh.eln

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 18-05-05 21:12

kovende
må være at vende modsat,det normale.
alsåat vende eksempelvis til højre i stedet for til venstre
m.v.h. ardal 123

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-05 21:53

>kovending er et sømandsudtryk ,og har ikke noget med køer at gøre...
Rigtigt kloge eln: Men hvor er dokumentationen?

Jeg har forsøgt at takke for de første indlæg, fra Dova og Frederik; mange guldkorn, men...
(måske godt jeg ikke kunne sende dem på det pågældende tidspunkt).

Og så kommer ardal med den helt enkle: ko vending = kontra vending; er det bare det?

Ingen køer heldigvis, men også meget andet end skibe; sogar politikere...
Noget at tænke over, hvem kan overbevise... Svend

Kommentar
Fra : eln

Dato : 18-05-05 22:20

fra lademanns leksikon:

sømandsudtryk for en manøvre med det formål at få vinden ind fra den anden side af et fartøj, kovendingen begynder med en drejning bort fra vinden; når denne er agterind ,tages sejlene over,og der drejes op mod vinden.- i overført betydning: pludselig ændring af et standpunkt. og så er vi vel ovre i politik, man har et standpunkt til man tager et nyt.

mvh.eln

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 18-05-05 22:31

det er rigtig som hækkerup sagde man har en
standpunkt tilman tager et nyt.
altså man foretager en kovending
m.v.h.
ardal 123

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-05-05 22:32

Fra www.dendanskenetordbog.dk

Kovending (substantiv)
holdningsændring
kolbøtte
kursændring
omsving
Bruges normalt: at foretage en kovending.

mvh dova

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 18-05-05 22:35

Men det var nu da Krag som havde et standpunkt til han tog et nyt...
mvh flemming

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 18-05-05 22:49

til flemming
du har ret,undskyld
m.v.h.
ardal 123

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-05 23:17

Nu er jeg ikke sejler, men jeg begynder at forstå...
(måske fordi jeg har forsøgt at løbe på ski i en sen alder).

Men vi kan jo bare cykle, det har de fleste jo lært...

Vil man dreje til højre, svinger man først lidt til venstre,
og flytter derved tyngdepunktet modsat = ko (kontra) til højre,
hvorefter drejngen "ko-vendingen" sker helt automatisk...

Mon ikke det er denne kontra overflytning af tygdepunktet,
der oprindeligt var baggrunden for sømands udtrykket kovending?

Senere brugt af alverdens politiske vendekåber...

I hvert fald har det intet med køer at gøre:
(så dumme er de kloge dyr ikke, at de først drejer til højre for at æde græs til venstre).

Lige før overdrevet (sengen derovre), Svend

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 18-05-05 23:31

nu er vi hvis nået til noget af en løsning.
først til venstre og så til højre.
ardal 123

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-05-05 00:37

Kovending betyder kursændring og har intet med den slingren I beskriver, at gøre.
Mest brugt om ændring af politisk holdning - ofte modsatte.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 19-05-05 00:45

Hvis vi skal holde os til det oprindelige maritime så er kovende og bomme det samme, og modsat stagvending.
Man bommer (kovender) med vinden, men stagvender mod vinden (for at få vinden ind fra anden halse).
Synonymet med det politiske er da klar nok, at en politiker følger strømme (vinden) og ændrer holdning (kurs) så han følger flertallet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-05-05 00:48

Fandt lige lidt underbyggende omkring det maritime:
http://www.lystsejleren.dk/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=23

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-05-05 03:01

Jeg er faktisk ret overbevist om, at I har delvist fat i det rigtige.

En kovending er manøvre, hvor man vender en båd således at stævnen (forenden) drejes med vinden rundt. Nu spørges ikke om udtrykkets betydning, men mere om oprindelsen, og jeg er 99% sikker på, at manøvren skulle være den måde en ko vælger at dreje rundt (netop for at komme til at stå med bagenden mod vinden) - men selv om jeg gerne ville, har jeg ikke kunnet finde en skriftlig dokumentation, der understøtter det.

Sjovt spørgsmål i øvrigt (svarer lidt til at spørge på forskellen af en duppedit og en dingenot - selv om det er lidt lettere at svare på )

Havde i øvrigt en sjov oplevelse for et lille år siden på vej ud at spille oldboysfodbold i en lille flække udenfor Vejle. Ham, der kørte, havde GPS i bilen, og lod den guide os frem. Den kendte godt nok ikke lige stadion, men vi fandt en adresse i byen, og så var vi på rette vej. Da vi kom ind i byen, kunne føreren godt kende det, og kørte rette ved mod stadion til trods for at kvindestemmen i GPS'en protesterede vildt, og mente, vi skulle være drejet. 1 km. længere fremme lå stadion og overfor det en mark men en flok køer. Bedst som vi var ud for dem, lød det faktisk fra GPS'en:"Hvis det er muligt, så foretag en kovending" .... vild jubel - jeg ved stadigvæk ikke helt hvorfra GPS'en vidste det, men jeg siger bare stakkels køer....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-05-05 03:03

Så når det blæser foretager køerne en kovending for at koen kan vende enden mod vinden?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-05-05 03:05

hehe fed historie erling

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 19-05-05 04:45

en kovending.
må være en hurtig vending til modsat side
m.v.h.
ardal 123

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-05 10:32

Se så her hvad min kollega har fundet....
"
Derfor hedder det "kovending".

Den tyske filosof Kant har stået fadder til det umiddelbare forunderlige udtryk "kovending" som betyder at vende ting eller begreber på hovedet eller pludselig at indtage den stik modsatte mening om et eller andet.

Lad det straks være fastslået at udtrykket intet har at skaffe med de hyggelige drøvtyggere der dovne iagttager forbipasserende i sommervarmen, mens halen fungerer som en helautomatisk fluedasker.

Kant løste et problem ved at vende det på hovedet og da han senere skulle forklare denne handling, fortalte han at han havde benyttet "en kopernikusisk vending". Hermed henviste han til at Kopernikus ca. 300 år tidligere havde løst universets gåde ved at sætte solen i centrum i stedet for jorden.
"
Svend, nu på arbejde...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-05 10:36

Fundet her:
http://www.garsnas-slott.se/kovending.htm

Kommentarer (ros/dadel) ser jeg først i aften, Svend

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-05-05 11:02

Hmm.. En kopernikusvending = kovending lyder tilforladeligt, men at en tysker skulle være ophavsmand til udtrykket kovending lyder da sært.
Jeg ville ikke være overrasket hvis udtrykket er ældre end Immanuel Kant da de hidtidige forklaringer om at sammenligne mellem en ko der vender bagen mod vinden svarer til et skibs kovending hvor det vendet agter op mod vinden modsat stagvende hvor stævnen vendes op mod vinden.
Et skibs kovending er en langsom manøvre der kræver megen plads (lidt klodset) hvilket kunne forklare, at det ikke hedder en hestevending da heste også vender bagenden op mod vinden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-05 22:09

Jeg er heller ikke overbevist om ko = kopernikus vending.
Og jeg tror stadig på at det er et sømandsudtryk;
kun kan jeg ikke lide det med kun at dreje med vinden?

Vi forstår jo noget mere drastisk "modsat" ved en ko vending??
Svend

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-05-05 22:22

Tvivl er altid gavnlig i sådanne spørgsmål, men det at dreje et skib med vinden hedder en kovending / bomvending / halsevending (modsat den almindelige stagvending hvor man lægger stævnen op mod vinden for at skifte halse).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-05 22:51

Der er kun et par tvivlsomme "kopernikus" kovendinger på nettet,
mod mange "bomme" kovendinger, bl.a disse:
"
Vendingen kan principielt ske som en stagvending eller som en kovending. Ved stagvendingen drejer man bådens forende op mod vinden og gennem vindøjet. Ved kovendingen drejer man bådens agterende gennem vindøjet. Kovendingen kræver stor øvelse, idet man risikerer, at bommen slår pludseligt over. En betingelse er altså, at man forstår at kontrollere bommen fuldstændigt med skødet under hele vendingen.

http://www.sommerflid.dk/sm15.htm
"
Undervisningen vil omfatte:
· sejlerudtryk,
· afgang fra og anløb af havn, mole, bro eller pæl,
· sejlads under forskellige vejrforhold, og sejlads i alle retninger i forhold til vinden,
· vendinger, over stag og bomme (kovending),

http://www.horsens-sejlklub.dk/Sejlerskole/Frame_c.htm
"
Kovending, hvordan og hvorfor!
Man kan komme ud for, at der i nogle bøger om sejlads, står : Kovende... det samme som at bomme, d. v. s. vende til ny halse med vinden.
Bomme.....kaldes også at kovende. En sejlbåd skifter halse med vinden. Modsætning er stagvending, hvor sejlbåden vendes gennem vindøjet, altså mod vinden.
Man kan vel ikke sige, at det er lodret forkert, men det er i hvert fald en ufuldstændig forklaring. Man bommer, når man sejler på læns, men skal skifte halse og fortsætte på læns. En kovending laver man, når man krydser og af en eller anden grund ikke vil eller kan stagvende. Jeg har været med til at kovende en 3-mastet bark, fordi der var for lidt vind til at stagvende, og at kovende med et krigsskib/vikingeskib fordi der var for meget vind. Tunge og klodsede både kan have svært ved at stagvende, især i høj sø og med reduceret sejlføring. Så må man i stedet kovende, men man gør det kun, når det er nødvendigt. Det kræver mere plads til læ og man taber højde, idet man jo sejler tilbage i vendingen.

http://www.frivagt.dk/spoergsmaal.htm
"

Herefter kan der ivist kke være tvivl om at Bjarne ovenfor har ret,
jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu så andre ikke skal "betale" for at se det...

Tak for den store interesse, Svend

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-05-05 22:58

Sådan for god ordens skyld så er der andre der har været inde på det samme før mig, men det begyndte bare at blive uoverskueligt og så....

Der er tilsyneladende andre fora der har diskuteret det samme uden at finde noget sikkert svar, men vi kan vist godt være enige om at det oftest betyder en holdningsmæssig kolbøtte og at de der mener at det HAR relation til køer kan have ret på grund af det med vinden ind bagfra eller...?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-05-05 00:47

Ok Fastslået! Heste vender hutigere end køer! "Homo sabiens non contra vengis osv!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-05-05 00:50

Eller på dansk! Klog mand pisser aldrig mod vinden!!!

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 20-05-05 11:45

Eller på latin: vir prudens non contra ventum mingit
mvh flemming

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-05-05 11:46

Lyder mere rigtigt

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 20-05-05 15:59

lige fra at tale om politik til at tale om at pisse mod vinden ,
må være en kovending.
m.v.h.
ardal 123

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-05-05 16:21

Nu er dette territorium vist ved at være afpisset...

Selv om eln og et par andre var inde på det samme, var Bjarne tættest på, også med dokumentationen: Altså bomme =kovending...

Svend, der lukker spørgsmålet her i weekenden.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-05-05 16:51

Tak for svaret BjarneD.