/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Hvorfor "fejrer" vi pinse?
Fra : Franksp
Vist : 775 gange
100 point
Dato : 15-05-05 22:38

Hvorfor "fejrer" vi pinse? Jeg ved det godt, men det er der ikke ret mange mennesker der gør. Radio Fyn, stoppede 10-12 mennesker på gaden, og spurgte, "Hvorfor fejrer vi pinsen"? Ikke en eneste kunne svare. Det synes jeg er lidt sørgeligt. Halvdelen svarede, "Det ved jeg ikke". Resten svarede, det giver en fridag fra arbejdet.

Jeg er ikke interesseret i diverse links, men ønsker jeres fortolkning.

Fortsat god Pinse

Franksp

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 110 point
Dato : 15-05-05 22:42

helligånden kom til jorden!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-05 22:46

Samme svar....

Helligåndens kommen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-05-05 22:49

Pinse er den 50. dag efter påske og er en mindefest for at fejre helligåndens komme.

Og jo, det gi'r da en fridag fra arbejdet både for de religiøse og dem der ikke er det

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 15-05-05 22:50

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-05-05 22:53

oki! selv tak

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-05 23:01
Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-05-05 23:34

dova

Se venligst seneste 25

Kommentar
Fra : reve

Dato : 20-06-05 15:08

Hej !
Jeg faldt ved et tilfælde over dit spørgsmål, og synes, det er lidt synd, du " lod dig spise af" med valdes svar.
Har du lyst, kan du læse, hvad jeg ville have svaret dig :

Halvtreds dage efter påske fejres pinsen til minde om Helligåndens komme.
Ordet pinse stammer fra det græske ord pentakoste, som betyder den halvtresindstyvende ( dag ) efter påske.
I Apostlenes Gerninger, kapitel 2, findes pinsefortællingen. Diciplene og menigheden var samlet i Jerusalem på pinsedagen, og alle blev de fyldt af Helligånden og talte i tunger og gav sig til atforkynde så alle, der var forsamlede, kunne forstå det, uanset hvilket land de kom fra. Med denne begivenhed den første pinse skabtes grunden til kirkedannelsen runndt i hele verden. Man kalder også pinsen for kirkens " fødselsdag ".
Der kimes med kirkens klokker før gudstjenesten, ligesom der kimes med klokkerne aftenen før pinsedag.

M.v.h. Reve