/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
VNC server bag en firewall
Fra : lavang
Vist : 605 gange
100 point
Dato : 17-05-05 11:14

Hi med jer!
Jeg har brug for mere konkret beskrivelse om hvordan man kan få forbindelse til en computer som sidder bag en firewall...
Jeg har prøvet at kigge lidt i VNC hjemmeside, men det lykkedes mig ikke at få forbindelse til den computer, som jeg har virkeligt brug for...

Kan I "kloge hoveder" der ude gerne vil hjælpe mig ud ad problemet? jeg siger i forvejen mange tak for hjælpen.
PS : den computer jeg har brug for sidder hos en ven i australien...

Hilsen
Lavang

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 17-05-05 11:48

Hvis det er 2 Windows-computere vil det nok være nemmest at din ven anmoder om fjernsupport via Messenger.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-05-05 11:53

Den der sidde rbag firewall'en skal give dig tilladelse ved at lave en undtagelse.

Kommentar
Fra : lavang

Dato : 17-05-05 12:01

hej
tak for jeres svar, mem ... desvære

jeg skal gøre opmærksomt på at den person som sidder ved an anden end, er en dum dame, som ikke anner en hug om hvordan hun kommer til hverken at anmode via fjernsupport eller give en tilladelse ... derfor bruger jeg VNC med håbet om at komme i gennem.

Hilsen Lavang

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-05-05 12:06

Hvis du kunne komme igennem på den måde ville firewall jo ikke være til megen nytte så den eneste mulighed må være en undtagelse eller at du gør som hansen9 foreslår - etablerer fjernsupport (Windows XP) og forklarer den SØDE dame hvordan hun accepterer dette.

Kommentar
Fra : lavang

Dato : 17-05-05 12:15

hej bjarne!
jeg anner hellere ikke hvordan man aktiverer fjernesupport, og oven i købet kræver der at man skulle også have installeret MS messenger, hvilket hverken den søde dame eller jeg har... :)

Hilsen Lavang.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-05-05 12:44

Så kan du forbindelsen via diskette, som kan sendes over nettet.
Men det kræver lige at hun henter og indstallerer den diskette.
Disketten er en du laver med winimage.
Og husk lige at lykønske damen med hendes gode firewall.
Eyvind.
PS. For 5 min siden prøvede nogen, at hjælpe min comp med lidt fjernsupport,
men min Norman firewall kan bedst lide at rode selv.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 17-05-05 12:45

Jeg er da bange for at I ikke har Windows XP som indeholder mulighed for fjernsupport og en hel anden ting er, at den der yder supporten gerne skulle være sikker i tingene for overhovedet at kunne være til hjælp.
Jeg ved ikke hvordan du forestiller dig at kunne anvende VNC til at lave support hvis du ikke ved hvad du kan med det.
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/vnc/
Fjernsupport artikler:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;300546
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;306800
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;306757
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;301527

Kommentar
Fra : lavang

Dato : 17-05-05 13:22

hej BjarneD!
Det ser meget spændende ud... jeg venter til min søde dame kommer hjemme fra arbejdet så vi kan afprøve...
jeg vender tilbage så snart vi har fået dette gennemtestet.

PS : jeg har lige prøvet min 2 computer'er, og det ser ud til at virke som forventet. Det er bare fornemt. Tak skal du have.

hilsen Lavang

Kommentar
Fra : lavang

Dato : 17-05-05 20:14

hej Bjarne!

Det er helt forkert at du har fornemelse, at jeg overhovedet ikke ved hvad jeg laver... jo, jeg ved godt og ved udmærket hvad er det jeg har stillet spørgesmålet omkring.

Jeg ved godt hvad jeg kan forestille mig ved at kunne anvende VNC for at lave support... jeg har selv anvendt VNC for at remote mine computer'er fra arbejdet, men det, som jeg ikke ved er, hvordan jeg kan remote en computer bag en firewall, og det er bare det... nu ser det ud til at være rigtigt sted at stille spørgesmål.
Jeg forventer at acceptere din indlæg i morgen tidligt, for jeg kommer til at teste det med min ven en gang i aften.

Hilsen Lavang

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-05-05 20:29

Det er jo godt, at du forstår at anvende VNC, men som allerede skrevet så er det noget skidt hvis du kan komme igennem en firewall uden brugerens tilladelse da formålet med firewall primært er at udelukke uønsket adgang via internettet.
Jeg skrev det mest som en advarsel da der er mange der har den opfattelse, at man bare lige kan gøre dit og dat, men det kræver jo så, som du jo ved lidt grundlæggende viden.
Nogle firewalls vil poppe op med en forespørgsel hvis du forsøger at "banke på", men det er jo et spørgsmål om hvilken type og hvordan den er opsat.
God fornøjelse!

Kommentar
Fra : lavang

Dato : 18-05-05 09:48

Hej Bjarne!
Som sagt vender jeg tilbage efter har gennemtestet med min ven... det lykkedes os hellere ikke, og jeg vil gerne vente lidt med at acceptere din indlæg ved at håbe der vil komme flere svar ...
Jeg vender selføgeligt tilbage og acceptere din indlæg, tak for hjælpen.

Hilsen Lavang

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-05-05 10:15

lavang, hvis du vil have flere svar bør du nok fortælle hvad I har gjort og hvad der sker.

Godkendelse af svar
Fra : lavang

Dato : 23-05-05 11:45

Tak for svaret BjarneD.
Det lykkedes os hellere ikke at forbinhde computerne sammen. Det vi gjort var :

- min ven kør VNC server med display nr. 17, og jeg kør viewer med hende ip 192.168.xxx.xxx:17, viewer svar kort efter at der er ikke muligt at finde server.

- anden måde : min ven kørt VNC viewer med listning måde jeg kør VNC server som add new client ...

begge måde har ikke hjulpet så meget...

Hilsen
Lavang

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-05-05 12:01

Da jeg jo ikke kan se hvad du har gjort er det begrænset hvad jeg kan gøre, men firewall på PC såvel som i router kan være det der blokerer.