/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træpæon....
Fra : lonerod
Vist : 1499 gange
100 point
Dato : 16-05-05 21:06

Jeg har fået forærende en træpæon - et flot eksemplar - de er dyre ved jeg og mit spørgsmål går på:
Det fortælles at de skal have kalk men hvornår og hvor meget og hvordan - håber at kan få hjælp.

Venlig hilsen

Lonerod

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 16-05-05 21:10

Hvad er en træpeon ??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-05-05 21:10

Hvis du går ind på Google og søger på ordet træpæon, kommer der mange hits. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : lonerod

Dato : 16-05-05 21:17

En træpeon er en busk med store blomster, noget lignende silkepæoner eller som bonderoser.

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 16-05-05 21:18

Har du ikke prøvet og søge på google efter dit spørgsmål :)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-05-05 21:20

knudsenfyn - velkommen på Kandu. Men du skal da lige lære at det ikke er lonerod, der skal lære dig noget om Træpæoner og hvad de er, men dig der som Superbruger, skal svare på Lone's spørgsmål. Hvis du IKKE ved hvad en Træpæon er, må du finde ud af det selv. Men så burde du også undlade at svare på spørgsmålet.

Altså: Hvis du ikke ved hvad spørgsmålet drejer sig om, så hold snuden væk.

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 16-05-05 21:22

Tak for din flinke kommentar. Jeg har først lige tilmeldt mig så skal lige finde ud af hvordan det virker herinde :)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-05-05 21:23

knudsenfyn - du behøver ikke at gentage mine kommentarer. Google nævnte jeg jo 8 minutter før dig!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-05-05 21:26

arne> Stop dit angreb på folk der kommer ind for at deltage.

knudsenfyn> Velkommen, og tag det som det er, det er ikke tonen alle bruger.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 16-05-05 21:27

Mange tak jakjoe. Han tror vel at han er kongen herinde ham arne.jakobsen :)

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-05-05 21:28

Ingen kommentarer

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-05-05 21:33

jakjoe - jeg angriber da ikke knudsenfyn. Prøver blot at lære ham hvordan man opfører sig i en tråd. Bl.a. Ikke at komme med det samme råd der allerede er afgivet af en anden. Jeg siger også at hvis han IKKE ved hvad en Træpæon er, bør han slet ikke blande sig i en tråd der handler om Træpæoner. Hvad ondt er der i det?

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 16-05-05 21:35

arne.jakobsen: Jeg tror vi ALLE sammen har hørt dig nu. Svar på spørgsmålet om kom vidre med dit liv !

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-05-05 21:39

Nej Knudsen, det er heller ikke nødvendigt at være Konge af noget som helst. Men hvis der kommer er spørgsmål om Lichener, skal man da ikke svare hvis man ikke ved hvad en Lichen er. Det kan vel ikke være så svært at forstå? Heller ikke selv on man er ny Kandu-bruger. At man er ny Kandu-bruger, betyder jo ikke at man er dum!

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 16-05-05 21:40

Farvel til dig kloge åge ! Du er da for dum og høre på !

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-05 21:41

Citat
arne.jakobsen Dato : 16-05-05 21:33

jakjoe - jeg angriber da ikke knudsenfyn. Prøver blot at lære ham hvordan man opfører sig i en tråd

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-05-05 21:45

ARNE

Citat
Altså: Hvis du ikke ved hvad spørgsmålet drejer sig om, så hold snuden væk.

Slap så af med den nedladende måde at tiltale andre og især nye brugere,
Ellers bliver der altså klaget over dig af mig.
Du er bare ved at være alt for meget i din fremturen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-05-05 21:45

Angreb er det bedste forsvar

Nu må vi finde ud af et svar til >lonerod<

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 16-05-05 21:48

Mange tak for opbakningen af jer alle sammen undtagen arne.jakobsen.
Der skal findes et svar til lonerod, er sikkert helt forviret over alt det her :)

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 16-05-05 21:48
Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-05-05 21:59

Jeg tror nu ikke den gerne vil have meget kalk, for det er en plante der helst vil vokse i kompost.
Som samtidig skulle være nok som gødning, når man med mellemrum tilfører nyt kompost.

Rødderne er meget skrøbelige og busken tåler ikke beskæring særlig godt, kun svage eller udgåede grene fjernes.

Her er lidt mere om planten fra www.husetoghaven.dk/

Citat
Spørgsmål: Først - tak for en virkelig god brevkasse - her har jeg hentet megen god inspiration og gode råd. For 4 år siden fik jeg en træpæon foræret. Sidste år fik den endelig en enkelt meget smuk blomst, og jeg håber på mange flere i år. Men mit spørgsmål er: Hvordan får jeg pæonen til at skyde med flere grene fra grunden? Hvert år sætter den "grene" fra stammen - men de falder i løbet af vinteren. Er det egentlig grene, eller er det blade, som ligner grene?
Kære Ingelise

Det er en mani at have træpæoner. Disse kedelige nøgne træpinde (om vinteren), som så skyder blade og pragtfulde blomster. Bladene er opdelt i en stilk og en bladplade og de falder af til forskellige tid. Det er altså ikke grenene, som falder af, men bladstilkene.

Desværre busker en træpæon sig ikke, det vil sige, at der kommer ikke skud fra neden. Så jeg har ikke et bud på, hvordan du gør, andet end at du må nyde din pæon i sin enlighed.

Venlig hilsen
Jens Solvang

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-05 22:05

Citat
Skal en Træpeon gødes?
23 januar 2004 - Prydhaven

Jeg har funderet over, om min træpeon mon skal gødes?

Alle planter skal have mad, hvis man vil have flotte blomster eller bær. Det er vigtigt, at træpeoner får kompost nu og da, hvilket også er med til at forbedre jorden. Den vil gerne have råkost og økologisk mad

http://www.dr.dk/have/raad/ekspertsvar/traepeon2.asp

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-05-05 09:33

De erfaringer jeg selv har gjort med Træpæon: (Paeonia suffruticosa)

Det er såmænd ikke gødningen, faktisk siger mine bøger " mager veldrænet jord, blandet med kalkgrus" og

" sørg for let skygge med rørmåtter mod den skarpe senvintersol, i forbindelse med natte frost" og omkring roden

plant et tæt bunddække. Hasselurt synes jeg er flottest, men Vincamina eller Vedbend, kan også klare det.

Jeg har forsøgt flere gange, men har ikke rigtigt haft heldet med mig.

I Københavns botaniske have kan man se nogle aldeles enestående pragteksemplarer på ca.3-4 m. som når de

blomstrer ikke overgåes af ret meget andet. Held og lykke. Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-05-05 18:07

Nå så fremturer vores alle sammens selvglade og oppustede Kandumoderator arne. jakobsen med sit sædvanlige småpsykopatiske belæringsævl.

Han er nøjagtig lige så stinkende ubehagelig som han altid har været, og kaster sig øjeblikkelig over en ny bruger og overbrækker vedkommende. For satan hvor den ækel.

Herligt at se knudsenfyn så hurtigt gennemskuede pestbylden.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-05-05 18:14

Da denne gennemsyrede ækle AJ grundet sin dårlige begavelse er yderst forudsigelig, ved jeg at det næste der fyres af fra hans pointliderlige fækaliekanon er følgende

Citat
Når du læser "kom godt i gang" findes der ikke nogen vejledning til hvordan man lukker et spørgsmål. Som ans skriver er der ikke noget krav om at man SKAL lukke sit spørgsmål, men alm. høflighed tilsiger at gøre det, hvis man mener at have fået et eller flere brugbare svar. At man så også kan risikere/håbe på at få op til 50% af sine point tilbage når andre senere køber svaret er endnu en grund til at lukke sine spørgsmål.

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse spørgsmålet og svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at det er lukket. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : lonerod

Dato : 17-05-05 23:22

Uha tak for de mange meninger-jeg skal lige have linkene gennemgået-det hele lyder spændende. Håber der bliver en flot plante ud af min træpæon... Vender tilbage senere...
Lonerod

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 26-05-05 09:26
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-05-05 13:16

Angående Ans's citat 16-05-05 22:05

råkost og økologisk mad? Vil det sige en træpæon er vegetar og miljøaktivist?

Godkendelse af svar
Fra : lonerod

Dato : 30-05-05 23:50

Tak for svaret jakjoe.
Har fulgt din henvisning via nettet, tak for det..
Jeg har allerede fået en udsprunget blomst i min træpæon.

Venlig hilsen

Lonerod

Kommentar
Fra : lonerod

Dato : 31-05-05 00:01

Tak for interessen til alle-jeg har fået svar på mit spørgsmål nu...

Venlig hilsen

Lonerod

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 31-05-05 16:46

Jeg siger også tak, og fortsat god blomstring.

mvh
jakjoe