/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Børnepas til Italien, Østrig og Tyskland
Fra : asjens
Vist : 3208 gange
75 point
Dato : 17-05-05 17:06

Hvordan er pasreglerne i de pågældende lande? Vi skal til Italien til sommer, og kører igennem Tyskland og Østrig.
Vores to børn på 10 og 12 år er indskrevet i vores pas (før 1/10-04).

Mvh

Morten

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-05-05 17:11

I forbindelse med introduktionen af de nye pas er reglerne for optagelse af børn i forældrenes eller andre nærtstående personers pas ændret således, at børn ikke længere kan optages i disse personers pas. Børn, som er danske statsborgere, skal nu have selvstændigt pas. Børn, som inden den 1. oktober 2004 er blevet optaget i deres forældres pas, kan dog stadig rejse uden eget pas.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-05-05 17:13

De kan ikke rejse i alle lande uden eget pas, selv om de står i forældrenes.
Man råder til at spørge de pågældene landes ambassader hvilke regler der gælder for det enkelte land.

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-05-05 17:14
Kommentar
Fra : hidane

Dato : 17-05-05 17:41

Jeg har tjekket rundt på ambassadernes hjemmesider (Østrig har dog ingen), men der står ikke rigtig noget, så du er nok nødt til at spørge på ambassaderne jvf. hvad politiet skriver på maj_britts link ovenfor.

Se adresser m.v. hér:

http://www.ambassade.dk/lande.php3

Accepteret svar
Fra : mej4

Modtaget 85 point
Dato : 17-05-05 17:58

Jeg har selv forsøgt at undersøge hvilke lande der kræver seperat pas til børn selvom de er indskrevet i forældrenes pas før 1.10.04., men det er svært at finde på internettet.
Indenfor lande der er med i EU, er der kun ENGLAND og GRÆKENLAND der kræver et seperat pas til børn. Jeg ringede til paskontoret for at få disse oplysninger.
vh Marian.

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 17-05-05 18:10

mej4/Marian...jvf. politiets egen hjemmeside, så bør man kontakte de pågældende landes ambassader. Officielt ved politiet ikke noget om det...(http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/pastilboern/)

Godkendelse af svar
Fra : asjens

Dato : 17-05-05 19:24

Tak for svaret mej4.

Kommentar
Fra : asjens

Dato : 17-05-05 19:28

Der er øjensynligt stor forvirring omkring dette emne. Det er lidt uforståeligt, at man ikke kan lægge en orientering vedr. de præcise regler for de enkelte lande ud på politiets eller udenrigsministeriets hjemmeside. Det er trods alt snart højsæson for udenlandsrejser...

Kommentar
Fra : theking

Dato : 17-05-05 19:56

Det er ikke kun England og Grækenland der kræver pas til børn, der er mange der er afkrævet pas for alle ved indrejse til Sicilien. Læst i Berlingske d.30.4.05. Så jeg ville kontakte de pågældende landes ambassader, det ville være surt at stå ved den Italienske grænse og ikke kunne komme ind.

Tine

Kommentar
Fra : halca

Dato : 23-05-05 14:16

Kig på www.politi, der kan man finde en liste over lande, der kræver børnepas.

Kommentar
Fra : asjens

Dato : 23-05-05 18:01

Tak for svarene. Jeg har nu for en sikkerheds skyld stået i kø i dag på det lokale paskontor for at få lavet pas til begge børn. Surt at stå ved en eller anden grænse, hvor en emsig tolder afviser os.